در گفتگو با رئیس هیات کاراته بخش اوز: کاراته، نام اوز را بیـن المللی کرده است

علی تیرزن: ورزش کاراته نوعی هنر رزمی است که برخاسته از کشور ژاپن است، این ورزش را می توان یک نبرد درونی توصیف کرد که بسیاری از خصوصیات خاص آن همچون فروتنی و منش انسانی تا پایان عمر می تواند با ورزشکاران این رشته باقی بماند. خویشتن داری، تمرین سخت و ابتکارخلاقانه تنها مسیری است که می تواند ورزشکاران این رشته را به موفقیت برساند. این ورزش در حال حاضر در بازیهای جهانی و بازی های آسیایی دارای سبک و جایگاه خاصی است و قرار است از سال ۲۰۲۰ میلادی به بازیهای المپیک نیز وارد شود. در یک تحقیق عنوان شده است که این ورزش بیش از پنجاه میلیون نفر در جهان هنر جو دارد. این رشته ورزشی دارای سبک های مختلف است که به سه دسته اصلی سبک های کنترلی، غیر کنترلی و رینگی تقسیم می شوند و هریک از این سبک ها خود دارای سبک های متفاوتی اند که کیو کوشین ماتسو شیما و ناکامورا از سبک های غیرکنترلی به حساب می آیند. این ورزش در سال ۱۳۴۲شمسی وارد ایران شده است و ایرانیان در این رشته ورزشی در سطح جهان صاحب سکو و مقام هستند و در شهر اوز از احمد راستگو به عنوان پایه گذار این ورزش به طور جدی نام برده می شود و در ادوار گذشته هیات های مختلف سعی در بسط و گسترش این ورزش در شهر و بخش اوز داشته اند. درحال حاضر کاراته اوز از     جایگاه و نام نشان بالای برخوردار و دارای قهرمانان و مربیان صاحب نامی است که نامشان برای ورزش کاراته استان و کشور آشناست به همین بهانه به سراغ مسئول هیات کاراته بخش اوز رفتیم تا از زبان ایشان با سازو کار این هیت بیشتر آشنا شویم.

*به عنوان اولین سوال لطفا ساسان پیرزاد رئیس هیات کاراته اوز را بیشتر معرفی کنید؟

اهل و ساکن اوز، فرزند احمدزینل ابراهیم عالی، متاهل، دانشجو ترم آخر رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی اوز، علاقمند به هنر عکاسی و دارای شغل آزاد عکاسی، چهار سال است مسئول هیات کاراته اوز هستم و اخیراً به عنوان عضوی از هیت رئیسه سبک سی شین کیو کوشین و سبک ناکامورا ایران   انتخاب شده ام.

*عضویت شما در این جایگاه افتخاری برای جامعه ورزش اوز است ضمن آرزوی موفقیت برای شما لطفا خیلی کوتاه بفرمایید کار این هیت که شما عضو ان هستید در سطح کشور چیست؟

 دفتر این هیت در تهران است و ریاست ان بر عهده استاد علی عسکری رئیس سبک کیو کوشین ناکامورا در ایران و خاورمیانه است، این هیت سالی چند بار سمینار سبک های کاراته برگزار می کند که بطور فعال همه اعضا باید در ان برنامه حضور داشته باشند و در خلال این مدت در جلساتی که جهت چگونگی برگزاری مسابقات کشوری و تصویب آیین نامه ها سبک های ناکامورا و سی شین کاراته برگزار می شود شرکت می کنم و گاهاً موارد پیشنهادی ای که با نظر مربیان و صاحب نظران ارائه داده ام مورد  تصویب قرار گرفته است.

برگردیم به هیات کاراته اوز، لطفا مختصری از فعالیت های هیت کاراته اوز برای خوانندگان بیان کنید؟

 اعضای هیت کاراته اوز ۹ نفرند: آقایان جعفر راستگو، فرشید کاویانی، سهیل کاریانی، فرید نامی، محمدوحدانی، یونس امیدوار، مومن مولوی، فرهاد کریما، خودم و خانم مهرنوش حاجیان که این نفرات اعضای اصلی هستند و تصمیمات کلان ورزش کاراته اوز و برنامه ریزی های ضروری و لازم  و برنامه های حضور در مسابقات اهم فعالیت این هیات است و تا کنون خروجی فعالیت های هیات کاراته اوز نتایج ارزشمند و موفقی به همراه داشته است. مثلا اقدام و حمایت در اعزام کاراته کاران اوز به مسابقات جهانی روسیه و مسابقات بین اللملی ارمنستان و مسابقات قهرمانی استان و حضور در قالب تیم فارس در مسابقات قهرمانی کشور، انتخاب شیهان جعفر راستگو به عنوان سر مربی تیم ملی سی شین کیو کوشین و ناکامورا کشور و مجدداً انتخاب ایشان به عنوان بهترین مربی خاورمیانه از طرف کانچوایواشیتا از کشور ژاپن، کسب حکم جهانی سنسی سالم جنگجواز طرف کانچوایواشیتا و اقدام و حمایت از بانوان و آقایان کاراته کا برای  حضور  کلاس های آموزشی و کسب مدارک رسمی کاراته.

*بی شک موفقیت هر تشکلی ورزشی در سطح فراتر از منطقه نیاز به بودجه و سازوکار مالی و برنامه ریزی های منظم و مدون، مکان مستقل و تمرینات مداوم و علم به روز آن ورزش دارد هیات کاراته اوزبا چنین مواردی به چه شکلی کنار آمده است که توانسته است هیت موفقی نشان دهد؟

موضوع درستی مطرح کردید، ما هم در موارد های زیادی با مشکل مالی مواجه بودیم اما خدا را شکر در حال حاضر دوستداران ورزش کاراته کم نیستند و در همه حال از این ورزش حمایت می کنند و ما همیشه مدیون حمایت های مالی آنها هستیم از جمله پیام هنری که حمایت کننده اصلی برنامه های هیت کاراته هستند و سایر بزرگورانی چون محمدابراهیم جنگجو، محمد نامی و عبدالعزیز ملکی همواره این هیات را حمایت مالی کرده و ما به پشتیبانی این خیرین محترم با قدرت در میادین ورزشی حاضر می شویم. این هیت با تنی چند از اعضای فعال خود همیشه با جلسات منظم در حال تدوین برنامه های ماهانه خود و برنامه ریزی برای حضور در مسابقات است، ورزشکاران این رشته ورزشی بطور مرتب در سالن بدنسازی زمین پیما به تمرین مشغول اند و جای خرسندی است که این ورزش در اوز از بهترین مربیان استانی و کشوری مجهز به علم روز سود می برد که نمونه بارز آن شیهان جعفر راستگو است که ایشان ورزشکاران اوز را آموزش می دهد در این معقوله باید گفت هزینه برای ورزش در جامعه و توجه بنیادی به ورزش آموزش و پرورش سرمایه ای است که بی تردید در دراز مدت می تواند جامعه را متحول و به سوی کمال برساند.

*رمز موفقیت هیت کاراته اوز در چیست؟

 به روز بودن در ورزش کاراته، همدلی مثال زدنی، احترام متقابل، و انضباط فردی و تیمی و وجود بزرگان این ورزش در راس امور.  *با وجود سازو کارهای مهمی که برای کاراته اوز بیان نمودید لطفا بفرماید بخش اوز در این ورزش در سطح استان و کشور چه جایگاهی دارد؟

خوشبختانه اوز در این ورزش و سبک های که در آن فعالیت داد نه تنها در استان و کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است بلکه کاراته، نام اوز را جهانی نیز کرده است، قابل ذکر است که بیان نمایم مبارزین توانای این شهر با حضور پر افتخار خود برای تیم ملی ایران در مسابقات جهانی روسیه و ارمنستان هم به میدان رفتند و به جرات می توان گفت که کاراته تنها ورزش فعال شهر و بخش اوز است که ورزشکاران و مربیان اوزی آن توانسته اند برای تیم ملی کشور انتخاب و در مسابقات جهانی هم حضور پیدا نمایند.

*ورزشکاران ما تا کنون در استان یا کشور چه عناوینی توانسته اند به دست آورند؟ 

مبارزین شایسته ما در  استان چه در گذشته و چه حال در هر مسابقاتی همواره صاحب سه مقام اول تا سوم بوده و هستند و در این سالهای از این هم پا را فراتر گذاشته و در مسابقات کشوری نیز که امروزه از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستیم صاحب سکوهای اول، دوم، یا سوم هستیم که اگر بخواهیم نام این قهرمانان و عنوان برتری آنها را در این مجال کوتاه بیان کنیم قطعا به وقت بیشتری نیاز داریم اما نام و عناوین قهرمانی مبارزین توانای شهر اوز در هیات کاراته استان وکشور به ثبت رسیده و در دفتر هیات کاراته اوز نیز موجود است و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

 *از نظر سازمانی هیات کاراته و ورزشکاران ما چگونه از حضور در مسابقات مطلع خواهند شد؟

با دعوت نامه رسمی ازهیات استان یا کشور و معرفی نامه از اداره ورزش و جوانان اوز و هیات استان در این مسابقات حضور می یابیم.

*ورزشکاران ما در چه سبکی صاحب عنوان قهرمانی هستند؟

ما در سبک کیو کوشین ناکامورا و سی شین و ماتسوشیما فعالیت داریم که رئیس سبک ناکامورا و سی شین استان شیهان جعفر راستگو از اوز هستند.

*چرا با توجه به موفقیت های چشم گیر کاراته اوز در مسابقات استانی و کشوری این موفقیت ها بازتاب روشنی در رسانه های نوشتاری یا صدا و سیما استانی و کشوری ندارد؟

یکی از علت های روشن آن این است که فعالیت های ما در سبک های آزاد است که سبک های آزاد اگر چه زیر نظر فدراسیون کاراته کشور هستند ولی از حمایت فدراسیون برخوردار نیستند و این سبک ها بصورت آزاد فعالیت دارند اما همین سبک های آزاد در سایر کشورها مورد توجه فدراسیون مربوطه هستند اما در کشور ما چنین نیست و صدا سیما به همین دلایل کمتر به ورزش های رزمی و آزاد می پردازد این در حالی است که تعداد ورزشکاران این رشته ها فوق العاده زیاد هستند و سبک های چون کیوکوشین، کیک بوکس و موتای و سبک های از این دست از محبوب ترین ورزش ها در بین جوانان است.

*ارزیابی شما از آینده ورزش کاراته در اوز چیست؟

سبک های فعال کاراته اوز خوشبختانه امروز در سطح استان و کشور از جایگاه خوبی برخوردار است این ورزش در اوز از استعدادهای خوبی برخوردار است و به آینده آن امیدواریم و با وجود نونهالان و نوجوانانی که مدام در تمرینات شرکت می کنند و با هدف در این ورزش فعالیت دارند یقین دارم جا پای بزرگان و قهرمانان امروز خواهند گذاشت و فردای موفق این ورزش را در اوز خواهند ساخت هرچند هیت کاراته اوز با رایزنی و با هدف و توجه به جوانان و برگزاری کلاس های آموزشی و  برنامه ریزی ها که در دست دارد و با داشتن مربیان صاحب نام و حمایت های خیرین محترم از هیچ کوششی برای رشد،  توسعه و گسترش این ورزش در شهر  و موفقیت در مسابقات استانی و کشوری کوتاهی نخواهد کرد بنابراین با مجموع این فعالیت ها من به اینده این ورزش در اوز خوشبینم.

*هیات کاراته اوز در حال حاضر چه میزان ورزشکار فعال را تحت پوشش خود دارد؟

در حال حاضر بیش از ۷۰ ورزشکار در دو بخش آقایان و بانوان بطور جدی در رده های سنی مختلف در اوز در این ورزش فعالیت دارند.

*بانوان اوز نیز در این ورزش فعال اند لطفا مختصری از جایگاه بانوان کاراته کا این شهر بگوئید؟

بانوان ما از استعداد خوبی در این رشته برخوردارند وبطور مرتب در زمان های معین به تمرین می پردازند و در مسابقات شوتوکان بانوان استان و حتی کشوری  هم حضور پیدا می کنند و تاکنون به عناوین مهمی هم دست یافته اند وحتی دونفر از بانوان ورزشکار ما در مقطعی از طرف تیم فارس به اردوی تیم ملی هم دعوت شدند یکی از اهداف هیات کاراته اوزتوسعه این ورزش در جمع  بانوان علاقمند به این ورزش است که خوشبختانه سیر موفقیت خودرا طی می کند وجود مربی موفقی چون خانم سنسی مهرنوش حاجیان که دارای عناوین برتری در مسابقات است خود گواه موفقیت بانوان این شهر در ورزش است.

* به عنوان یک مسئول هیت ورزشی در مورد نشریه پسین اوز و صفحه ورزش چه نظری دارید؟

 نشریه عصر اوز در گذشته و امروز پسین اوز یکی از نشریات وزین اوز حتی منطقه است که بدون حمایت های مالی توانسته است موفق و موجب وحدت منطقه شود  و به دور از حمایت از جناح یا گروه خاصی به اهداف عالیه خود فکر می کند و صفحه ورزش را مرتب مطالعه می کنم و اخبار ورزشی شهر و منطقه را به خوبی و به درستی پوشش می دهد که از نوع نگارش آن امید، شور و نشاط جامعه ورزش هویداست.

* و در پایان چنانچه سخن خاص دیگری دارید بفرمائید ؟

  جا دارد از مسئولین قبلی و هیت های مختلف کاراته تقدیر و تشکر نمایم چرا که بی تردید تلاش آنها امروز به ثمره نشسته و ما شاهد افتخار آفرینی ورزشکاران خود در میادین و مسابقات ورزشی هستیم  همچنین از همه کسانی که به هر نحوی ما را در انجام مسئولیت یاری رسانند تقدیر و تشکر دارم.

سپاس از حضور شما در این گفتگو.


1 دیدگاه

  1. مطلب جالب و مهمیه
    رنگ نوشه هم عالیه
    کارتون بیسته

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد