رئیس ثبت احوال اوز: کار عمده ما، ثبت وقایع چهارگانه است

سوم دی ماه روز ثبت احوال فرصتی بود تا با رئیس اداره ثبت احوال شهرستان اوز به گفتگو بنشینیم. اما این فرصت به ۹ دی ماه موکول شد.

ساعت ۱۱ صبح روز ۹ دی ماه طبق هماهنگی قبلی در اداره ثبت احوال شهرستان اوز رفتیم. اداره‌ای محقر، با نقشه قدیمی که در کنارش اداره جدیدی ساخته شده بود که به قول رئیس نیمه تمام است و در آینده با افتتاح آن اداره ثبت احوال بزرگتر و زیباتر خواهد شد.

* فرزاد رادمان متولد ۱۳۵۶ در شهر لار با تحصیلات کارشناسی حقوق، متاهل و دارای یک فرزند با ۱۸ سال سابقه خدمت در ثبت احوال و ۹ سال سابقه ریاست در اوز یکی از مدیران با سابقه شهرستان اوز است. پرسش‌های خود را به شرح زیر مطرح و پاسخ گرفتیم:

*در اداره ما جمعاً سه نفر هستیم. خودم و دو نفر دیگر که یک نفر معاون و دیگری کارشناس است.

*در بخش‌ها و دهستان‌ها، نمایندگی نداریم چون سیاست دولت در کوچک کردن تشکیلات اداری است. البته دفاتر پیشخوان کار ما را انجام می‌دهند.

*کار عمده ما ثبت وقایع چهارگانه: ولادت، وفات، ازدواج و طلاق است. در این رهگذر، صدور شناسنامه نوزاد، تعویض شناسنامه مستعمل، ارائه گواهی وفات، تغییر نام و نام خانوادگی، حل اختلاف در شناسنامه، مثلاً ممکن است فردی نام پدرش حسن باشد ولی در شناسنامه حسین قید شده باشد. با ارائه مدارک و مستندات، در اداره کمیسیونی تشکیل و موضوع مطرح می‌گردد. طبق تصمیم کمیسیون اقدام می‌شود. به استعلامات قضایی و سایر ادارات پاسخ داده می‌شود به طور کلی خدمات ثبت احوال ۱۰۶ مورد است؛ که ممکن است به چشم نیاید و مهم‌ترین خدمات آنهاست که نام برده شد.

*تاکنون در شهرستان اوز و حتی شهرستان‌های دیگر طرح فرزندآوری جواب مثبت نداده است.

*برای صدور شناسنامه جدید که باید از طریق دفاتر خدمات پیشخوان اقدام شود. حدود یک هفته زمان لازم است. البته برای مواقع ضروری حتی یک روزه هم شناسنامه صادر شده است. اما صدور کارت هوشمند چون در اختیار سازمان است و به صورت تجمیعی در سازمان اقدام می‌شود مدت آن طولانی است.

*اینکه گفته بودند، کارت هوشمند جای شناسنامه را می‌گیرد فعلاً اجرا نمی‌شود و کما و فی السابق شناسنامه صادر می‌گردد.

*باز اینکه گفته بودند شناسنامه‌ها حتماً باید فوری تغییر کند اجرا نمی‌شود. فقط شناسنامه‌هایی که زیاد مستعمل و فرسوده باشد تعویض می‌گردد.

*در پایان از مردم شریف شهرستان اوز سپاسگزاری می‌کنم. آنان خیلی با فرهنگ و با محبت و با ادب هستند. *انتظار است خیرین اداره ما را نیز مورد لطف خویش قرار دهند و نسبت به بازسازی اداره قدیم و یا تکمیل اداره جدید با ما همکاری کنند.

*از پسین اوز و سایر همکاران به ویژه مدیر مسئول و خانم سمیعی که ما را در روز سوم دی ماه روز ثبت احوال فراموش نکرده‌اند سپاسگزارم.


2 دیدگاه

  1. قابل توجه. مسولین. ارشد. در اور

    خدا. را شکر که اوز. قبل از شهرستان شدن. دارای. اداره ثبت. احوال. بوده. است وگرنه. درحال حاضر. مانند. اداره ثبت. اسناد. املاک. ودیگر ادارات ……کاری. از دست. مسولان بر نمی. آمد .

  2. واقعا کا. خوبی کردید با مدیر ثبت احوال به گفتگو نشستید ، چون کسی طرف اونا نمی ره ومطرح نمی شه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد