رضائی رئیس آموزش و پرورش منطقه اوز: دغدغه اصلی ما مشکل مسکن فرهنگیان است

یادش بخیر اون موقع ها وقتی ماه مهر از راه می رسید هم ناراحت بودیم هم خوشحال. دوران مدرسه و سر کلاس درس رفتن برای همه ما خاطرات شیرین و تلخی را زنده می‌کند. دوران پر از روزهای درس خواندن و نخواندن، شیطنت‌ها و گریه‌ها و حتی اخراج شدن‌ها!
حتی اگر بهترین دانش‌آموز مدرسه و کلاس هم بوده باشیم، حتما در کارنامه تجربی‌مان شیطنت‌های کوچکی پیدا می‌شود، از خیار و نارنگی خوردن سر کلاس درس تا چسباندن آدامس و گذاشتن پونز روی صندلی معلم، از موشک درست کردن‌ و پرتاب پوست پرتغال با لوله خودکارهای بیک، تا ایستادن کنار سطل آشغال برای تراشیدن مدادی که انگار هیچ‌ وقت تیز نمی‌شد، تا ریز ریز حرف زدن دقیقا زمان درس دادن معلم و… بیشتر این‌ها خاطرات مشترکی هستند که دست کم هرکدام از ما یک باری تجربه‌اش کردیم.


روز اول پائیز پایت را که از خانه بیرون می‌گذاری عطری تازه به مشامت می‌رسد به هر سمتی که نگاه می‌کنی کیف‌های رنگارنگ و لباس‌های فرم کوچک و دوست‌داشتنی را می‌بینی که در تن بچه‌های دبستانی زیبایی دو چندان دارند. روز اول مهر برای تمام مردم شهر روز آغاز است. آغاز سال تحصیلی، آغاز تجربه‌های تازه، دوستی‌های تازه، دنیای تازه و خاطرات و این بهانه ای شد برای ترتیب مصاحبه ای با رئیس آموزش و پرورش اوز. وی می گوید:

محمدرضا رضایی رئیس آموزش و پرورش از چهار سال و نیم پیش در اوز مشغول به کار شدم. دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس حقوق قضائی و حقوق عمومی هستم. در زمینه مدیریتی از سال ۷۰ تا ۷۷ وارد آموزش و پرورش شده و به عنوان دبیر در مدارس شهر لار فعالیت می کردم و از سال ۷۷ تا ۸۵ مامور وزارت کشور ( سه سال و نیم بخشدار بخش علامرودشت لامرد و دو سال هم بخشدار مشهد مرغاب و دو سال و نیم معاون فرمانداری شهرستان فراشبند)و تا سال ۹۳ به آموزش و پرورش بازگشتم و از سال ۹۳ تا به الان هم در خدمت مردم شریف منطقه اوز هستم.
با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید از دو ماه پیش تا به الان در تدارک مقدمات لازم برای استقبال از مهرماه تحت عنوان پروژه مهر از جمله ساماندهی نیروی انسانی و استقبال از سال جدید، آماده نمودن مدارس، جذب نیروهای جدید، جابه جایی نیروها، انتصاب و جابه جایی مدیران بوده ایم. امسال در زمینه نیروی انسانی ۱۷ نیروی جدید دانشجوی فرهنگیان فارغ التحصیل به چرخه تعلیم و تربیت منطقه اوز اضافه می شوند که بیش از نیمی از این عزیزان نیروهای بومی منطقه هستند.
می پرسیم خیلی از اولیاء و بویژه منتقدان ناراضی بودند که آموزش و پرورش اوز نتوانسته است در کنکور سراسری موفق شود و دانش آموزان رتبه های یک رقمی و ۲ رقمی کسب نمی کنند پاسخ شما چیست؟ من اعتقادم بر این است که خروجی آموزش و پرورش تنها کنکور نیست، که بگویم نتایج زحمات همکاران ما در کنکور خلاصه شود و اگر کسی در کنکور رتبه خوبی نیاورد پس حتما آموزش و پرورش خوب کار نکرده است. ما دو رویکرد آموزشی و تربیتی داریم که تربیت مهمتر از آموزش است. اعتقاد من بر این است که دانش آموزان منطقه اوز باید در منطقه اوز بمانند. وقتی دانش آموزان برای تحصیل به مناطق همجوار سفر می کنند آنها هم بخشی از دانش آموزان ما هستند که مراحل ابتدایی و متوسطه اول را اینجا گذرانده اند و برای ادامه تحصیل در متوسطه دوم به مناطق همجوار عزیمت می کنند و آنها هم در کنکور شرکت کرده و مقامی می آورند. به هر حال وقتی نخبه ها و آن هایی که از این منطقه خارج می شوند خوب طبیعی است که بخش اعظمی از نیروی انسانی در قسمت دانش آموزی به جای دیگری می روند و موفقیت آنها برای همان شهر و منطقه حساب می شود.
بُعد دیگر قضیه این است که ما باید تلاش کنیم به عنوان کسانی که در مدرسه حضور داشته و در اولیا دانش آموزان و خود دانش آموزان ایجاد انگیزه کنیم. وقتی که اولیا دانش آموزان با ما همکاری نداشته و در مدرسه حضور پیدا نکنند که یکی از گلایه های ما است که بخش اعظمی از اولیا در طول سال تحصیلی در مدرسه حضور پیدا نمی کنند به منزله این است که اهمیت چندانی قائل نمی شوند. بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا زمینه موفقیت فرزندانمان را فراهم کنیم. ضمن اینکه در سال تحصیلی جاری رتبه هایی که داشتیم رتبه های خوبی بودند و بُعد مهم قضیه تلاش و سعی خود دانش آموز است.
*رضایی می گوید: طرح ها و پروژه های سخت افزاری ما این است که در سال تحصیلی آتی بیشتر به مسائل آموزشی بپردازیم و در جلسه مدیران هم عنوان کردیم که خیلی به فکر مسایل حاشیه ای و تعمیراتی و بنا نباشند هر چند که واجبات باید انجام شود ولی خوب در زمینه سخت افزاری به حمداله مدارس ما مجهز است البته کمبودهایی هم وجود دارد که در تلاشیم تا آنها را نیز برطرف کنیم.
در بُعد ساخت و ساز هم این نوید را می دهم که به زودی شاهد کلنگ زنی دبستان بازرگانی خواهیم بود که نوادگان مرحوم سیف اله بازرگانی این کار را انجام خواهند داد. آقایان: مهندس شریف، ناصر و بیژن بازرگانی که از نوادگان بازرگانی هستند در محل قدیم دبستان بازرگانی که در خیابان طلایی جنب پژوهشسرا است به یاری خدا این کار به زودی انجام خواهد شد.
یکی دیگر از مسائلی که فکر ما را به خود مشغول کرده است بحث خانه معلم در اوز و فیشور است. که در واقع دو منطقه است که بسیار مشکل داریم یکی شهر اوز و دیگری روستای فیشور. به طوری که دغدغه اصلی ما از شهریور ماه تا نیمه مهرماه این بوده و در جلسه ای که با بنگاه داران در بخشداری ترتیب دادیم متاسفانه هچ همکاری انجام نشد. همکاران ما مجبوراً که برای اقامت به گراش بروند. البته با پیگیری هایی که در این سال ها انجام داده ایم آقای عبدالقادر فقیهی که جا دارد همین جا از این خیر بزرگوار تشکر کنم ساخت دو واحد مسکونی را متقبل شده اند که در هفته دولت نیز کلنگ آن زده شد و مراحل ابتدایی آن شروع شده و امیدواریم که تا ۸ ماه آینده این دو واحد ساخته شود و از همین جا از خیرین محترم تقاضامندیم به منظور رفع مشکل فرهنگیان عزیز اقدام کنند چون زمین برای ۱۶ واحد مسکونی آماده است که هر واحد ۱۰۰ متر می باشد و اگر هر یک از خیرین بتوانند یک واحد را آماده کرده دغدغه اصلی ما پایان خواهد یافت و معلمان با کمال آرامش به کار خود ادامه خواهد داد.


*می گوییم چرا در بخش قدیمی اوز که بیشتر مردم و فرهنگیان هم گله دارند باشگاه فرهنگیان نداریم؟چه پیشنهادی در پاسخ به این سوال دارید؟ یکی دیگر از برنامه هایی که ما به دنبال آن هستیم بحث باشگاه فرهنگیان است که جای آن در منطقه اوز خالی است. البته باید بگویم زمانی که آقای آذری مدیر کل سابق آموزش و پرورش را دعوت کردیم این موضوع مطرح شد که آقای آذری فرمودند که شما باشگاه را تا مرحله سقف برسانید الباقی آن به عهده اداره کل که متاسفانه هر چه تلاش کردیم تا الان کسی را پیدا نکرده که در این زمینه مساعدت کند و باز هم من در اینجا از خیرین محترم تقاضامندم که در این زمینه هم ما را یاری کنند باز هم مکان احداث آماده است و امیدواریم که در این زمینه هم بتوانیم کمک خیرین را داشته باشیم که یک محلی باشد برای همه شهروندان عزیز در منطقه اوز.
رضایی در ادامه می گوید: در مورد درمانگاه فرهنگیان نیز هر چند ضرورت دارد ولی مبحثی است که در حال حاضر به غیر از مرکز استان هیچ کدام از شهرستان ها درمانگاه فرهنگیان ندارند و به طبع وقتی که شهرستان های بزرگتر نداشته باشند ما هم نمی توانیم دنباله این کار را بگیریم.
*می گوییم با وجود وضع اقتصاد مملکت آیا آموزش و پرورش نباید درآمد زایی کند؟ به اعتقاد ما آموزش و پرورش درآمدزا است و درآمد آن همان نیروی انسانی است که از مدارس خارج می شوند. در واقع بزرگترین سرمایه دانانی کشور خروج از آموزش و پرورش است. ما به دنبال درآمد مالی نیستیم چرا که اعتقاد ما بر این است که اگر آموزش و پرورش هم به دنبال درآمدزایی باشد از کار اصلی خود غافل می ماند به هر حال لازمه کار است که این کار صورت گیرد و ما با توجه به مسایل اقتصادی در واقع ممری برای اداره امور داشته باشیم از جمله جاهایی که می تواند درآمد زا باشد برای آموزش و پرورش همین باشگاه فرهنگیان است که اگر احداث شود کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود. علاوه بر اینکه به فرهنگیان و همشهریان عزیز خدمات می دهد می تواند کمکی هم برای آموزش و پرورش باشدکه ضروریات خود را با این امور بگذراند.
*از وی خواستیم که نمره ای برای مدیریت خود بدهند که اشاره نمودند: نمره من را باید همشهریان، دانش آموزان و اولیا آنها بدهند و من در این زمینه به هیچ وجه نمی توانم به خودم نمره ای بدهم چرا که ارزیابی ما با مردم است که ان شاالله در این زمینه هم نمره خوبی به ما بدهند چون پشتوانه ما مردم هستند و تا الان که من اینجا هستم به جز خوبی از مردم چیزی ندیده ام.
*در مورد وضعیت ارزیابی آموزشی اوز پرسیدیم که پاسخ دادند: ما باید خودمان را با خودمان مقایسه کنیم چرا که اعتقاد ما بر این است که آموزش پرورش باید خود را با سال قبل و سالهای قبلش مقایسه کند و خوشبختانه در این زمینه علی رغم مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد به صراحت می توان گفت که رو به ترقی و پیشرفت هستیم. به طور مثال در سال تحصیلی گذشته در پیش دانشگاهی رتبه ما بین ۵۹ منطقه از ۲۵ به ۱۲ ارتقاء پیدا کرده است. و پیش دبستانی اوز رتبه اول و در قسمت ابتدایی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. در زمینه آموزشی همه همکاران تلاش خوبی دارند. و ما هر سال بهتر از سال گذشته بوده ایم. که امیدوارم در سال تحصیلی جدید هم در مسائل آموزشی رتبه های خوبی کسب کنیم. همچنین در مسائل پرورشی نیز حائز رتبه های برتر بوده ایم.
* در رابطه با مسئله ثبت نام دانش آموزان بحث اول مدارس غیردولتی هستند که هر کس می تواند فرزند خودش را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام کند و هیچ محدودیتی هم ندارد و بستگی به نظر مدیر آموزشگاه غیردولتی خواهد بود که البته شهریه مصوبی هم ما داریم که اعلام کرده ایم و مبلغ مشخص شده می باشد. در بحث مدارس دولتی نیز طرحی داریم به نام طرح آدرس که هر دانش آموز می تواند با توجه به طرح آدرس در آموزشگاهی که محل سکونتشان است ثبت نام کنند. طرح آدرس از قبل مشخص شده می باشد و به طور مثال اگر دانش آموزی در محدوده یک آموزشگاه است صرفاً باید در همان آموزشگاه ثبت نام کند و وقت ثبت نام هم مشخص است و اگر خارج از آن مراجعه کنند و جا پر شده باشد ما مجبوریم به مدرسه همجوار راهنمایی شان کنیم. این طرح آدرس در کل کشور در حال اجرا است. و همه مدارس مورد تایید ما هستند. هیچ مدرسه ای امتیازی بر مدرسه دیگر نخواهد داشت.
*در مورد دانش آموزان افاغنه هم باید گفت که آنها هم دانش آموزان ما هستند و بر اساس سیاست نظام اینها هم باید در مدارس ما ثبت نام شوند و در کنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل شوند. چرا که زمانی که ما دانش آموزان اتباع بیگانه را پذیرفتیم به هر حال اینها باید باسواد باشند چرا که اگر بی سواد به بار آیند ضربه ای به جامعه خواهند زد به همین خاطر دانش آموزان اتباع بیگانه نیز باید در کنار دانش آموزان ایرانی تحصیل کنند. زمانی که ما دانش آموزان اتباع بیگانه را ثبت نام می کنیم نامه ای از امور اتباع می آورند مبنی بر اینکه این فرد چند سال سن دارد و سن شخص را ما تعیین نمی کنیم و نامه ای که می آورند ملاک است برای ما هر چند قیافه آنها از سنی که برای ما تعیین کردند بیشتر است. البته ما شرایطی ایجاد کرده ایم که در واقع نگرانی والدین برطرف خواهد شد.
*بحث استخدامی در آموزش و پرورش به دو شکل است: بحث اصلی آن بر می گردد به دانشگاه فرهنگیان که دانش آموز در سال دوازدهم که امتحان کنکور می دهد می تواند یکی از گزینه ها را دانشگاه فرهنگیان انتخاب کند که اگر مجاز شد دعوت به مصاحبه می شود و اگر در مصاحبه قبول شد وارد دانشگاه فرهنگیان شده و ۴ سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کند و از ابتدای ورودشان به دانشگاه فرهنگیان جز نیروهای آموزش و پرورش محسوب می شوند و آن چهار سال تحصیل هم جز سوابق آنها می باشد و حقوقشان پرداخت می شود و بعد از چهار سال نیز به برای تدریس به کلاس درس وارد می شوند.
شیوه دیگر استخدامی، آزمون های استخدامی است که در طول سال برگزار می شود و افراد واجد شرایط می توانند در این آزمون شرکت کنند و اگر حد نصاب را کسب کردند آنها هم وارد چرخه آموزش و پرورش می شوند و در غیر این صورت ما هیچ راهی نخواهیم داشت و این قوانین مصوب مجلس شورای مجلس اسلامی خواهد بود.
* بعضی ها بر این باورند که هنرستان بهتر از دبیرستان است آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟ من این چنین فکر نمی کنم ولی ما بحثی داریم به نام توسعه متوازن یعنی اینکه اگر در دوره اول متوسطه افرادی وارد متوسطه دوم بشوند باید این توسعه متوازن باشد یعنی بخشی از دانش آموزان در هنرستان تحصیل کنند. برای بعضی از دانش آموان هنرستان بهتر از دبیرستان است و برای بعضی ها نیز بالعکس. با توجه به آن هدایت تحصیلی که دانش آموز بعد از پایه نهم به آن تحویل می دهند در آن مشخص می کنند که دانش آموز مورد نظر باید در چه رشته ای تحصیل کند. چون هر دانش آموز به تبع استعداد خود می تواند در دوران تحصیل خود موفق شود. و من خواهشی که از اولیا و دانش آموزان عزیز دارم این است که اگر همکاران ما در توصیه نامه تحصیلی عنوان می کنند که این دانش آموز باید هنرستان برود اصرار نکنند که به دبیرستان برود چرا که از بابت همین موضوع دانش آموز ضربه ای خواهد خورد که جبران ناپذیر است. بنابراین توصیه نامه تحصیلی که حاصل سه سال تحصیل آنها در دوره اول متوسطه است گویای این است که این دانش آموز در چه زمینه ای استعداد دارد. البته برخی از اولیا به ویژه اولیا دختر اصرار بر این دارند که فرزندانشان رشته تجربی بروند که این کار از نظر ما کار درستی نیست و خود دانش آموز ضربه خواهد خورد.
* رضایی می گوید: با توجه به این که دوره های مدیریتی را در شهرستان های مختلف داشته ام می توانم بگویم که مردم اوز مردمی فرهنگ دوست و خونگرم هستند که یکی از خصیصه های مردم جنوب استان فارس است ولی اینجا این ویژگی پررنگ تر است. و از کسانی که غیر بومی هستند استقبال خیلی خوبی می کنند. این جای خوشحالی دارد و همین هم باعث شده که آوازه شهر اوز در استان فارس بپیچد.
* سخن آخر اینکه باید تشکر ویژه ای داشته باشیم از خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار منطقه اوز که همیشه همراه و همیار ما بوده اند که باز هم تقاضامندم که آموزش و پرورش را فراموش نکنند و همیشه همراه دانش آموزان باشند. و باز هم تاکید می کنم که در ساخت اماکن مسکونی فرهنگیان نیز ما را یاری کنند.
گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


3 دیدگاه

  1. شهروند وخطاب. صادقانه. خدمت. اقای. رضایی

    یکی از مشکلات. فعلی. اموزش وپرورش. با سابقه اوز. کمبود. ویا نبودن نیروعای بومی دراین. اداره. است. دربسیاری. از شهرستانهای ایران. وفارس بیشتر از ۶۰. درصد. نیروهافرهنگی. بومی. هستند وبه همین. غلت اوز. با مشکل. تامین مسکن معلمان. روبروست. باید. برای این مشکل. فکری. بنمایید. ودیگر. اینکه. چنانچه. نیروهای. بومی. اوزی. در اداره. وکارهای کلیدی. اموزش. وپرورش. باشند. مردم. اوز. بیشتر. کمک میکنتد. این. خصیصه مردم. ونیکوکاران. اوزی. است. شما باید. روی. این. مقوله. هم حساب. بازکنید. تا. زمانیکه. اوزیها. ونیروهای. بومی. در مدیریت. وکلا. اموزش. وپرورش. اوز. جایی شایسته. نداشته باشند. مساله. مسکن. وتا اندازه ای. افت. تحصیلی. اموزش. وپرورش. اوز. حل. نخواهد. شد. خلاصه. در زمانهایی که. نیروهای بومی ومدیریت. افراد محلی درراس. امور. بودند. بیشتر. مدارس. وامکانات. در. اوز. بوجود. امده. است. واوضاع. تحصیلی. ومیزان قبولی. در دانشگاههای. دولتی. هم. زیاد. بوده. واوز. ازین نظر. درجنوب. فارس. سر امد. بوده است

  2. جناب خضری نظرات. وکامنت ها زمانی در زیر خبرها مینویسید که دیگر دیر شده وارزشی خبری ندارند وشما پس از چند خبرجدید کامنتهای. خبرهای گذشته را درج میکنید واین باعث میشودکه مسولین. وافکارعمومی. نظرات وقضاوتهای مردم را نمی بینند درحالیکه. انعکاس خبرها در. مطالعه. نظرات. وکا منتها. مطرح میشود. والان در شبکه ها. ورادیو. وتلویزیون ها به نظرات مردم خیلی. اهمیت وبها میدهند. لطفا. نظرات ودیدگاههای مردم. را زودتر. درزیر. خبرها. انعکاس. دهید. تا مسولین. وشورای شهر. و…..درجریان. نظرات مثبت مردم. قرار گیرند. خوشبختانه. سایتهای. پیام. دانش. واوز امروز. کامنتها. را زود به زود منتشرمیکنند. موفق باشید__ ۶

  3. توجیه آقای رضائی رئیس آموزش و پرورش منطقه اوز در مورد قبولی دانش آموزان ساکن در سایر شهرها بخصوص آنهایی که دوره راهنمالی دوم در سایر شهرها بوده اند ربطی به آموزش دوره دبستان و راهنمائی اول در اوز ندارد اگر توانانی دبیران و معلمان حال حاضر اوز دارای بازده خوب بودند و دلسوزی داشتند چرا در میان اسامی قبول شدگان دانشگاههای دولتی نامی از دانش آموزان که در اوز تحصیل نموده اند وجود ندارد. متاسفانه کارنامه درخشانی از آقای رضائی دیده نشده است اگر مردم خیر اقداماتی برای اوز انجام داده اند نیز نباید بحساب موفقیت خودشان بگذارند اگر امکاناتی از سوی دولت برای اوز فراهم کرده بودند آنوقت میتوان خدمت به مردم اوز قلمداد نمود . در ضمن آقای رضائی وقتی در گزارشی دیگر در مراسمی اعلام مینمایند بیش از ۸۰ درصد معلمان و دبیران اوز غیر بومی هستند آیا باید اینرا بحساب موفقیت ایشان تلقی نمود ؟ باید تلاش میکردند تا از دبیران و معلمان بومی استفاده میکردندو یا باستخدام آموزش و پرورش اوز درمیآمدند تا الان بفکر مشکل تامین مسکن افراد غیر بومی نباشند. تعجب میکنم که اقای رضائی با این همه سابقه خدمت و تجربه که داشته اند برای اوز دلسوزی نکرده اند اینکه گفته شود مردم اوز مهربان و میهمان نواز هستند دردی از دردهای مردم اوز درمان نمیشود .بهتر بود میگفتند مردم اوز خیلی صبور و دارای تحمل بالا در مقابل سختی ها هستند که به واقعیت نزدیدک تر است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد