قلعه ای که زود رفت

در سال ۱۲۶۸ هجری قمری برابر با ۱۲۲۶ خورشیدی، میررضی ابن عبدالواحد کلانتر اوز اقدام به ساخت قلعه ای بزرگ و زیبا نمود. این قلعه در دوران حکومت قاجاریه ساخته شد که به عنوان مقر حکومتی و جایگاه کلانتران و حکام محلی بوده است. نخستین حاکمی که در آن زیست و فرمانروایی کرد خود سازنده آن یعنی میررضی ابن عبدالواحد و آخرین حاکمی نیز که در آن حکمفرمائی کرد محمدیوسف محمودی بود.


البته امیر محمدهاشم ابن عبدالواحد برادر میررضی در سال ۱۲۵۷هجری قمری بنائی به عنوان خانه متصل به برکه ملامحمد به این قلعه افزود. مردم اوز و لارستان بیشتر این قلعه را به نام قلعه دو خندقی می شناسند. قلعه اوز بسیار مجهز و دارای فضاهای تابستانه و زمستانه بوده؛ کف قلعه با سنگ های تراشیده و زیبا مفروش در این مکان طویله برای نگهداری چارپایان، زندان برای مجرمین و اتاق های متعدد، حمام، ایوان و غیره وجود داشته است. از ویژگی های این قلعه وجود یک راه زیرزمینی برای استفاده ساکنان بویژه حاکمان برای فرار در مواقع خطر بوده است و همچنین این قلعه به برکه ملامحمد راه داشته است که ساکنان قلعه بدون حضور در خارج از قلعه می توانستند از آب برکه بهره مند شوند.
بنای قلعه بسیار مستحکم و با مصالح خشت و گل و ساروج و چوب گز و کنار ساخته شده بود. به دلیل متروک شدن قلعه و عدم توجه مسئولان وقت در نگهداری این ساختمان عظیم بجا مانده از حاکمان اوز آن را بطور کامل تخریب و بجایش مهمانخانه ساخته شد. قلعه ای که زود تخریب شد و رفت و می توانست با پایداری خود معرف نحوه زندگی قدما باشد.


1 دیدگاه

  1. درصورت امکان اسامی افرادیکه درتصویر در بالای قلعه عکسشان به یادگار مانده است معرفی نمایید حتی از شهروندان خواسته شود تا چنانچه انان را میسناسند در انتهای خبر معرفی گردند تا درصورت امکان با آنان مصاحبه ای صورت گیرد. همچنین در صورت امکان چنانچه تصاویری از بازار قدیم اوز دارید منتشر نمایید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد