روز استاد سخن و حکیم جهانگرد سعدی شیرازی مبارک باد

اول اردیبهشت هر سال در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز سعدی نامگذاری شده است . شاعر و نویسنده پرآوازه قرن هفتم هجری که به حق او را استاد سخن گفته اند . ابومحمد مشرف الدین مصلح متخلص ،سعدی شاعر و نویسنده زبردست پارسی گوی ایرانی که به پادشاه سخن ،شیخ اجل و استاد مطلق لقب گرفته است در نظامیه بغداد تحصیل و پس از آن به عنوان خطیب به مناطق مختلف از جمله شام و حجاز سفر کرد.


وی به شیراز زادگاه خویش برگشت و تا پایان عمر در آنجا اقامت گزید .آرامگاه وی در شیراز در محله سعدیه زیارتگاه عاشقان شعر و ادب است. شیخ سعدی در ۵۸۹ خورشیدی در شیراز متولد و درسای ۶۷۰خورشیدی در. شیراز وفات یافت .محل زندگی وی بیشتر در شیراز و بغداد بوده است.
شیخ سعدی دارای مذهب اهل تسنن شاخه شافعی و در زمان حکومت اتابکان فارس ، عباسیان ،خوارزمشاهیان و ایلخانان می‌زیسته است .از رویدادهای مهم زمان وی حمله مغول به ایران بوده است .شیخ سعدی بر حافظ ، امیرخسرو دهلوی ،ولتر و گوته بسیار اثرگذار بوده است و از پیامبر إسلام (ص)،امام محمد غزالی ،سنایی، فردوسی و انوری اثر پذیرفته است.
آثار وی در کلیات سعدی شامل گلستان به نثر و بوستان به نظم (مثنوی و غزل )گردآوری شده است .تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلامحسین بنان اشعار او را به صورت آواز خوانده اند.روز اول اردیبهشت هر سال که روز آغاز نگارش کتاب گلستان سعدی است به نام روز سعدی نامگذاری شده است.


2 دیدگاه

  1. شیخ اجل سعدى شیرازى الگوى همه ماست ، از یادآورى شما سپاس

  2. جالب بود ، مختصر ومفید شیخ سعدى که مایه افتخار ایران وجهان است را ارج مى نهیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد