روز زن مبارک

نگاهی به حقوق زن از دیدگاه اسلام

*احمد خضری: وقتی به روایت حضرت رسول(ص) توجه می کنیم، شخصیت و اعتبار زن و مادر از نظر اسلام برای همه مشخص می شود.

پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «بهشت زیر پای مادران است». پس مادران یعنی زنان، آنقدر محبوب، جذاب و قابل احترام هستند که بهشت که به تعبیر قرآن مظهر خوبی ها، زیبایی ها، فراوانی نعمت و کمال آرزوهاست را زیرپای مادران می دانند.

زمانی که پیامبر اسلام(ص) دعوت خود را به اسلام آشکار ساخت، مردم عربستان در یک دوره جاهلیت کامل زندگی کرده و نگاه آنان به زنان ابزاری بود و حتی تعصبات قبیله ای و خصومت های ناآگاهانه باعث می شد که در بعضی موارد دختران خود را از ترس اینکه در جنگ های قبیله ای شکست خورده و دختران و زنانشان مورد اسارت یا تجاوز جنسی قرار گیرند، زنده به گور کرده تاشرافت و شجاعت قبیله زیر سوال نرود.

اسلام قوانین و مقررات جدیدی برای پیوندهای زناشویی وضع کرد. بین زنان عقدی و کنیزان تفاوت ها قائل شد. در دستمزد کار و تلاش تفاوتی بین زن و مرد قائل نشد. توجه داشته باشیم در دیدگاه اسلام اگر زنی برای شیردادن فرزندش از شوهرش تقاضای اجرت کند مرد موظف است که دستمزد را بپردازد. مگر این که دایه ای پیدا شود و نرخ کمتری بگیرد. ولی اگر نرخ دایه و زن مساوی باشد حق با زن است. علاوه بر آن اگر زنی بابت کار خانه از قبیل جاروب کردن، ظرف شستن، و غیره تقاضای دستمزد کند باز مرد موظف است که به تقاضای او پاسخ بدهد. این امتیازات همه بعد از ظهور اسلام به زنان مسلمان داده شد.

در مورد حجاب نیز در اسلام حد و انداز ه تعیین شده و هیچ نمونه لباس و چادری تعیین نگردیده است. خلاصه این که باید موی سر و سینه ها از دید نامحرم پوشیده باشد.

به هر حال شان و منزلت زن در اسلام والا و در همه موارد شریک همسرش است. روز زن و تولد دخت پیامبر گرامی اسلام(ص) حضرت فاطمه الزهرا(س) مبارک باد.

*مدیر مسئول


2 دیدگاه

  1. مدیریت محترم

    بارم الله به شما برای انتخاب این مقاله. تاریخی

  2. روز زن بر کارمندان قدیمی عصر(پسین) مبارک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد