سخنی با نخستین فرماندار جدید اوز

معاشران گره از زلف یار باز کنید

                                         شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید

*احمد خضری: مهر ۹۸ روزی فراموش ناشدنی که ارتقاء بخش اوز در آن روز رقم خورد و دولت حق عقب افتاده مردم صبور و فرهنگ دوست اوز را با اقتدار اعلام کرد. از آن روز رایزنی ها و اعلام و اسامی های متفاوت برای انتصاب نخستین فرماندار این شهرستان شکل گرفت. استاندار فارس کسی را در تاریخ ۶ آذر ۹۸ به این سمت منصوب کرد که در محافل عمومی کمتر از وی نام برده می شد: این انتصاب هم از توانمندی فرماندار و هم از اقتدار استاندار بر می خیزد.

علی اصغر علی پور که فعلا در سمت سرپرست فرمانداری مشغول انجام وظیفه است و به زودی حکم رسمی ایشان توسط وزیر کشور به عنوان فرمانداری را به خود اختصاص می دهد. چهره ای جوان، بشاش بوده که سعی می کند با مردم تعامل داشته باشد. این رفتار می تواند رمز موفقیت های آتی او باشد.

نخستین فرماندار شهرستان اوز در تمام صحبت هایش در شورای اداری، نشست های مردمی، نماز جمعه و غیره ۵ عنصر مهم را فعلا به عنوان اولویت کاری خویش مطرح می کند:

۱ -حفظ و ارتقاء وحدت ۲-ایجاد امنیت پایدار ۳-آرامش مردم و مسئولان ۴-پیگیری استقرار ادارات ۵-برگزاری انتخابات سالم پیش رو. مردم شهرستان اوز از این سخنان فرماندار و طرح این ۵ عنصر به خوبی استقبال و از آن حمایت کردند. علی پور در شورای اداری اظهار داشت: «مایلم روسای ادارات داشته ها را اعلام و خواسته ها را نیز مطرح کنند». وی در نماز جمعه مورخه ۲۲ آذر ۹۸ در مسجد بزرگ مصلی شهر اوز اعلام کرد: علاقمندم مردم خواسته های بنیادی را اعلام تا درباره آن بررسی شود». با این جملات پی می بریم که فرماندار برای برنامه ریزی به مشارکت مردم و مسئولان علاقمند و از طرفی چون به عنوان نخستین فرماندار شهرستان نوپای اوز منصوب شده است به اطلاعات و داده های مهم برای برنامه ریزی نیاز دارد.

بنابراین سعی می کنم مختصری درباره کمبودها و نیازمندی ها که مورد تائید عموم نیز هست با وی مطرح سازیم: شهرستان جدید التاسیس اوز با جمعیتی افزون بر ۴۱ هزار نفر یکی از شهرستان های آباد و پرجمعیت است که شاکله آن مدرن است ولی اگر نواندیشانه به شاکله آن بنگریم مشکلات و کمبودها را می توانیم بهتر ببینیم:

من فقط به ابعاد: ۱-سیاسی اجتماعی ۲-اقتصادی- عمرانی اشاره می کنم.

الف- سیاسی- اجتماعی= مردم شهرستان فعلی و بخش سابق اوز بیش از ۹۰ درصد به دولت تدبیر و امید رای داده اند، این مشارکت حداکثری مردم دارای پیام بوده و پاداش آن را توسط دولت در ۱۰ مهر ۹۸ دریافت و ما سپاسگزاریم. اما این کردار مردم و پاسخ دولت در اعلام شهرستان خلاصه نمی شود. چون این عملکرد یک کار سیاسی و چشمگیر بود که در دولت تدبیر و امید و در زیر لوای پرچم شهرستان اوز می توان در ابعاد مختلف زندگی مردم مشاهده و لمس نمود. فرماندار نماینده عالی دولت، می تواند به این نکات ورود کرده و در حقیقت نماینده تمام اقشار گروه ها در این شهرستان نوپا و با این مردمان صبور و همراه باشد.

مراعات حقوق شهروندی که به معنای حکومت کردن و حکومت شدن است، همانطوری که فرماندار خود را حاکم برخاسته از رای (غیر مستقیم) مردم می داند. می تواند شهروندان را نیز حاکم و ناظر برکارهای خویش بداند و از نقش نیروهای متخصص و توانمند مردمی غافل نبوده و مهم تر این که با ایجاد فضای باز رسانه ای، اجازه نظارت و نقد سازنده را به رسانه ها داده و این دو مهم را به عنوان رابطی بین خود و مردم تلقی کند.

بدیهی است برخوردار کردن مردم از حقوق اجتماعی مساوی از جمله فضای سبز، فضای ورزشی، خدمات شهری و عمومی و… به گونه ای که تمامی شهروندان از مزایا و منافع دولت بهره یکسان داشته باشند و بویژه این که عدالت را در این زمینه احساس کنند. از دیگر خواسته هاست، با انجمن ها و سازمان های مردم نهاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری برای پیشبرد اهداف مثبت آنان و تقویت آنان به عنوان یکی از ارکان دموکراسی همچنین همدلی و همکاری سازنده با سایر نهادهای مسئول در سطح شهر از جمله شورا و شهرداری و حتی سایر انجمن های مردم نهاد شهرستان های مجاور، همکاری و نظارت نمائید.

ب-اقتصادی عمرانی= در حال حاضر قشر عظیمی از جوانان تحصیلکرده این شهرستان فاقد شغل پایدار هستند، که این خود مبین کم توجهی به جوانان بوده و حتی ما تاکنون بانک اطلاعاتی یا برنامه مدون کوتاه، میان و بلند مدتی برای حل مشکل شغل جوانان در دستور کار ندیده ایم. توسعه فضای شهری نتواسته وضعیت اقتصادی مناسبی را برای جویندگان شغل بوجود آورد. تجارت و اقتصاد در دو خیابان اصلی مرکز شهرستان خلاصه شده است که می طلبد، با توسعه شهر از تراکم فضای تجاری در مرکز شهر کاسته شود. تاکنون به زیر ساخت های این شهرستان کمتر توجه شده است. توسعه و ارتقاء جاده اوز- بخش بیدشهر، اوز- خنج و احیاء جاده مربط و از همه مهم تر استقرار اداره ثبت اسناد و املاک برای ثبت املاک مردم که مردم بتوانند ابتدا املاک خود را ثبت و از مزایای بی شمار آن بهره مند شده و از دعاوی مالکیت در مراکز فضائی نیز کاسته شود.

همچنین تاسیس سایر ادارات مانند دادگاه، کمیته امداد امام (ره)، صمت، شبکه بهداشت و درمان، ارتقاء نمایندگی های پست، فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان، منابع طبیعی، جهادکشاورزی، بهزیستی و…. بدون شک در نظر گرفتن و رعایت موارد فوق سبب رضایت مندی بیشتر مردم و شکل گیری نسلی از شهروندان مسئول خواهد شد.

فرماندار محترم حتما عذر ما را می پذیرد که افزون بر نیم قرن در صف نوبت شهرستان شدن بوده ایم و خواسته ها فراوانی داریم. ولی شما نیروئی جوان و باتجربه هستید اطمینان داریم که از عهده آنها برخواهید آمد و مردم صبور شهرستان نیز شما را یاری خواهند کرد. ان شاء اله.

*مدیرمسئول


5 دیدگاه

  1. بک عرض صادقانه خدمت فرماندار محترم

    از فرماندار محترم تقاضا داریم که برای مسولین ادارات در اوز چنانچه بومی شهرستان نبود از کارمندان غیر لاری استفاده نمایند زیرا اهالی لار مانند کارمند پروازی میشوند ساکن نمیشوند وچندان برای پیشرفت وارتقای اوز انگیز ه ای ندارند با احترام وصادقانه عرض میکنم

  2. اوزی. از. امارات دبی

    فرمانداری. شهرستان. اوز. چنانچه از. وجود. نیروها ومسولین. بومی. شهرستان. اوز در. سطح. ادارات بیشتر استفاده. نمایند. قطعا. از. خدمات. وکمکهای. بیشتر. خیران. ونیکوکاران محلی. بهره. خواهد برد تجربیات چندین. ساله. در مورد. تاسیسات. ورزشی. دانشگاهها. بیمارستان. وبهداشت. ودرمان. منطقه. امور. کتابخانه. ها. و……. گواه. این. مدعاست. باید. از. امکانات. بزرگواران. ونیکوکاران. مقیم. خارج. وداخل. برای. پیشرفت. وتوسعه. شهرستان. استفاده. نمود

  3. اگر کارمند هرکدام از اداره های شهرستان اوز از اهالی لار باشد معمولا مقیم اوز نمی شود و حکایت “خودم اینجا و دل در جای دیگر” خواهد بود و در نتیجه اگر هم انگیزه کار داشته باشد شرایطش اقتضاء نمی کند که آنرا عملی کند. انتظار این است که فرماندار محترم و پرتلاش ما در نصب کارمندان ادارات این امر را مرعی نمایند. با آرزوی موفقیت برای ایشان

  4. عبدالرضا از بندر

    مقاله خوبى بود تشکر مى کنم از فرماندار جوان مى خواهیم که از نیروى بومى استفاده کند م

  5. آرزوی موفقیت برای فرماندار پرتلاش اوز دارم. لطفا به فکر مسکن و اشتغال جوانان باشید.
    به مردم با فرهنگ اوز هم بابت شهرستان شدن که نتیجه زحمات چند ده ساله است تبریک میگم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد