فرصت ها و چالش های جوانی

فرصت ها و چالش های جوانی

* علی تیرزن

به باورهمگان جوانی بهترین و حساس ترین دوره عمر انسان است در این دوره است که انسان می کوشد سرنوشت آینده خودرا تعیین کند و با بهره جستن از دانایی و توانایی خویش به هدف نهایی خود دست یابد یا با بی هدفی آینده خود را به تباهی کشد، در این دوره از حیات  است که معمولاً قالب وجودی هر انسان شکل می گیرد و چه بسا آینده او هم بر اساس همان چارچوب و شخصیت خود ساخته رقم می خورد.

 

روانشناسان نسل جوان و دوران جوانی را  بین سنین ۱۸ تا ۲۶ سال و به عقیده بعضی تا سن ۲۸ سال می دانند هرچند در بین عامه اصطلاح جوانی، افرادی تا سن ۴۰سالگی را هم در بر می گیرد سن جوانی دورانی است که به واسطه توانای های خاص می توان از قدرت فکری و جسمی اش و از توانمندی و قدرت عمل او برای سازندگی، رشد و توسعه جامعه به عنوان یک فرصت بهره گرفت البته در چنین دوره ای جوان با چالش های زیادی هم روبرو است همچون کشمکش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، روانی و حتی  مهاجرت که رویاروی جوان با این گونه چالش ها نیازمند شناخت هویت، عقلانیت، منطق و توجه به ارزش های اخلاقی است.

بی شک جوانی که با خرد و اندیشه به دنبال هدف خود باشد ودر مسیر موفقیت گام بردارد سرمایه و نیروی اساسی برای هرجامعه به حساب خواهد آمد بنابراین اهمیت دادن به آنها و تشویق به مشارکت در عرصه های مختلف اجتماع و سرمایه گذاری بر روی چنین جوانانی کاری درست و امری پسندیده است که در جوامع امروزی برآن تاکید بسیار می شود. در همین شهر و بخش اوز در دهه های اخیر به واسطه حضور نشریات محلی و نقش ارزنده آنها در آگاهی بخشی به جامعه و همچنین برگزاری همایش ها و کارگاها و سمینارهای متعدد با موضوعات جوان و نقش آن در جامعه توسط دانشگاه های این شهر، مشارکت جوانان را در فعالیت های اجتماعی پررنگ تر و ملموس تر از گذشته کرده است،که امروزه دستاورد اعتماد و حمایت از این جوانان، به صورت، حضور جوانان در عرصه شوراهای اسلامی شهر و روستاهای تابعه، فعالیت تشکل های مردم نهاد همچون نسل پویای پارس و تلاش برای تاسیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اوز و سپردن فرمان مدیریت آن به دست یکی از جوانان فعال و موفق شهر، فعالیت قابل تحسین طیف وسیع جوانان جویای نام در انجمن های مختلف در خانه فرهنگ اوز، مدیریت و توانمندی نیروهای جوان و کارآمد ما در مسئولیت های دانشگاههای دینی، آزاد اسلامی، پیام نور مرکز اوز و دانشکده بهداشت این شهر، فعالیت جوانان خلاق، نویسنده و اهل قلم در نشریات محلی و منطقه ای، حضور فعال جوانان در حلقه های مطالعاتی شهر، فعالیت های مستمر جوانان با انگیزه در هیت اجرایی پایتخت کتاب اوز، نقش پررنگ موزه مردم شناسی و حضور فعال جوانان در این گنجینه مردم شناسی، برگزاری همایش ها و سیمنارهای مختلف اخلاقی و اجتماعی توسط جوانان تحصیل کرده و موفق شهر، موفقیت جوانان ما در عرصه های کارآفرینی، همکاری جوانان با بدنه شوراها با عنوان یاوران شورا، حضور موفق جوانان با انگیزه در عرصه های دینی، آموزشی و ورزشی در شهر و روستاهای تابعه، فعالیت های قابل تحسین انجمن نواندیشان با حضور طیف وسیع جوانان و برگزاری همایش های انتخاب جوانان موفق جامعه، حضور جوانان خلاق در امر رسانه، فیلم، هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی، حضور موفق جوانان آموزش دیده دربازار کار به واسطه برگزاری کلاس های فنی و حرفه ای انجمن خیریه اوز، حضور جوانان در باشگاه های کتابخوانی در شهر و حضور جوانان در فضاهای مجازی با محوریت فعالیت در امر بهداشت محیط، اتحاد و توسعه مردم منطقه، عمران و آبادانی بخش و ده ها انجمن و کارگروه و فعالیت های دیگری در شهر و منطقه که نقش جوانان در آن به خوبی مشهود و هویدا است که همه این ها نشان از دستاوردهای حضور جوانان در جامعه است، این موارد و بیشتر از آن گواه بر نقش آفرینی نسل جوان در جامعه امروز ماست.

بنابراین در سال جدید و سالهای پیش رو با فراهم کردن زمینه بیش از پیش حضور آنها در جامعه و بها دادن به نسل جوان و صد البته جوانان آگاه، روشنفکر و پرتلاش ما  با تاسی از تجارب بزرگان و صاحب نظران شهر و منطقه بدون در نظر گرفتن ملاحظات فردی یا قومی و… می بایست به هدف خدمت به مردم در تمام شاخصه های اجتماعی مشارکت جدی داشته باشند تا به همان اندازه اعتماد مردم نسبت به حضور جوانان درصحنه افزایش یابد و دولت محترم نیز به عنوان یک فرصت، جوانان شایسته، لایق و سزاوار بومی این بخش را با توجه به دانش، مهارت، لیاقت و صلاحیت درساختارهای دولتی به کار گیرند تا با توان و اندیشه این جوانان، بخش و ان شاء الله شهرستان اوز به سوی رشد، توسعه و تعالی بیش از پیش که مرهون بینش صحیح  همه ما خواهد بود گام بردارد.

* عضو شورای نویسندگان


2 دیدگاه

  1. ههمشهری. دلسوز

    با سپاس. از جناب. تیرزن. بابت. بها دادن له نیروی. جوان. بومی. انتظار. است. که. جوانان. اوز. را. با مطالبات. مهم. واصلی شهر. مانند. استقرار. ادارات مورد. نیاز. شهر. ماننند. دادگاه. ثبت. ایناد. دفتر پلیس ۱۰. ودرخواست. مهم. ارتقای. بخش. بزرگ. ومستحق. اوز. بیشتر. اشنا. شوند. تا. در این. موضاعات. مهم. مطالبه. گر. باشند. وتنها. انرژی. خود. صرف. کارهای. صرف. فرهنگی. نکنند. با. تشکر

  2. به به نظر. بسیار خوبی است

    با نظر همشهری دلسوز کاملا موافق هستیم میباید این همه. نیروی. جوانی در اوز را به سمت. وسوی درخواست های. اجتماعی. وسیاسی واقتصادی هدایت شوند تا همگان با. مطالبات ارتقای اوز اشنا شوند وشورای شهر. ومعتمدین اوز. را. برای شهرستان شدن. همکاری. وپشتیبانی. نمایند درغیر اینصورت. وتنها. مشغول فعالیتهای فرهنگی. وهمایش. وسخنرانی. وکلا کارهای تکراری شدن به نفع. مخالفین. ارتقای. اوز. است. که میخواهند. مارا مشغول این. کارها نمایند. تنها را. برون. رفت ما. از حالت. رکود. همانا. ارتقای. اوز به شهرستان است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد