مدیرمسئول پسین اوز: برای ماندگاری نشریات نگه داشتن حرمت قلم لازم است

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی

در هفته خبرنگار موقعیت را مغتنم شمرده و با مدیرمسئول پسین اوز که سال ها عصراوز را مدیریت نوشتاری کرده و پای خبرگزاری‌های ایرنا و فارس را به لارستان و اوز کشاند و اخبار این مناطق را منتشر همچنین بارها به عنوان خبرنگار برتر صدا و سیمای فارس معرفی و در معرفی و شناساندن منطقه اوز نقش به سزایی داشت به گفتگو نشستیم.

*آقای خضری مدتی است که گفتگوهای شما معوق مانده است؟

سپاسگزارم. به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد اختلال در زندگی مردم و انتشار پسین اوز، گفتگوهای شما با من که بطور مرتب صورت می‌گرفت به عهده تعویق افتاد. ولی باز هم جای تقدیر است که شما سعی می کنید در هر فرصت این گفتگو ها صورت گیرد.

*لطفاً در مقدمه مختصری از سابقه نشریه در شهرستان بفرمایید؟

 اکثر مردم جنوب فارس؛ عصر اوز را بخاطر داشته و آن را فراموش نمی کنند. عصر اوز تنها یک رسانه نبود بلکه  برای آموزش و ارتقاء و توسعه منطقه فعال بود. عصر اوز، فرهنگ سازندگی و توسعه را با خود به همراه آورد. تشکیلات سازمانی، رعایت قانون و مقررات در بین جوانان، مقید شدن به یک مرامنامه و آیین‌نامه مصوب برای نخستین بار در منطقه را می‌توان از ویژگی‌های آن نشریه دانست. حتی دوستان ما در شورای مدیریتی عصراوز با مشورت و تصمیم گیری صحیح کتابخانه بانو عصراوز را به وجود آورند که پیوسته نویسندگان سرشناس را به اوز دعوت نمودند و دانشگاه آزاد تاسیس شد که موجب افتخار است. نشریات و کتاب ها و نویسندگان نوپا از مرکز این کانون به وجود آمدند. بنابراین عصراوز، سازندگی و توسعه بود. طبعاً زمان و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تغییرات زیادی در داشته ها به وجود می آورد که این موضوع به دلایل مختلف شامل عصراوز هم شد و پسین اوز  به وجود آمد. در حال حاضر پیام اوز و فصلنامه با پیام دانش هم منتشر می‌شود؛ که برای آنها آرزوی موفقیت دارم و در همه جا باید از زنده یاد مرحوم حاج محمد هادی کرامتی خالق اثر ارزنده تاریخ دلگشای اوز که آغازگر کتابت بود باید به نیکی یاد کرد.

*چرا پسین اوز؟

 نخست اینکه می خواستیم نشریه‌ای با مجوز رسمی و به نام خودمان داشته باشیم. مضاف بر اینکه معنی پسین در مرحله اول یعنی بعدی، خلاف پیشین منظور این است که پسین بعد از عصر آمده است. (از طرفی عصر یک واژه بیگانه بود) و می‌خواستیم به جای آن واژه فارسی به کار ببریم که پسین را مطرح ساختیم و از همه مهم تر پسین کلمه‌ای است که به گویش اوزی به معنای بعد از ظهر است و برای مردم ملموس تر است.

*از انتشار پسین اوز رضایت دارید؟

با گسترش فضای مجازی مسلما استقبال از نشریات چاپی کمتر شده است و پسین اوز باید روش و سبک های خویش را تغییر بدهد. گرچه هنوز هم خواننده های قدیمی سنتی برای نشریه وجود دارد و ما برای احترام به آنان و سایرین سعی می‌کنیم نشریه را منتشر سازیم.

* آیا از برگزاری نشست های تجلیل از خبرنگاران راضی بودید؟

 امسال برای نخستین بار برگزاری آیین‌های تجلیل از خبرنگاران در شهرستان اوز به دلیل ارتقاء بخش به شهرستان بسیار متنوع بود. من به سهم خویش از ادارات: فرمانداری، فرهنگ و ارشاد، بخشداری مرکزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شورای شهرستان و شهرداری و بخشداری بیدشهر، اتاق اصناف شهرستان و اداره کل راه و شهرسازی لارستان سپاسگزای می کنم و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می کنم ان شاء اله در سال آینده برنامه به صورت تجمیع و در شورای اداری برگزار شود. 

*تلخ‌ترین و شیرین‌ترین اتفاق و خبر را بگویید؟

تلخ ترین اتفاق، پدیداری ویروس کرونا و شیوع بیماری کووید ۱۹ که می توان گفت از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ همه را به قرنطینه کشاند و جامعه دچار بحران و رکود کرد. نشریات از جمله پسین اوز به طور موقت تعطیل و نوعی کم‌کاری اشاعه یافت. اما با حضور شما توانستیم در ایام موج اول شیوع کرونا ویروس به طور مرتب اخبار و رویدادهای منطقه را از طریق پایگاه خبری پسین اوز به استحضار مردم برسانیم. شیرین ترین خبر هم ارتقاء بخش اوز در مهر ۹۸ بود که با انتشار خبر ویژه آن یه صورت صوتی، تصویری و نوشتاری همه را شاد کردیم و مردم شریف شهرستان اوز به حق دیرینه خویش رسیدند.

* همانطوری که اشاره کردید فضای مجازی در حال گسترش است تکلیف پسین اوز چیست؟

 فضای مجازی گسترده تر هم می شود. پسین اوز هم همچنان که تاکنون پایدار مانده است کماکان سعی می‌کند با یاری مردم و مسئولان به ویژه نیکوکاران همیشه یاور همچنان منتشر شود. ولی ما پیوسته سعی می‌کنیم تا با تغییر روش و سبک مخاطبان را از دست ندهیم.

* به نظر شما مهمترین نیاز فعلی اوز چیست؟

 نیازمندی‌ها را مسئولان از جمله: فرماندار، شهردار، شوراهای شهرستان، بخش و شهر و روستا اولویت‌بندی کرده اند. اما تامین آب پایدار و برطرف شدن مشکل آب در حال حاضر ضروری ترین نیاز مردم است. اصولاً زیرساخت بسیار مهم است. ۱-جاده۲- آب ۳- برق ۴- گاز ۵- مخابرات از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز است که باید در حد استاندارد برای مردم شریف و صبور منطقه اعم از شهر و روستا فراهم شود.

* حرفه خبرنگاری در شهرستان را چگونه می‌بینید؟

 خبرنگار حرفه‌ای که به صورت مستقل مشغول باشد در اوز کمتر دیده شده است. شاید بتوان از شما همکاران محترم و یک نفر در پیام اوزذکر شود وگرنه بقیه کارهای رسانه‌ای را با عشق و به عنوان شغل بعدی انجام می دهند. خبرنگاری کاری سخت و طاقت فرساست که پیشنهاد می کنم پیوسته باید مورد توجه مردم و مسئولان باشند. حرمت و غرت آنان فقط در روز بزرگداشت خبرنگار پاس داشته نشود، بلکه باید پیوسته مورد تکریم قرار گیرند.

* وضع خبری را در این شهرستان چگونه ارزیابی می کنید؟

 یکی از مسئولان محترم گفت: رسانه های شهرستان اوز بدون حاشیه هستند. خوشبختانه مسئولان رسانه‌های اوز تحصیلکرده و نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اشراف داشته و پیوسته حقوق مردم و مسئولان را رعایت و مطالبه‌گری هم می کنند. گرچه ایراداتی هم به اصحاب رسانه اوز وارد است که چرا مسائل و مطالب را صریح و روشن بیان نمی‌کنید.

* سخن آخر

 از مدیرموزه مردم شناسی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مسئول پیام و پیام دانش و مربوطی کهنه و اخیراً شاکر شیخ عبدلی فیشور که باعث تاسیس گروه رشا شده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم چون ما دیگر لینک خبری را به گروه ها  نمی‌فرستیم و در رشا قرار می دهیم.

در پایان از فرماندار، بخشداران، روسای شوراها و مسئولان ادارات که با ما همکاری می کنند سپاسگزاریم. 


2 دیدگاه

  1. اوزی دوستدار منطقه

    متاسفانه خبرنگاران واصحاب رسانه در اوز خیلی محافظ کارانه اطلاع رسانی میکنند وبه جای اینکه تولید خبر نمایند ومطالبات مردم ومطقه را تجزیه وتحلیل نمایند اغلب به شیوه روابط عمومی ادارات دولتی رفتار میکنند واز این نظر معروف شده اند وبه رسانه های بی حاشیه

  2. به نظر میرسد باید حرمت قلمی را پاس داشت که در خدمت منافع عمومی مردم ومتطقه باشد ورسانه هایی که مسایل قومی وخانوادگی وقومی را تبلیغ وبیشتر به منافع شخصی توجه دارند وسعی میکنند مسولان اداری را راضی نگه دارند چندان احترامی در افکارعمومی نخواهند داشت نگاهی به تاریخ وسوابق نشریات در ایران ومنطقه گواه این مطلب است پس احترام به هر قلمی نباید مورد توجه باشد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد