معرفی کتاب «تاریخ جهانگیریه و بنی عباسیان بستک»

معرفی کتاب «تاریخ جهانگیریه و بنی عباسیان بستک»

احمد خضری: در هفته کتاب و کتابخوانی هستیم.کتاب همه ما را بزرگ کرده و پرورش داده است. یادتان باشد به همدیگر کتاب هدیه بدهید. چون بهتر از کتاب چیزی را سراغ ندارم.

 بنابراین به مناسبت بزرگداشت این هفته «کتاب تاریخ جهانگیریه و بنی عباسیان بستک» نوشته محمداعظم خان بنی عباسیان را معرف می کنم: نویسنده کتاب محمد اعظم خان آخرین خان بستک بوده وی فرزند محمدرضا خان(سطوت الممالک)بود که نسب وی به مولانا حاج شیخ عبدالسلام خنجی می رسد.

معرفی کتاب «تاریخ جهانگیریه و بنی عباسیان بستک»

این کتاب در قطع وزیری در سال ۱۳۳۹ خورشیدی با موضوع تاریخ بستک و جهانگیریه و بزرگان به زبان فارسی در چاپخانه کیوان در تهران به چاپ رسید. بعد از آن چندبار نیز  تجدید چاپ شده و به زبان عربی ترجمه گشته و در کشور کویت به چاپ رسید.

کتاب شامل نگارش ارزشمندی درباره تاریخ بستک در دوران مختلف بوده. بنی عباسیان یک حاکمیت محلی بوده که حدود ۲۵۰ سال به طور مداوم بر مناطق مختلف جهانگیریه حکومت کرده اند. جهانگیریه و قلمرو شیوخ بستک از شمال شامل: لارستان، خنج و اوز، از جنوب تا ابوموسی و تنب بزرگ و از شرق تا کرمان گسترده بود. بهرحال بازخوانی تاریخ های محلی مانند این کتاب و کتاب تاریخ دلگشای اوز و تاریخ لارستان می تواند چشم ها را به سوی پنحره ای تازه باز کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد