میزگرد بررسی تاثیر رسانه ها بر جامعه برگزار شد

دبیر و مجری گروه همگام با مردم: نقش رسانه ها در اوز به زمان های خیلی قبل برمی گردد و خوشبختانه این نقش در همه ادوار جریان داشته و دارد. علی تیرزن با تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی اوز که در همه زمینه ها با گروه های فعال فرهنگی- اجتماعی همکاری دارد، از قبول میزبانی این میزگرد به نیکی یاد کرد و گفت: به دنبال تصویب هیات مدیره گروه مجازی همگام با مردم اوز نشستی با حضور مدیران مسئول نشریات و پایگاه های خبری بخش اوز ترتیب داده شده است تا با توجه به زمان در نظر گرفته شده حرف های این مسئولان شنیده و از فرصت استفاده تا به سوالات حاضران پاسخ داده شود.

احمد خضری، مدیر مسئول پسین اوز و به عنوان پیش کسوت در عرصه مطبوعات، کار برگزارکنندگان را ستود. وی با بیان این واقعیت که شهری که خبرنگار ندارد شهر خاموش است از فعالیت های خود در عصر اوز و ادامه آن با عنوان پسین اوز صحبت کرد. وی اظهارکرد: کار رسانه ای از جمله مشاغل سخت و بعضآ زیان آور محسوب می شود، که عشق به آن انسان را وابسته آن می کند .مدیر مسئول پسین مهمترین دغدغه مسئولان رسانه ها را تامین منابع مالی عنوان کرد که به راحتی بدست نمی آید. او افزود: دست اندکاران نه تنها هیچ درآمدی از آن ندارند، بلکه بایستی همواره پاسخگو نیز باشند. صاحب امتیاز پسین اوز با اشاره به نظرات مارشال مک لوهان گفت: رسانه همان پیام است و این یعنی هر چه کفیت رسانه بالاتر باشد مخاطب بهتر پیام را درک می کند.

عبدالعزیز خضری، مدیر مسئول پایگاه خبری پیام دانش و فصل نامه با پیام دانش اوز، به کارهای رسانه ای خود از سال ۱۳۵۰ اشاره و اظهار کرد: مطبوعات با وجود داشتن سختی ها و هزینه بالا اما دارای منافع عمومی هستند که دانشگاه آزاد اسلامی به خاطر داشتن پایگاه خبری پیام دانش از سال ۱۳۸۸ توانست با ایجاد ارتباط و تعامل شکل بگیرد و به دست آورد برسد. وی در عین حال ضمن قدردانی از نیکوکاران که کمک می کنند تا هزینه چاپ فصل نامه به میزان ۵۵۰۰۰۰۰۰ ریال تامین شود ولی از این که جامعه در خرید مطبوعات و دادن آگهی مشارکت نمی کنند اظهار گله مندی کرد و گفت: این عدم رغبت، عدم رضایت صاحبان نشریات را به دنبال دارد.

ابراهیم احمدی، مدیر مسئول پایگاه خبری اوز امروز و نشریه پیام اوز نیز ارزش مطبوعات را با تاثیرگذاری بالا عنوان کرد و یادآور شد: وی خاطرنشان کرد: رسانه می تواند متناسب با شرایط روز خواسته های مخاطبان را اجابت کنند و تاثیر گذاری داشته باشند، هرچند بدرستی قادر به تامین خواسته مخاطبان نشده ایم. او افزود: متاسفانه اقشار مردم و ادارات برای رشد و ماندگاری رسانه حمایت نمی کنند، در حالی که همراهی جامعه در خرید، دادن آگهی و ارایه مقاله می توانند کمک شایان داشته باشند.

مصطفی رضایی، مدیر مسئول پایگاه خبری مربوطی کهنه، نیز از ویژگی های این پایگاه به عنوان قدیمی ترین رسانه مجازی سخن گفت و در خصوص انتخاب این اسم گفت: جاده مربط قدیمی ترین جاده منطقه بوده است که مردم از آن استفاده شایان داشته اند و به همین خاطر از این نام بهره گرفته اند.

عبدالعزیز نصریانی، مدیر پایگاه خبری پشور: از سابقه انتشارات و پایگاههای خبری در فیشور نام برد و با اشاره به آیات قرآن به تعریف خبر پرداخت و معتقد بود باید نگاه تجاری از نشریات برداشته شود.

در ادامه حاضران که بالغ بر ۳۰ نفر بودند اقدام به پرسش هایی چون چرا نشریات به دنبال تبلیغات به ویژه آگهی تسلیت هستند، تاثیر نشریات بر پیشرفت به چه میزان بوده است؟ آیا مجله با پیام دانش اوز به این گرانی بازخورد مثبت داشته است؟ چرا مدیر مسئول اوز امروز بیشتر روی دیدگاه خود تمرکز می کند و چرا پسین اوز موقع استفاده از مطالب دیگر به ذکر منبع نمی پردازد؟ آیا وابستگی به خیران سبب اعمال نظر آنان نمی شود؟ چگونگی تاثیر شبکه های مجازی بر جامعه، دلیل جدایی ابراهیم احمدی از عصر اوز و پسین اوز؟ آیا دانشگاه آزاد برای وحدت و اتحاد گام برمی دارد؟

که مدیران پاسخ لازم را دادند. یونس امیدوار، خواستار قدردانی از بانیان رسانه که از اوایل سال های ۱۳۰۰ در اوز فعالیت رسانه ای داشته اند شد و اضافه کرد: لازم است نشریات به درددل مردم بیشتر بپردازند.

مهندس جعفر راستگو، از اعضای هیأت مدیره گروه همگام با مردم و میزبان جلسه، حضور مدیران رسانه را ستود و اظهار کرد:نیاز است از نشریات حمایت شود چرا که واقعا کار سختی را انجام می دهند.وی یادآور شد:ایرادی که بر جراید وارد است چگونگی انتخاب تیتر خبرهاست. فرضا خبری که در شبکه های مجازی دست به دست می شود و از اهمیت کمی برخوردار است آورده می شود ولی اخبار مهم مثل انتصابات و انتخابات با تیتری معمولی منعکس می شود.

مرتضی سالاریان، از حاضران، با برشماری مشکلات ارباب جراید و پایگاه های خبری گفت:این همایش با عنوان تاثیر رسانه بر افکار عمومی بود، یعنی بایستی بیشتر مدیران مسئول حرف بزنند تا ما سوال کنیم. وی خاطرنشان کرد: همین که در بخشی مثل اوز چندین پایگاه خبری و نشریه وجود دارد باید خشنود بود و دیگر اینکه اگر با دید مثبت نگاه کنیم متوجه می شویم که چگونه نشریاتی با این همه سال فعالیت ماندگار مانده اند. و باید آنها را ستود.

پایان بخش جلسه سخنان نهایی مدیران مسئول رسانه ها بود که خلاصه ای از آن به شرح زیر درج می شود:نشریات نیاز به حمایت دارند و هر کسی آن را بخرد حداقل به آن احساس مسئولیت می کند. آگهی برای رسانه بهترین منبع درآمد است، مردم نیاز است با نوشتن مطالب به ویژه نوشتارهای تحلیلی به موقعیت و امنیت نشریات کمک کنند. پایگاه های خبری و نشریات پرهزینه هستند و نیاز است آحاد جامعه به ویژه ادارات فرهنگی مساعدت عملی داشته باشند. قدرشناسی از نیکوکاران به خاطر حمایت های مالیشان وجود دارد ولی این مهم کار سختی است که مرتب برای گرفتن پول از خیرین درخواست شود چرا که شان کمک گیرنده پایین می آید. در نشریه هر چیز نمی توان نوشت چه بسا به غیر از فشار سازمان ها بعضا افراد بانفوذ نیز مشکل ساز هستند.

این نشست که از ساعت ۱۹:۳۰ روز یکشنبه ۹ دی ماه ۹۷ در تالار شیخ سعدی(خیریه حاج محمدامین کمالی) دانشگاه آزاد اسلامی اوز شروع شده بود در ساعت ۲۲ به پایان رسید.

منبع: پایگاه خبری پیام دانش


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد