نخستین جلسه شورای مهارت شهرستان

به گزارش پسین اوز، اولین جلسه شورای مهارت شهرستان با حضور معاون فرماندار، بخشدار مرکزی، مسئول سازمان فنی و حرفه ای لارستان و تعدادی از مسئولین ادارات مرتبط در تالار کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

صفدر منشی معاون فرماندار ضمن خوشامدگویی گفت: اولین جلسه شورای مهارت شهرستان که سازمان فنی و حرفه ای لارستان میزبان آن است تشکیل می شود. این جلسه به صورت ۲ ماهه و یا ۳ ماهه یک بار باید تشکیل شود که ما نیز سعی می کنیم در شهرستان اوز این جلسات را به طور مرتب برگزار کنیم. یکی از مشکلات اصلی ما بحث بیکاری است و آسیب هایی از قبیل اعتیاد و … که هم به جامعه و هم به مردم آسیب های جدی وارد می کند و آسایش آنها را به خطر می اندازد.

منشی افزود: اداراتی که مرتبط با این موضوع هستند در این جلسه حضور دارند و باید بدانیم هدف اصلی ما ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی است اگر ما بتوانیم ظرفیت ها را شناسایی کنیم بسیار خوب است در غیر این صورت به مشکل بر خواهیم خورد. تا به الان مسئولین همکاری های لازم را با ما داشته اند و امیدواریم این جلسه نیز خروجی های مفیدی داشته باشد. خواهش من از مسئولین این است که هر کس در حوزه خود همکاری های لازم را داشته باشد.

مهندس حجت ایزدمهر مسئول سازمان فنی و حرفه ای لارستان کلمه مهارت را مجموعه ای از توانائی های که باعث می شود افراد یک کاری را انجام دهند را معرفی کرد و بیان نمود که تمرکز اصلی ما تاکید بر نیروی انسانی است. مهارت یکی از زیرساخت های اصلی است که باید به دقت به آن توجه شود.

 ایزدمهر دستور کار جلسه شورا  را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-نیاز سنجی دقیق آموزشی مهارت های مورد نیاز شهرستان

۲- بررسی پتانسیل های منطقه ای و فرا منطقه ای در جهت تربیت و صدور نیروی مهارتی

۳- ترویج فرهنگ مهارت آموزی و ایجاد ساز و کارهای تداوم دار در این زمینه

۴- استعداد یابی و مشاوره های شغلی

۵- تشکیل بانک اطلاعاتی از مهارت آموختگان شاملو درجه بندی سطح مهارتی آن ها

۶- تشکیل بانک اطلاعاتی از مربیان مهارتی و مربیان مشارکتی بین سازمانی و تعیین شاخص های کیفیت نیروی استانی آموزش دهنده.

۷- رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموزان و سازوکار های ورود کارآموزان به بازار کار

۸- شناسایی ارتقا توان فنی تکنسین های صنایع به صورت دوره ای

۹- پشتیبانی آموزشی از برندهای منطقه و تدوین استاندارد آن ها

وی افزود: ما سعی کرده ایم برنامه ریزی هایی را در صدور نیرو فنی ماهر به بندرعباس، عسلویه و خلیج فارس نیز انجام دهیم. در مورد صدور نیرو به خلیج فارس بحث بیشتری دارد که در مرحله اول هدفمان این است برای تثبیت، کسانی که آنجا کار می کنند را به سطوح مهارتی ارتقاء دهیم.

همچنین در سطح شهرستان های لارستان، گراش و اوز به دلیل فرهنگ ضعیف مهارتی با فاجعه مواجه هستیم که آموزش و پرورش در این رابطه می تواند خیلی خوب ورود کند که یکی از این کارهای ایجاد سیستم رزومه سازی است که در این سیستم مدارک فنی و حرفه ای که می توان گفت یکی از معتبرترین مدارک محسوب می شود قابلیت استفاده را دارد تا همه رزومه مهارتی داشته باشند. حتی می توانیم جلساتی با مدیران و معلمان برگزار کنیم تا دانش آموزان بتوانند همزمان از دو دیپلم بهره مند شوند.

وی افزود: اگر بتوانیم برندهایی که در سطح شهرستان وجود دارد را شناسایی کنیم خیلی خوب است مثل برند مسقطی لاری. که قابلیت آموزش هم نیز داشته باشد. همچنین ما برای شهرستان لارستان سند مهارت را به صورت مکتوب آماده کرده ایم که این کار برای شهرستان اوز نیز باید انجام شود که البته برای این سند به آمار و ارقام های واقعی و شفافیت های لازم نیازمندیم.

آقایاری بخشدار مرکزی نیز افزود: ما در سطح شهرستان ظرفیت های خوبی مثل دانشگاه ها و کتابخانه های مختلف داریم که می توانیم از آنها به نحو احسن استفاده کنیم و متناسب با بازار کار آموزش های مهارتی نیز داشته باشیم.

مسئولین ادارات آموزش و پرورش، زندان، دانشگاه آزاد، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دادند. ایزدمهر رئیس سازمان فنی و حرفه ای به آنان پاسخ داد و قرار شد هر ارگان و مسئولین در حیطه کاری خود با سازمان فنی و حرفه شهرستان اوز همکاری های لازم را انجام دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد