گفتگوی دو ساعته شهردار با اصحاب رسانه شهرستان اوز

پنجمین نشست مطبوعاتی رشا این بار سهم شهرداری شد. در ساعت ۱۰ بامداد روز چهارشنبه ۱۹ آذر ۹۹ در دفتر شهردار نشست برگزار و ابتدا احمد خضری دبیر مدیران رشا به معرفی حضار پرداخت و جلسه را در اختیار شهردار گذاشت.
شهردار ضمن سپاس از مدیران رشا و ابتکار نشست‌های مطبوعاتی گفت: شهرداری نهادی مردمی دولتی و غیردولتی است. چون قانون و مقررات آن دولتی ولی تامین هزینه و سایر امور آن غیردولتی است. مسعود کرامتی ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل شهرداری ها در ایران اظهار داشت: اولین شهردار اوز محمد یوسف محمودی بوده است. کراماتی با بیان اینکه به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی شاه قاجار نتیجه وجود انجمن‌های ایالتی و ولایتی بوده گفت: قانون تاسیس و اجرای شهرداری های نوین در سال ۱۳۳۴ بوده که همزمان اوز نیز به شهر تبدیل و شهرداری در آن تاسیس گردید. شهردار اوز، شهر وومردم اوز را فرهنگ دوست و فرهنگ پرور نامید و اظهار داشت: در کشور ۱۲ شهر به عنوان پایلوت (آزمایشی) دوستدار کودک انتخاب شده‌اند که به جز شهر اوز بقیه شهرهامراکز استان‌ هستند. جالب است ذکر شود که در دوره انقلاب مشروطیت نیز ۱۷ شهر دارای انجمن ایالتی و ولایتی بوده که اوز نیز یکی از آنان بوده است و حالا ۱۲ شهر پایلت دوستدار کودک همان شهر هایی بوده اند که دارای انجمن ایالتی و ولایتی بوده‌اند و این نشان از فعال بودن شهرستان اوز در جنوب کشور در همه زمینه ها به ویژه فرهنگ و ادب است. پس از این مقدمه شهردار به فعالیت ۶ ماهه نخست سال ۹۹ پرداخت و اظهار داشت: تنها بودجه دولتی که به شهرداری تعلق می گیرد: ۱- ۳ درصد از ۹ درصد ارزش افزوده که در شهر اوز اخذ می‌شود. ۲- باید ۶۰ درصد جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری پرداخت شود چون تا حالا شهرستان نبوده‌ایم مقدار خیلی کم واریز می شد. به طور مثال در سال ۱۳۹۷ معادل ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در سال ۹۸ معادل ۲۶ میلیون تومان به حساب شهرداری اوز واریز شده است. بنابراین بودجه شهرداری باید از محل ، تامین گردد. بودجه سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد بسته شده است که ۹۱ درصد آن با تلاش همکاران زحمتکش محقق شده است. طرح‌های شهرداری بسیار متعدد است و ۲۴ مورد کارهای عمرانی و اساسی را در دستور کار داریم که امیدواریم تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد آن به اتمام برسد. کراماتی، بیماری کرونا را عامل جدی در پیشرفت و روند کارها دانست. وگفت با وجودیکه مراکز و تاسیسات در اثر کرونا تعطیل هستند ولی هزینه‌های نگهداری آنها همچنان باقی است. کار اجرایی زمان بر و پر هزینه است. پس از سخنان شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز، ضمن ‌معرفی رشا گفت: یک نمونه وحدت و همدلی و انسجام در امر رسانه را در مدیران رشا می‌توان دید و این از ابتکارات خودشان است که باید مورد تحسین قرار گیرد. وی در مورد ساخت تالار اجتماعات نیز توضیحاتی داد و گفت: این تالار در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ظرفیت ۶۰۰ نفر در استانداری به توافق رسیدیم. فروغ هاشمی افزود: در مورد گذر فرهنگی با نماینده مردم در مجلس صحبت شده و وی اظهار داشته است از سوی شهرداری هیچ گونه تقاضا و نامه‌ای ارسال نشده است که من پیگیری آن باشم.


«پرسش های مطرح شده در نشست»:!

۱-برای تامین نیروی انسانی و آموزش آنان چه برنامه‌ای در شهرداری است؟ ۲- میزان درآمد محلی و بودجه دولتی را شفاف اعلام کنید ۳- شهرداری برای جلوگیری از تجاوز زمین خواران در زمین های محدوده و حریم شهری چگونه عمل می کند؟ ۴- برای خیابان شهید بهشتی در مرکز شهر که نبض عبور و مرور مردم و بسیار پر ترافیک است چه برنامه‌ای دارید؟ ۵- اوز دارای کمبود فضای تجاری است برای برطرف شدن آن چه باید کرد؟ ۶-چرا در اطراف موزه مردم شناسی سنگفرش نمی‌شود؟ ۷- جمع آوری پسماند ها در محلات به ویژه اطراف موزه مردم شناسی نامطلوب است. ۸- آیا تا پایان دوره شهرداری فعلی برنامه‌های عمرانی مطرح شده به پایان می‌رسد؟ ۹- مردم می‌گویند زمانی که به شهرداری مراجعه می شود. اغلب کارکنان و شهردار در جلسه بوده یا در مأموریت‌ و بازدید هستند ۱۰- آیا به جای شهردار جانشین مسئولیت دار وجود دارد ؟۱۱- آیا شهرداری اوز از پیشرفت های عمرانی و اجرایی شهرهای دیگر الگو برداری می کند؟۱۲- چرا تالار اجتماعات بزرگ نداریم؟ ۱۳-سگ‌های ولگرد در شهر بی اندازه زیاد شده اند برای جمع‌آوری آنها اقدام شود ۱۴- آیا با توجه به شهرستان شدن اوز آیا محدوده و حریم شهرها گسترش می یابد؟ ۱۵- همکاری و هماهنگی شهرداری با پلیس راهور چگونه است؟ ۱۶- میدان نون والقلم در غرب شهر اوز حادثه آفرین است آیا برنامه‌ای برای اصلاح دارید؟ ۱۷- ساخت میدان برکه مقابل دانشگاه پیام نور کی به پایان می رسد؟ ۱۸- آیا ساخت گذر فرهنگی ادامه دارد ؟ ۱۹-تعداد پرسنل شهرداری چند نفرند؟۲۰- تفاوت حریم و محدوده چیست؟
پاسخ های ارائه شده توسط شهردار:
۱-استخدام نیرو در شهرداری به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و غیره است و استخدام در شهرداری اوز صورت نمی گیرد چون متقاضی بایدپس از اعلام آگهی در آزمون استخدام شهرداری ها شرکت کند ۲- طبق تشکیلات سازمانی نفرات شهرداری ۲۵ نفر هستند ولی با احتساب پاکبانان و افراد قراردادی و غیره بیش از یکصد نفر در شهرداری مشغول انجام وظیفه هستند ۳-درآمد مردمی ما از صدور پروانه ساختمان، مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی، عوارض های مختلف قانونی و غیره است. ۴- افزایش محدوده و حریم شهر با پیشنهاد شهرداری توسط شورای عالی معماری تنظیم و تصویب می شود. در حال حاضر ۸۵۰ هکتار محدوده قانونی شهر اوز است و به نسبت جمعیت این محدوده کافی به نظر می رسد. ۵- محدوده فعلی شهر اوز ظرفیت ۴۰ هزار نفر جمعیت را دارد در صورتی که طبق آمار سال ۹۵ شهر اوز دارای ۲۰ هزار نفر جمعیت بوده است. برای افزایش محدوده شهر باید موضوع پیشنهادی را در کمیسیون ماده ۵ متشکل از معاونان استاندار، مدیران کل راه و شهرسازی، میراث‌فرهنگی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، امور اراضی، آبفا که حدود ۴۰ نفر هستند تصویب و سپس به شورای عالی معماری کشور ارسال و تایید نهایی شود. چون موضوع تغییر کاربری و الحاق و غیره پیش می آید. ۶- محدوده فعلی شهر اوز ۸۵۰ هکتار و حریم شهر اوز ۱۳۰۰ هکتار است. ۷-آنچه در محدوده شهر است مجوز ساخت آن به عهده شهرداری و آنچه در حریم شهر است مجوز آن به عهده فرمانداری است. ۸- برنامه برای تعریض خیابان شهید بهشتی داریم و به اندازه عقب نشینی بانک سپه اقدام می‌شود. ۹-هر ۱۰ سال یک بار طرح جامع جدید شهر طراحی و برای تایید ارسال می‌شود که البته سال ۱۴۰۰ قرار است طرح جدید تهیه و ارسال شود ولی امکان افزایش محدوده شهر بسیار کم است. ۱۰- شهرستان اوز دارای افزون بر ۹۰۰ پروانه کسب است بنابراین فضای تجاری آن کم نیست. ۱۱- برنامه ای در دست است تا مشاغل مزاحم را به خارج از شهر انتقال دهیم اگر این موضوع تحقق یابد تعدادی فضای تجاری در مرکز شهرستان به دست خواهد آمد. ۱۲-در فاز بعدی به یاری خدا سنگفرش اطراف موزه درفازبعدی انجام می‌شود. در حال حاضر وضعیت محله به دلیل ساخت و ساز میسر نیست. ۱۳-در حال حاضر شهرداری دارای ۲۵ پاکبان است که شبانه روز مشغول فعالیت هستند. ۱۴- مشکل زمین میدان میوه و تره بار حل شده است به یاری خدا به زودی میدان میوه و تره بار در ابتدای جاده اوز -کهنه ساخته می شود. ۱۵- ۲۴ طرح عمرانی در دست اجرا داریم. ۱۶-میدان مقابل دانشگاه پیام نور در حال آماده شدن است و مشغول کفسازی هستیم. ۱۷-شهردار تصمیم‌گیرنده و برنامه‌ریز است. کارشناسان باید پاسخ مراجعان بدهند. ۱۸- شیب اوز از شمال به جنوب و شرق به غرب حدود ۳/۵تا ۴ درصد است و مردم باید قبل از ساخت و ساز توپوگرافی زمین انجام داده تا دچار مشکل نشوند. ۱۹- شهرداری ها درجه بالا دارای معاون مستقل و مسئول هستند. مانند معاون عمرانی، فرهنگی، شهری و … ولی شهرداری‌های مثل ما از نظر نیروی انسانی مشکل داریم و مدیریت و واحد شهری وجود ندارد. ۲۰- در هیچ کدام از شهرهای اطراف شهرداری‌ها سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری نکرده و اسکان نداده است ولی ما انجام دادیم متخصص و اعتبار لازم برای نگهداری و اقدامات لازم را نداریم.
جلسه در ساعت ۱۲:۱۰ با صلوات پایان یافت.


1 دیدگاه

  1. تقاضا از شهردار محترم

    درجه شهرداری اوز در حال حاضر درجه ۶ است چرا سالهاست که شهرداری اوز ارتقای درجه پیدا نکرده است درحالیکه شهرداری های گراش خنج وحتی شهر لطیفی هم ارتقا پیدا کرده اند لطفا این مورد را پاسخگو باشید چون شهرداری یک نهاد مردمی است وباید مردم در جریان باشند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد