یادی از حاج محمدعلی بدری گشاینده پنجره دانائی در اوز

بیاد یکی از نام داران و بزرگان شهرمان اوز. ذکر خیری از فرزند بزرگوارشان زنده یاد حاج محمدهادی بدری. زنده اما یاد شادروان حاج محمدعلی بدری سازنده اولین مدرسه در اوز در سال ۱۳۱۷ بنام (مدرسه بدری) بوده اند که بیست و نهمین مدرسه در کل کشور بوده است. طرح و نقشه این آموزشگاه براساس یک مدرسه شبانه روزی بود و برآن اساس نیز ساخته شده بود. اینجانب در مهرماه و آبان ماه ۱۳۲۷ به صورت مستمع آزاد در آن مدرسه تحصیل می کردم چون سنم ۵ روز کمتر از ۷ سال بود و آن زمان ثبت نام کلاس اول ابتدائی حتماً ۷ سال کامل می خواست. البته بعداً کلاس چهارم ابتدایی هم در آن مدرسه بودم.
زنده یاد حاج محمدعلی بدری سازنده اولین مسجد جامع بزرگ در دبی بر دیره منطقه نایف هم می باشد که تاکنون دوبار این مسجد نوسازی شده است. فرزندان و نوه های آن مرحوم با بزرگی و سربلندی در دبی زندگی کرده و سعی داشته اند امور مردم را نیز تسهیل نمایند.
در تاریخ ۱۹۷۰ میلادی دولت حزب کارگر انگلستان اعلام کرد بطور کامل قصد خروج از خلیج فارس خارج شود انتخابات برگزار شد و مقرر شد که پس از برگزاری انتخابات از خلیج فارس خارج شود، اما در این انتخابات بازنده شد و حزب محافظه کار پیروز و جانشین دولت حزب کارگر گردید. دولت جدید انگلستان اعلام کرد در سال ۱۹۷۱ به صورت گام به گام از خلیج فارس خارج خواهد شد. قبل از خروج هم قصد ایجاد اتحادیه ای از ۷ امارات متصالحه را داشت این امارات شامل: ابوظبی- دبی- شارجه- عجمان- ام القوین- راس الخیمه و فجیره بود.


در تاریخ ۳۰/۱۱/۱۹۷۱ میلادی دولت ایران نیروهای خود را در سه جزیزه خود یعنی تنب بزرگ و تنب کوچک و ابوموسی متمرکز کرد. در آن تاریخ هنوز امارات متصالحه تحت الحمایه انگلیس بود. در تاریخ ۱/۱۲/۱۹۷۱ میلادی انگلستان از خلیج فارس و امارات متصالحه خارج شد.
در تاریخ ۲/۱۲/۱۹۷۱ اتحادیه ای از ۷ امارات متصالحه بنام امارات العربیه المتحده تشکیل شد. قرار شد بعد قوانین اتحادیه تنظیم شود و پاسپورت ها همسان و بنام پاسپورت امارات العربیه المتحده برای شهروندان صادر شود. بعد از تقریبا حدود یک سال و اندی پرسشنامه هایی برای هویت اهالی دولت جدید التاسیس امارات بین ساکنان توزیع شد که چند صفحه بود و پرسش و پاسخ های زیادی در آن دیده می شد که وقت زیادی برای تکمیل آن لازم بود. رئیس جوازات دبی زنده یاد عتیق بن احمد المری مردی محترم و شریف از اهالی دبی بود.
همانطوری که گفتم پرسش نامه سوالات زیادی داشت و جواب کامل آن سخت و به آسانی امکان پذیر نبود. اینجانب در آن تاریخ به عنوان حسابدار کل در تجارتخانه جناب حاج محمد عبدالکریم زرعونی که مردی شریف، محترم، تاجر و مالکی صاحب نام بود خدمت می کردم. عصرها در دفتر جناب حاج محمد زرعونی اکثر زرعونی ها و دوستان دیگرشان در آنجا جمع می شدند در بیشتر اوقات عصرها زنده یاد عتیق رئیس جوازات دبی هم می آمد. از ایشان راجع به پرکردن پرسشنامه سوال می کردند و ایشان توضیحات لازم می داد.
بعد از چند سوال و پاسخ که اینجانب هم حضور داشتم زنده یاد عتیق گفت: هر کس نامه جناب محمدهادی بدری العوضی داشته باشد مستقیما نزد خودم بیاید و ترتیب کارش را خواهم داد و احتیاج به پرسشنامه نیست، که اینجانب از آن گفته و در پوست خود نمی گنجیدم. یعنی وجود حاج محمدهادی بدری به عنوان معتمد مورد قبول و اطمینان دولت امارات بود. اکنون هم فرزند بزرگ زنده یاد حاج محمدهادی بدری به نام جناب محمد بدری که راه پدربزرگ و اجداد را با همان هیبت و صلابت و بزرگی در پیش دارند که خداوند به ایشان سلامتی و طول عمر با عزت عطا فرماید و پژوهشسرای دانش آموزی بدری واقع در محله مسجد حاج احمد، خیابان معلم از همت و خدمات وی محسوب می شود. این بود شرح مختصری در مورد یکی از بزرگان شهرمان در دبی که به حمداله تعداد این بزرگان کم نیستند و اگر عمری باقی بود نسبت به معرفی سایر بزرگان هم در حد بضاعت و سوادم خواهم نوشت.

عبدالوهاب کرامتی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد