یادی از شادروان دکتر حبیب الله فریدی

شادروان دکتر حبیب الله فریدی فرزند عبداله در دوم خرداد ۱۳۰۹ در شهر اوز متولد و دوران کودکی را در شهرهای اوز، لار و شیراز سپری کرد. وی اولین دانش آموز اوزی بود که از دبیرستان شاپور (بهترین دبیرستان شیراز) در رشته تجربی فارغ التحصیل شد.

شهریورماه ۱۳۲۴ خورشیدی برای تحصیل عازم آلمان شد و اولین شهروند اوزی بود که در آلمان موفق به اخذ تخصص گوش و حلق و بینی گردید. بعد از وی مرحوم برادرش متخصص دندانپزشکی و مرحوم محمدشریف زرنگار از اوز جراح عمومی شدند. زنده یاد دکتر حبیب اله فریدی متخصص گوش و حلق و بینی یک استاد تمام عیار در آلمان شد و او را به عنوان رئیس بزرگ ترین بیمارستان گوش و حلق و بینی این کشور انتخاب کردند.

در سال ۱۳۵۰ عمویش مرحوم محمدشریف فریدی و نخست وزیر وقت ایران از اوز درخواست کردند که وی به ایران باز گردد و به مردم کشورش خدمت کند. مرحوم فریدی به ایران بازگشت و در شهر سبزوار مشغول انجام وظیفه شد.

بعد از یکسال به شیراز آمد و نخستین متخصص گوش و حلق و بینی استان فارس و شهر شیراز شد. در سال ۱۳۵۳ مردم اوز از او درخواست کردند به بیماران منطقه جنوب توجه کند و وی مدت دو ماه بدون چشمداشت مادی در شیروخورشید سرخ آن زمان (هلال احمر) شهر اوز بیماران مناطق اوز، خنج ، بستک، گراش، لار، پارسیان، بندرلنگه، لامرد و مهر و… را مداوا و درمان کرد.

زنده یاد دکتر حبیب الله فریدی سرانجام در تاریخ دوم خرداد ۱۴۰۰ در بیمارستان نمازی شیراز بدرود حیات گفت و مردم شهرستان های اوز و همجوار مهربانی، سخاوت و عشق را در عملکرد این متخصص بی ادعا یافتند.

یادش گرامی، روحش شاد باد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد