یوزهای ایرانی در جام جهانی

بعد از قرعه کشی جام جهانی شاهد واکنشهای متفاوتی در قبال قرعه تیم ملی ایران در کشور بودیم که برخی از این واکنش ها منفی بود و بعضاً باعث ساختن جوک هایی برای تیم ملی هم شد اما آیا واقعا تیم ما آنقدر ضعیف است که هیچ امیدی نداشته باشیم؟
آیا تیم های مقابل تشکیل شده از ابر انسان هایی شکست ناپذیر هستند؟ این درست که گروه ایران متشکل از تیم اسپانیای آماده با سابقه قهرمانی در جهان و تیم پرتغال قهرمان اروپا و تیم مراکش قهرمان آفریقا و قدرتمند، با ستاره های خود گروه مرگ را تشکیل داده اند اما باید به این نکته هم اشاره کرد که تیم فوتبال ایران هم یکی از اضلاع همین گروه مرگ است. و فراموش نکنیم فوتبال با خیلی از ورزش ها متفاوت است و قابل پیش بینی نیست. به عنوان مثال در والیبال و بسکتبال تیم سی و پنجم رنکینگ جهانی شانس کمی در مقابل تیم اول جهان دارد در حالی که در فوتبال بارها از این اتفاقات عجیب و غریب افتاده است که می توان از تیم کامرون در جام ۹۰ ایتالیا نام برد که همه را شگفت زده کرد و در گام نخست آرژانتین بزرگ را با وجود اخراجی که کامرون داده بود شکست داد و یا می توان ازسنگال که در سال ۲۰۰۲ اولین حضور خود را در جام جهانی تجربه می کرد به مرحله یک چهارم جام جهانی صعود کرد و با گل طلایی و در عین بدشناسی در مقابل ترکیه مغلوب شد.
یا بهتره مثالی بزنیم از شکست بایرن مونیخ در برابر روستوف در لیگ قهرمانان اروپا که همین سردار آزمون ما ستاره این دیدار بود و سعید عزت اللهی دیگر ستاره جوان ما هم برای لحظاتی در بازی حضور داشت یا مقام چهارمی تیم ملی کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲ و از این دست مثالها بسیار است برای روشن شدن اینکه تیم فوتبال ما در گروه خود تیمی دست وپا بسته نیست باهم پتانسیل های تیم ملی کشورمان را مورد بررسی قرار می دهیم .


شاید در درون دروازه و خط دفاعی چندان اسامی , مطرح و بین المللی به نظر نرسند ولی در همین خطوط هم پورعلی گنجی آماده که خواهان زیادی در اروپا دارد و اخباری مبنی بر پیوستن او به یکی از تیم های هلندی به گوش می رسد. یا میلاد محمدی مدافع چپ سریع تیم ایران و تیم احمد گروژنی روسیه که کارشناسان آینده ای درخشان را برای او متصور هستند و صحبت از توانایی بازی این بازیکن در لیگ برتر جزیره هست و رضاییان با تجربه لیگ بلژیک هم می تواند تواناییهای خود را نشان دهد و دیگر بازیکنان این خطوط هم از بهترین های آسیا به حساب می آیند.
هافبک های خوب تیم ایران از نکات قوت تیم به حساب می آیند جایی که در پست هافبک دفاعی عزت اللهی جوان معروف به پوگبای ایرانی و با تجربه بازی در جوانان اتلیکومادرید و لیگ برتر روسیه قلب تپنده تیم ایران خواهد بود هر چند در بازی اول او غایب بزرگ تیم است اما حاج صفی با تجربه بازی در لیگ یونان و آلمان می تواند کمک بزرگی در تیم ایران باشد و حتی بازیکنانی مثل امید ابراهیمی با تجربه و از بهترین های آسیا را نیز داریم که در مواقع لزوم می توانند کمک کنند و در پست هافبک طراح بازیکنانی مثل مسعود شجاعی با تکنیک ناب خودش که به تازگی با تیم خود قهرمان لیگ یونان نیز شده و اشکان دژاگه باتجربه بین المللی از لیگ های انگلیسی و بوند سلیگا و سامان قدوس که سلتاویگو از مشتریان پروپاقرص اوست حضور دارند. و در پست مهاجمان کناری و وینگرها هم دست کی روش سرمربی تیم ملی باز است جایی که جهانبخش آماده می تواند عصای دست ایران باشد بازیکنی که تیم های سری A ایتالیا به خصوص ناپولی آماده به خدمت گرفتن اوست جهانبخش با سرعت و تکنیک ناب خود و شوتهای وحشتناک و کات دارش می تواند از چهره های شاخص گروه و یا حتی جام باشد و کنار او داریم بازیکنانی مثل انصاریفرد که پس از درخشش در لیگ یونان داعیه حضور در بوندسلیگا را دارد و مهدی ترابی، مهدی طارمی و حتی قدوس چند پسته که می توانند کناره های تهاجمی ایران را تضمین کنند و درنوک پیکان خط حمله هم سردار آزمون حضور دارد که لاتزیو, سلتیک ، لیورپول و آ. اس. رم و غیره به دنبال به خدمت گرفتن او هستند و وقتی خوب دقت کنیم بازیکنان ذخیره ما هم به خوبی قابل اعتماد هستند و ما تیمی داریم که احتمالاً امثال قوچان نژاد و عابدزاده که از ستاره های
تیم خود در لیگ های اروپای هستند احتمالاً از ذخیره های ما خواهند بود و اضافه کنیم این را که اکثر بازیکنان ما جوان هستند و جویای نام و بین المللی و مربی بزرگی دارند به نام کی روش که امتحان خود را در این چند سال پس داده پس بیایید به یکی از بهترین تیم های ملی تاریخمان احترام بگذاریم و به آنها انگیزه بدهیم ، مهم نیست که چه نتیجه ای به دست آوریم مهم این است که تیم ملی ایران با تمام وجود بجنگد و شایستگی های خود را به جهانیان نشان دهد که فوتبال پدیده ای بیشتر از یک ورزش است . بیایید امیدوار باشیم به نتیجه گرفتن تیم ولی اگر خدای ناکرده نتیجه هم نگرفتیم هیچ چیز از شایستگی یوزهای ایرانی کم نخواهد کرد و بی شک این سفیران ورزش ما ایستاده و استوار خواهند جنگیداگر چه بازنده میدان هم که باشند .
به امید موفقیت سربازان ایران در بزرگترین رویداد فوتبال جهان .

جعفر راستگو


6 دیدگاه

  1. اینها همه یک نوع مشغولیت و سرگرمی برای مردم بخصوص جوانان دنیاست. فیفا اعلام کرده است که در آینده تعداد تیمهای فوتبال در جام جهانی از ۳۲ تیم به ۴۸ تیم یا بیشتر افزایش مییابد و علت توجیه آن کسب درآمد بیشتر برای فیفا میدانند بنابراین تمام این برنامه برای کسب درآمد و دعوا سر لحاف… است. در جامعه اروپا اگر به فوتبال و ورزش و اینگونه مسائل میپردازند بخاطر این است که تمام مشکلاتشان و نیازمندهای ضرور یشان را تامین و برطرف نموده اند و سرگرمی غیر از تماشای اینگونه مسابقات وبعدش مطالعه کتاب کار دیگری ندارند. در برزیل ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیونی جمعیت آن که زادگاه ورزش فوتبال میباشد در جام جهانی قبلی در کشور خودش به نحو بدی شکست خورد و این جامعه از فقر وفلاکت در رنج است . چگونه است که کشورر یک و نیم میلیاردی چین و هندوستان نمیتوانند ۱۱ نفر بازیکن خوب برای فوتبال تربیت کند. آیا هندوستان که صادرکننده بهترین متفکرین نرم افزار نویسی دنیاست آیا نمیتواند چند نفر فوتبالیست را تربیت کند یا کشورهایی مانند بنگلادش یا پاکستان یا اندونزی که هرکدامشان بالای ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند نمیتوانند چند نفر فوتبالیست تریت کنند؟ جواب مسلما مثبت است اما نتیجه این همه سرمایه گذاری سنگین از نظر اقتصادی توجیه ندارد. و آنها در این زمینه بدنبال نام و نشان خالی نیستند بلکه در وحله نخست به تولید و اشتغال و تامین زیر ساختهای جامعه بیشتر توجه دارند. بنابراین ورزش در حد یک ورزش برای مردم بسیار خوب است اما هزینه نمودن بودجه های سنگین جایز نیست و برد و باخت آن تا کنون برای مردم ایران تاثیر نداشته است. در خود ایران در سالهلای اخیر مانند قارچ تیمهای مختلف بوجود آمدند اما به محض اینکه دستشان از بودجه خزانه کوتاه شد پشت سرهم ورشکت شدند و تعطیل شدند نمونه آن تیم صنعت نفت و سیاه جامگان و بسیاری تیمهای دیگر . هیج تیمی نیست که دستشان به جیب دیگران نباشد .در اروپا تبمها روی پای خودشان و طرفدارانشان ایستاده اند.. تیم مورد اشاره کامرون در گزارش یا یک تیم دیگری در سالهای قبل حتی هزینه بلیط هواپیما برای رسیدن به جام جهانی نداشتند. بنابراین نباید به اینگونه مسائل زیاد پرداخته شود و تاثیری در وضعیت اقتصاد و پیشرفت کشور و تامین نیازمندهای مردم ایران ندارد .

    • موضوع جام جهانى فوتبال فقط به اقتصاد مربوط نمى شود ، معرفى کشورها ، فرهنک، تاریخ وجغرافى وغیره کشورهاى شرکت کننده بسیار قابل اهمیت است امروزها محبوبیت فوتبال در دنیا زیاد است از این بستر مى توان استفاده کرد

  2. مقاله خوبى است آفرین به آقاى راستگو وآفرین به پسین

  3. ما همه دلواپس روز عید فطر وبازى ایران ومراکش هستیم همه چیز آن روز معلوم مى شه

  4. شهروند اوزی

    جناب راستگو بسیار مقاله گیرایی بود ممنون
    اگر هریک از هموطنان ایرانی همچون شما هویت و ملیت خودشون رو فراموش نکن و براش ارزش قائل باشن و تفکراتی اینچنین داشته باشن ایران آباد خواهد شد

  5. مطلب خوب و روانی نوشته اند که این خود نشان می دهد مهندس جعفر راستگو علاوه بر این که درورزش ورشته کاراته در سطح ملی یک قهرمان است در فوتبال هم صاحب نظر است و به خوبی از تیم ملی کشور دفاع کرده و بازیکنان تیم را آنالیز نموده است و همچون هر ایرانی برای سربلندی فوتبال کشورش آرزوی موفقیت نموده است ورزش و فوتبالی که در ایران طرفداران بی شماری دارد وبی تردید شصت و هفتاد میلیون ایرانی به آن افتخار می کنند و با پیروزی ها آن خوشحال و با ناکامی ها آن ناراحت می شوند .
    اقای راستگو برای ما در ورزش یک ورزشکار نمونه و افتخار آفرین و در صحنه اجتماعی در شورای شهر و شورای لارستان و استان مایه مباهات همه ماست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد