همت مردم و نیکوکاران در امور فرهنگی ستودنی است

*احمد خضری: عصاره فرهنگ، همت و نیکوکاری را می توان در مناطق جنوب شرقی استان فارس بویژه لارستان و بخش اوز به خوبی مشاهده کرد. یکی از این نمادها به دلیل علاقمندی مردم به فرهنگ و ادب ساختمان عظیم دانشگاه ها و موسسات آموزشی است. در ماه پیش یک اتفاق توانست علاقمندی و دلبستگی مردم و مسئولان را نسبت به این موضوعات نمایان سازد. دوستی تعریف می کرد که در هر ماه که فهرست وار اخبار منطقه را مرور می کنم امکان ندارد درباره مسائل فرهنگی و ادبی خبری از شهر اوز نباشد. این رویداد را گوارا و به مردم تبریک می گفت: سوختن تالار زیبا و عظیم پروین اعتصامی واقع در دانشگاه پیام نور مرکز اوز نشان داد که نیکوکاران تنها نیستند. مردم پیوسته قدرشناس بوده و به خاطر از دست دادن و از دست رفتن مکانی که با عشق بوجود آمده است، دل می سوزانند و حاضر به همکاری هستند. این دوست فرهیخته اضافه کرد که بوی دانش و معرفت، شهر اوز را معطر کرده است و شعری از حافظ برایم خواند:
با همین ها غصه ها را سر می کنم
خستگی را از خودم در می کنم
با همین ها عاقبت سر می کنم
خاطرات کهنه را نو می کنم
اکثر مردم و مسئولان می گویند که تالار پروین اعتصامی دانشگاه پیام نور مرکز اوز نسوخته است بلکه در مدتی کمتر از انتظار تالار زیباتر و جذاب تر جایگزین می شود. این مردم معتقدند این سوختن و این اتفاق می گذرد ولی آتش خاموش نمی شود. چون آتش همت و جدیت مردم، مسئولان و بویژه نیکوکاران شعله ورتر می شود.


حضور دو نیکوکار فرهنگ دوست آقایان عبدالقادر فقیهی و منصور فقیهی نژاد برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اوز باعث شد تا این رخداد را نیز به فال نیک گرفته و برآن صحه بگذارند. شهر ما شهر فرهنگی است بنابراین نیاز به این مراودات و دلبستگی و همبستگی ها دارد. برگزاری همایش وحدت شیعه و سنی در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اوز نیز از دیگر اتفاقات مثبت و وحدت آفرین است و البته برپایی نمایشگاه ها، برگزاری جلسات و تجلیل از کتابداران و رسانه ها و نویسندگان اوزی که در آبان ماه بوقوع پیوست صرفنظر از ابعاد فرهنگی و اجتماعی، نشان از حضور مردم و مسئولان و دلبستگی آنان بر کارهای فرهنگی و هنری است. باور بفرمایید در آبان با باریدن باران نشاط آور، نوعی شادی و امید در چهره شهروندان هویدا بود، همه جا با جشن کتاب و فرهنگ مردم جوان شده بودند. آندره موروا نویسنده و مورخ فرانسوی می نویسد: هر عملی که برای جوان گردانیدن و باز دارندگی از آشکار شدن پیری باشد یک عمل و رفتار ناشی از تمدن و مدنیت است.
جواهر لعل نهرو می گوید: بهترین تمدن وجود انسانهای بزرگوار و نیک اندیش است که همراه با دیگران برای خوش بودن مردم کار کنند. مردم اوز می دانند که تمدن تنها زاییده اقتصاد برترنیست در هنر و ادب و اخلاق هم باید متمدن بود و برتری داشت. حالا بخش اوز در این برهه کوشیده است تا در این راستا برتر و کوشا باشد. تعمیر گنبدهای عالمان گذشته، برای حفظ یادمان آنان، اهدای ۵۰ میلیون تومان وجه نقد از سوی آقایان فقیهی و فقیهی نژاد برای دبیرخانه پایتخت کتاب، نشان از توجه به کتاب و کتابخانه است همچنین تقبل ساخت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب و کتابخوانی، توسط عبدالقادر فقیهی و افتتاح عنقریب کتاب خانه کودک و نوجوان ام الخیر از جمله کارهای مهمی است که اوز را به نقطه اوج فرهنگ رسانده است و در کنار این اقدامات می طلبد تا در ارتقاء سیاسی هم همه همت کنیم تا به آرزوی دیرینه مردم بخش کهن اوز برسیم. ان شاءالله.
* مدیر مسئول پسین اوز


2 دیدگاه

  1. شهرما اوز در حیطه کارهای فرهنگی بسیار خوب ودرحد یک شهرستان است اما باید همت مسولین وخیران بیشتر صرف ارتقای اوز به شهرستان شود تا اینشالله مهمترین ارزو ومطالبه مردم عملی شود

  2. درشهرهای اطراف در اوز. بیشتر کارها در ذمینه. کارهای. زیر ساختی. وخیابان کشی. وزیر گذار. وساخت. کمربندی واحداث. میادین. وبلوار است اما. درشهر ما. همه اش کاهای. فرهنگی. ونمایشگاه. وسخنرانی. و……..است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد