گرامیداشت یادمان احمد اقتداری و معرفی جایزه وی در گراش

دهم اردیبهشت به مناسبت سالروز اخراج پرتقالی ها از تنگه هرمز و خلیج فارس در تقویم کشور ایران به نام روز خلیج فارس نامگذاری شده است.

در روز جمعه ۸ اردیبهشت یادمان و معرفی جایزه ۲ سالانه اقتداری در گراش برگزار شد.

به گزارش پسین اوز، از سوی فرهنگ وران شهرستان گراش آیین گرامیداشت یادمان احمدخان اقتداری و معرفی ۲ سالانه جایزه وی در تالار دانشکده علوم پزشکی شهرستان گراش با حضور نویسندگان، پژوهشگران، فرهیختگان و اصحاب رسانه شهرستان های: لارستان، گراش، اوز، خنج، جویم، بستک، بندرلنگه، جناح، بندرعباس، پارسیان و … برگزار شد.

در این آیین مسعود غفوری که مجری برنامه بود. هدف از برگزاری همایش و محاسن مرحوم احمدخان اقتداری را توضیح داد. نخستین سخنران برنامه دکتر صادق رحمانی دبیر همایش و کارگزار برنامه ابتدا پیام خانم قمر اقتداری ۹۵ ساله همسر احمد اقتداری که به دلیل بیماری نتواسته بود در این آیین شرکت کند را اعلام کرد و گفت: احمد اقتداری را باید ایران پرست نامید نه ایران شناس.

وی افزود: نگاه اقتداری به استان های هرمزگان، بوشهر، فارس و خلیج فارس یک نگاه فرهنگی بوده است و سعی در مطالعات تاریخی، انسان شناسی و فرهنگی داشته و از سیاست پرهیز کرده ایم.

وی از پژوهشگران درخواست کرد در فراخوان ارائه مقاله شرکت و از جایزه احمد اقتداری بهره مند شوید. دکتر صادق رحمانی که خود اهل گراش و یکی از فرهنگ وران و ادیبان محسوب می شود از حضار به خاطر پذیرش دعوت و استقبال تشکر کرد.

دکتر احمد جولایی بوشهری دبیر جشنواره بین المللی نمایش های آیینی و سنتی دومین سخنران بود که گفت: احمد اقتداری در طی ۹۳ سال عمرش مسیری را طی کرد که پرفسور سیدمحمود حسابی رفت.

وی اقتداری را مردم شناس معرفی کرد و افزود: مردم نگاری کاری سخت است. دکتر جولانی فرهنگ را در میراث، شبکه ارتباطی و افاده ذات معنا نمود.

آخرین سخنران دکترابراهیم عباسی استاد دانشگاه و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، نگاه احمدخان اقتداری را در ابعاد مختلف نسبت به خلیج فارس توضیح داد و گفت: تمرکز زدائی از مطالعات تاریخی و جغرافیایی در دستور کار قرار داد و نسبت به گسترش تاریخ محلی اقدام کرد.

امیرحسن نوبهار درباره سایت و جایزه دو سالانه اقتداری را توضیح داد و محمد خواجه پور نیز در این مورد موارد تکمیلی را ارائه داد و اظهار داشت: احمد اقتداری پدر مطالعات و قلب خلیج فارس محسوب می شود و از پژوهشگران درخواست کرد. در ارائه مقاله به دبیرخانه بزرگداشت احمد اقتداری در گراش اقدام کنند.

گفتنی است که طرح اهدای جایزه دوسالانه با نام «جایزه احمد اقتداری» از مواردی است که در سال ۱۳۸۷ در وصیت نامه اش به آن ذکر کرده است این جایزه به پژوهش های تاریخ، زبان شناسی و مطالعات فرهنگی اختصاص دارد.

 مرحوم احمد اقتداری در ۳ خرداد ۱۳۰۴ در گراش متولد و در ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ در تهران درگذشت و در گراش مدفون گردید.


2 دیدگاه

  1. کار خوبی انجام شده بر فرهنگیان گراش باید آف ین گقت

  2. ضمن احترام به مرحوم اقتداری، ولی می گویند او زیاد میل اوز نداشت ، والله اعلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد