درخت فرهنگ و اندیشه با حمایت و فعالیت های فرهنگی،مطالعه و کتابخوانی پویا می شود و ثمر می دهد

*فروغ هاشمی: اسفند که به نیمه می رسد حال و هوای تحویل و تحول همراه با تکاپو و شتاب برای کارهای مهم و روزهای باقی مانده بیشتر می شود ، ۱۵ اسفند روز درختکاری را ابتدا تبریک می گویم در روز درختکاری با کمک متولیان و مشارکت همگانی کاشت نهال و بذر در شهر و طبیعت جانی دوباره می گیرد و حامیان طبیعت به هرنامی که دوست دارند به زمین درخت هدیه می دهند،این فرهنگ بسیار زیبا است اما می طلبد که فرهنگ سازی برای گسترش خدمت به طبیعت ‌و خاک ،درخت داری و نگهداری هم در دستور کار مشارکت کنندگان قرار گیرد و به عنوان یک مسئولیت دنبال شود، ۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی و ۱۸ اسفند سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد را نیز در تقویم اسفندماه شاهد هستیم ۳ مناسبت مهم که هرکدام نقش مهمی در جامعه دارند. امسال طرح «کاشت نهال» با همکاری منابع طبیعی جدای از فضاهای شهری ،در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ،در «مساجد و اماکن فرهنگی» «دانشگاه ها»نیز اجراشد تا یادآوری کند که درخت و فرهنگ با هم نسبت دارند و فعالیت های فرهنگی مانند درختی است که نشانده شده و با حمایت و تلاش در آینده باروری‌اش را می‌بینیم.


و نیز یاد آورکند کسی که که اهل فرهنگ و هنر است ،مطالعه دارد و درست کتاب می‌خواند،کسی است درخت هم می کارد و آبیاری می کند و نمی‌تواند به جهان اطرافش ‌صدمه بزند بلکه تلاش می کند بیشتر به زمین ،طبیعت و جسم و روح خود و دیگران کمک کند.
فرهنگ زیبای درختکاری ،کتابخانه رفتن و کتاب خواندن ،کتابخانه گردی ، مسجدرفتن و فرهنگ سازی دینی هر سه مورد در آموزه های دینی نقش پر رنگی دارند.
در دنیای که ورود و سرعت اخبار و اطلاعات ذهن انسان ها به واسطه فضای مجازی با انباری از داده‌ها و اطلاعاتی مواجه کرده است که قدرت تامل و تفکر و هضم و پردازش داده‌ها و صحت و سقم هرچیزی سخت می شود ،آنجاست که فرهنگ یاری می کند تا با پردازش بهتر و‌تفکر و تالم ،مطالعه ،بررسی ،پرسش ،واکاوی ،پژوهش و کتابخوانی درمانی برشتابزدگی صورت گیرد و اما کانون های فرهنگی و هنری مساجد مجموعه ای فعال و بستری مناسب و‌کاربردی و کم هزینه در شهرها و روستاهایی هستند که مردم با ساخت مسجد می خواستند بالا بودن ظرفیت های فرهنگی و دینی یک منطقه و ساختن پایگاهی برای مردم را نشان دهند و این ریشه در فرهنگ و نیت و سنت مردم یک منطقه دارد،مساجد درگذشته هم مکانی مقدس برای حضور و منبع بسیاری از اقدامات ،فعالیت‌ها و حل و فصل مشکلات بوده اند و متولیان با محوریت مساجد استقلال مدیریتی داشته و با کمک ائمه جماعت که همواره افراد سالمند ،ریش سفید ،باتجربه و مورد اعتماد مردم بودند سعی می کردند از طرق مساجد بین ساکنین محلات اتحاد ایجاد کنند وبه رفع مشکلات و اختلاف در محله بپردازند و از تریبون مساجد راهگشایی کنند و دعوت از مردم در موارد ضروری و مشارکت در کمک رسانی و خدمات نیکوکاری و غیره را دنبال کنند،هرچند در شهرهایی که به سنت ها پایبندهستند هنوز هم این روند ادامه دارد.


با تاسیس و شکل گیری کانون های فرهنگی و هنری مساجد تلاش شد تا نگاه سنتی به سمت جوانانی سوق پیدا کندو آنها گامی بلند برای پویایی مساجد ،محلات و تشکل هایی بردارند که مساجد را صرفاً سازه‌هایی زیبا با صف های نمازگزاران نبینند و بتوانند با طرح های محله محوری و استفاده ازظرفیت های خوب مسجد به مردمی شدن فرهنگ و هنر کمک کنند
و در همه حوزه های فرهنگی و هنری از ظرفیت خوب مساجد استفاده کنند البته احترام پیشکسوتان و هیت امناها و امامان مساجد باید همیشه حفظ شود و‌لی نگاه سنتی نسبت به فعالیت فرهنگی و هنری جوانان و نوجوان در مساجد نیز باید تغییر کند تا پیوندی بین جوانان در مساجدایجاد شود،
در شهرستان اوز کانون های فرهنگی و هنری ثبت شده ای داریم که امامان مساجد و هیت امناها همکاری زیادی بامدیران کانون و‌اعضا دارند و در مجموع شهرستان اوز دارای کانون های فعال فرهنگی و هنری مساجد است که هرکدام توانسته اند با برنامه های خوب و به روز رسانی فعالیت ها به سهم خود تشویقی برای مشارکت در راستای پویایی هرچه بیشتر باشند که از وظایف کانون های مساجد است البته با وجود فعالیت های زیاد و برگزاری برنامه های خوب مدیران همچنان در بخش ثبت کانون یا ثبت فعالیت ها در سامانه فهما و مستند سازی ضعف داریم که امیدواریم مدیران کانون توجه بیشتری داشته باشند تا مردم نیز آشنایی بیشتری پیدا کنند.
در پایان ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری را خدمت فرهنگ سازان منابع طبیعی ،دوستداران طبیعت ،مدیران شهری و ۱۷ اسفند ماه سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور را خدمت فرماندار محترم به عنوان رییس انجمن کتابخانه ها و اعضا ،ریاست اداره کتابخانه های عمومی ،کتابداران ،هیت امنا و‌کارکنان محترم این مجموعه فرهنگی و کوشا ،همچنین ۱۸ اسفندماه سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان اوز را تبریک گفته و سپاسگزار تلاش های هرسه نهاد مهم فرهنگی باشم.همچنین جا دارد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،دبیرخانه کانون های مساجد جنوب ،هیت امنا ،امامان جمعه و جماعت شهرستان و خیرین مساجد و مدارس علوم دینی که با کمک و همراهی در ثبت کانون زمینه ساز فعالیت بیشتر و پویایی اهالی فرهنگ و هنر شده اند ،صمیمانه تشکر کنم و برای همگی آرزوی موفقیت و سربلندی وداشته باشم،بدون شک درخت فرهنگ و اندیشه با مشارکت، حمایت ،همراهی و تشویق و ترغیب نسل جوان به فعالیت های فرهنگی و هنری ،مطالعه و کتابخوانی و کار گروهی پویا می شود و ثمر می دهد.
با تشکر
*مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اوز


2 دیدگاه

  1. در اوز خبری. از روز درختکاری. نیست

    متاسفانه در شهرستان اوز شهرداری. واداره منابع. طبیعی درختکاری چندانی. انجام. نداده اند درحالیکه در شهرهای مجاور توسط ادارات مربوطه درختان زیادی. غرص. شده. است وما تنها در اوز. روز درختکاری. را تبریک میگوییم رسانه ها. اطلاع رسانی نمایند. که چرا. در اوز. همانند. لار وگراش. وخنج و….درخت کاری. نمیشود

  2. قابل توجه فرمانداری. و شبکه بهداشت. ودرمان. اوز

    انجمن خیریه بیمارستان اوز به علت خلف وعده مسولان علوم پزشکی. لارستان در مورد. ندادن. تجهیزات وامکانات به بیمارستان. اوز سخت. گلایه مند. هستند. لازم. است مسولان روحانیون و رسانه های شهر. اوز. از انجمن خیریه بیمارستان. پشتیبانی. نموده. وبا طومار. مطالبات مردم. را مطرح. نمایند. درحال حاضر بیمارستان. اوز فاقد. دستگاه. سی تی. اسکن. وبخش. مراقبت. ویژه ICU است. واغلب. بیماران. را به گراش. ولار حواله می دهند اما مسولان. در لار. پاسخگوی. مردم. نیستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد