روزهای سخت همیشگی نیست

علی تیرزن - پسین اوز*علی تیرزن: در این دنیای پر از هیاهوی کرونا، کشور عزیز ما ایران نیز در موج دوم این بیماری به دلیل بی توجه ای بیشتر مردم در کانون التهاب این ویروس قرارگرفته است. چندین استان کشور در وضعیت قرمز یا نزدیک به قرمز قرار دارند به گفته مسئولین بیمارستانی در مراکز درگیر، تخت های بخش کرونای بیمارستان و نیازهای پزشکی کفایت مراجعه کنندگان بی شمار را ندارد و کادر درمانی و بیمارستانی اکثر مراکز درگیر با این ویروس یا خود به این ویروس مبتلا شده اند و یا خسته و ناتوان هستند. چرا که بسیاری از مردم ما علی رغم توصیه ها و هشدارهای مسئولین در شیوه مبارزه و راه های جلوگیری از شیوع این بیماری در جامعه جدی نیستند و تعهدات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی را رعایت نمی کنند؛ که مجموع این بی توجهی ها و سهل انگاری ها موجب قرار گرفتن بسیاری از استان های کشور در خط قرمز و هشدار و در نهایت افزایش شیوع ویروس و مرگ میر هموطنان شده است.
در همین شهرستان اوز و شهرستان های همجوار هم متاسفانه این بی ملاحظه گی و بی دقتی نسبت به ویروس خطرناک کرونا وجود دارد و به خوبی به چشم همگان می آید. در هنگام نوشتن این مطلب بیماران بستری مبتلا به کرونا در چهار شهرستان لارستان، خنج، گراش و اوز ۳۴نفراعلام شده و درگذشتگان از این بیماری به ۴۰ نفر رسیده است که این آمار برای منطقه نگران کننده است و این نگرانی و دلواپسی ها مرتب در حال افزایش است. هرچند شمار بهبود یافتگان اعلام شده در این چهار شهرستان خبر خوشایندی برای همه ماست اما اعلام آمار مبتلایان به این ویروس در منطقه نشان می دهد که این بیماری با بی توجهی و سهل انگاری مردم در حال گسترش است و این کوتاهی و غفلت بعضی از مردم منطقه و آسان گیری آنها نسبت به این ویروس کشنده و عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سبب شده است که امروز شاهد افزایش تعداد مبتلایان در منطقه و مرگ و میر ناشی از این ویروس درچهار شهرستان و بالطبع در شهرستان اوز باشیم.
نگارنده معتقد است در صورت امکان عملی بودن، برای مقابله با این بی توجهی ها و برای حرمت به حوزه سلامت آحاد جامعه و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کووید ۱۹ در شهرستان باید تمهیدات و تصمیماتی سخت تری در حوزه شهرستان گرفته شود. ابتدا بکوشیم برای تغییر و اصلاح الگوی رفتاری در جامعه رعایت اصول بهداشتی برای همه اجباری شود هر چند اکثر مسئولین و دست اندرکاران با رعایت اصول بهداشتی الگویی مناسبی برای مردم اند اما بی تردید افراد یک جامعه از اولیای امور خود سرمشق و الگو می گیرند و در این میان گاهی مشاهد می شود که الگوی رفتاری بسیاری از ما ایراداتی دارد که نیاز به اصلاح کامل است. قانونی شدن نکات بهداشت فردی و اجتماعی در محیط خارج از خانه برای مبارزه با این ویروس از دیگر تصمیمات مهم و ارزشمندی است که می تواند از روند شیوع بیماری بکاهد حتی برای اجرای شدن این تصمیمات می توان جرایم خاص در نظر گرفت چرا که علم روان شناسی می گوید که در حوزه اجرای قانون صرفا توصیه و توجیه کردن پاسخ نمی دهد.
وجودستاد مبارزه با کرونا در شهرستان و تلاش این مرکز برنامه ریزی و گشت مشترک بهداشت و اصناف و تشکیل تیم های نظارت و بازرسی در سطح شهر که زیر نظر فرمانداری فعالیت دارند قابل تقدیر و سپاس است اما حوزه اختیارات آنها باید از نظارت، توصیه و توجیه فراتر باشد به عنوان مثال تیم های بهداشتی و نظارت برای اشخاص و اماکنی که اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند جریمه در نظر بگیرند، مراکز متخلف را پلمپ و افراد خاطی را برای اعمال قانون به مراکز ذیربط معرفی نماینداین کم ترین مسئولیتی است که در این روزهای پر التهاب کرونایی باید مد نظر قرار گیرد.

هرچند درصورت گسترش ویروس کرونا در شهرستان ممکن است قرنطینه مجدد شهر به عنوان آخرین راه چاره مدنظر قرار گیرد اما این گزینه با توجه به اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم تبعات خوبی به همراه نخواهد داشت که البته کالبد شکافی این موضوع در مجال مطلب این ستون نیست لذا آنچه باید دراین برهه حساس ونزدیک به خط هشدارشهرستان مد نظر و مورد تاکید قرار گیرد نکات توصیه شده بهداشتی ، الگوی رفتاری و اعمال قانون است چون تا زمانی که همه مردم اصول بهداشتی را رعایت نکنند حتی یک نفر هم مصون از این بیماری نیست.

روزهای سخت همیشگی نیست
در پیوند مبارزه با این ویروس خطرناک حمایت های خیرین از بیمارستان امیدوار اوز قابل تقدیر است انسانی های که با بخشش مال خود و اشاعه فرهنگ سخاوت، دوستی، ایثار، فداکاری و نوع دوستی به نوعی گام به عرصه مقابله با این ویروس گذاشته اند و با اهدای تجهیزات و اقلام مورد نیاز به بیمارستان و مراکز درمانی هم دوش سپید پوشان خط مقدم درمان به یاری بیماران مبتلا به ویروس کرونا شتافته اند و با مشارکت خود در حوزه سلامت جامعه نقش بی بدیلی در شهرستان ایفا می نمایند نقشی که تاریخ برای ما و نسل های آینده، از آنها در این روزهای سخت به نیکی یاد خواهد کرد، امید است که چراغ حمایت از بیمارستان و کادر درمان در شهرستان برای نجات بیماران و مبارزه با ویروس کرونا همچنان روشن و پرفروغ باقی بماند.
در کنار این روزهای سخت کرونایی رویدادهای خوش آیندی هم در روزها و هفته های گذشته با تلاش مسئولین برای شهرستان ما به وقوع پیوسته است. افتتاح فرماندهی انتظامی شهرستان، معرفی سرپرست شبکه بهداشت و درمان، ارتقای اداره برق به مدیریت و معرفی مدیر جدید، معرفی مسئول دفتر نماینده محترم مجلس در شهرستان، ورود شهر اوز به مجموعه شهرهای منتخب برای پایلوت شهردوستدارکودک از سوی نهاد بین المللی یونیسف و وزارت کشور، اهدای نشان برنز به بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اوز از طرف نهاد بین المللی یونیسف، انتخابات اعضای شورای اجرایی جمعیت هلال احمر شهرستان، معرفی لیلا عزیزیان مدیر هتل موزه رستوران سنتی اوز به عنوان کارشناس میراث گردشگری و صنایع دستی شورای مرکزی کانون کارآفرینی کشور، افتتاح قریب الوقوع دادگاه شهرستان و ادارات پزشکی قانونی و ثبت و اسناد و املاک خبر های خوشی است که در روزها و هفته های پیش رو بار دیگر امکانات شهرستان را یک گام دیگر به جلو خواهد برد. اما آنچه ممکن است همچنان پابرجا بماند این است که نه ویروس به این زودی دست از زندگی انسانها برخواهد داشت و نه زندگی ما باید تسلیم این بیماری شود، زندگی برای ما و آیندگان همچنان جاری است آنچه امروز باید به کار ما آید خرد و اندیشه ماست، روزهای سخت، همیشگی نیست و این گونه نخواهد ماند ما با اتحاد و همدلی هم ، شهرستان را عاری از ویروس خواهیم کرد و در وضعیت سفید قرار خواهیم داد و ان ء شاالله به همت بلند مردم و مسئولین، شهرستان اوز به جایگاه واقعی خود در منطقه که شایسته است دست خواهد یافت.
*عضو شورای نویسندگان


4 دیدگاه

  1. با سپاس از اقای تیرزن امید واریم که مسولان هر چه زودتر ادارات مهم. ثبت اسناد. واملاک. ومنابع طبیعی وابخیز داری. واداره صمت. ودفترپلیس ۱۰. که بسیار مورد. استفاده عموم مردم. است. در مرکزشهرستان اوز مستقر نمایند

  2. ازشبکه بهداشت ودرمان.اوز. چه خبر .......

    از زمانیکه خانم دکتر رضایی به سمت ریس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان اوز منصوب شده اند. دیگر هیچگونه خبری از ایشان. وشبکه اوز نیست درحالیکه اوضاع. کرونایی حکم میکندکه ایشان بیشتر. دیده شوند

  3. سپاس از فرماندار محترم

    انصافا فرماندار خوبی داریم فضای شهرستان را عوض کرده قبلا همه اش جشنواره وسخنرانی ونمایشگاه رخت گشاد وموزه و…….این قبیل مسایل مطرح بود اما الان کارهای عمرانی واقتصادی وتوسعه جاده واب مطرح میباشد

  4. اوزی. ازشیراز

    مطلب خوب. وامیدوارکننده ای نوسته اید. ممنون ازشما. درخبری شنیدایم که ۱۲۰۰ متر از ورودی اوز از طرف بلوک دوبانده. وبهسازی میشود. کسانیکه اطلاع. دارند. لطفا بنویسند که. حدودا تا کجا میرسد. مثلا به.چشمه برد اشتر ویا. پل. رافعی میرسد. با تشکر از کسانیکه اطلاع رسانی. کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد