سرای زرنگار برگزار کرد: شبی با عمر خیام

 بزرگداشت حکیم برجسته، ریاضیدان و شاعر صاحب‌نام عمر خیام نیشابوری با حضور جمعی از مردم و مسئولین در سرای زرنگار اوز برگزار شد.

 در ابتدای این نشست بهرام رفیعی دبیر انجمن ادبی تائب اوز که هماهنگ کننده این برنامه بود به معرفی عمر خیام پرداخت و راجع به زندگی و شخصیتی شاعر برجسته به ایراد سخن پرداخت. وی گفت در مورد بازه زمانی زندگی خیام و تعداد رباعیات این شاعر نام‌آور اختلاف نظر وجود دارد ولی آنچه به واقعیت نزدیک است اینکه این شاعر برجسته دارای بیش از ۲۰۰ رباعی است. دبیر انجمن ادبی تائب اوز خیام را یک اندیشمند تدبیر گرا دانست و اورا فرزند زمان نامید.

 در ادامه دکتر مهرابی ابتدا از معماری قدیمی سرای زرنگار به نیکی یاد کرد و هر یک از اِلمان های موجود در سرای زرنگار را نشانه هویت اسلامی و تاریخی برشمرد . وی حکیم عمر خیام را یک دانشمند و ریاضیدان و اهل فلسفه و هندسه دانست و گفت این دانشمند زمان به این موضوع اعتقاد داشته است که از راه علم می‌توان به شناخت خدا دست یافت و همواره راه عقلی را برای خداشناسی پیشنهاد می کرده است . وی در ادامه گفت: خیام به فلسفه و ریاضی تعلق داشته و به اصول فلسفه پایبند بوده است.

 برنامه شبی با خیام با سخنان دکتر کشفی نیا از اساتید دانشگاه ادامه یافت و ایشان نیز خیام را شاعری دانست که به دنبال زدودن رنج از فلسفه وجودی انسان بوده است. دکتر کشفی نیا سپس با قرائت رباعیات خیام که به نوعی به کاهنده رنج انسان‌ها اشاره داشت پرداخت و به طور گذرا به معانی هر یک اشاره نمود.

 در این برنامه همچنین منصور فقیهی نژاد از خیرین صاحب نام شهر، فروغ هاشمی مسئول اداره ارشاد اوز و میرهاشم ریاحی از انجمن ادبی تائب اوز از شخصیت برجسته عمر خیام سخن گفتند و از حضور علاقه‌مندان در مراسم بزرگداشت خیام تقدیر و تشکر نمودند.

 در این مراسم ادبی دو تن از خردسالان انجمن ادبی تائب به نام‌های آیسا طاهرپور و نیلوفر اناخی به شعرخوانی پرداختند و انجمن‌های ادبی آفتاب لار و انجمن ادبی خور و تائب اوز هر یک جداگانه به قرائت اشعار و متون ادبی خود پرداختند که مورد تحسین حاضرین قرار گرفتند.

 همچنین گروه موسیقی مهندس احمد هرمی، مهرداد پیشداد و میرهاشم ریاحی از انجمن موسیقی خانه فرهنگ اوز به اجرای برنامه پرداخته که مورد تشویق مدعوین قرار گرفتند. در این مراسم علاوه بر علاقه مندان مردم، بخشدار، صالحی رئیس شورای اسلامی شهر، موزه مردم شناسی، معتمدین محلی و اعضای انجمن‌های ادبی منطقه حضور داشتند.

مراسم با تاکید بر بزرگداشت شاعران و نام آوران ایران توسط انجمن ادبی تائب اوز به کار خود پایان داد .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد