صلوات های رایج در اوز

بیشتر در مراسم شادی مردم صلوات بیان کرده و با حرارت و از جان و دل به ذکر صلوات می پردازند. در باور مردم این دیار صلوات، از یک طرف احترام به پیامبر (ص) است و از سوئی دیگر ثواب اخروی دارد.

صلوات، ذکری خاص به زبان عربی است که درود بر رسول خداست. صلوات در فرهنگ مردم جنوب شرقی فارس به ویژه اوز جایگاه ویژه ای دارد و آنان به مناسبت های مختلف از جمله اظهار شادی در جشن ها یا آغاز کارها و یا برای تبرک و یا فیصله یافتن کاری و غیره صلوات می فرستند. صلوات جمع صلات به معنای درود و دعا و نماز است.

 صلوات های رایج در شهر اوز به شرح زیر است:

۱ – ای زنده دلان خوش ببرید نام محمد صلوات ۲- از ماه نکوتر رخ زیبای محمد صلوات ۳- فرق سر تا به کف پای محمد صلوات ۴- بر آفتاب جمال محمدی صلوات ۵- به میم اول نام محمدی صلوات ۶- اول محمد آخر محمد صلوات ۷- به دار دایره دین احمدی صلوات ۸- به حلقه خم گیسوی مصطفی صلوات ۹- به چهار یار نبی شاه لافتا صلوات ۱۰- به شاه مملکت حُسن دلبری صلوات ۱۱- بر عم نبی و شاه لافتا صلوات ۱۲- آدم نشوی تا نبری نام محمد صلوات ۱۳- به شاه قبه گهر حضر عمر صلوات ۱۴- به شاه قبه جلی حضرت علی صلوات ۱۵-به شاه قبه طلا حضرت رضا صلوات ۱۶- به یازده پسران حضرت علی هر یک جدا جدا صلوات ۱۷- به مادر حسنین خیره النساء صلوات.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد