فرهنگ عامه مردم منطقه لارستان

فرهنگ عامه مردم منطقه لارستان

احمد خضری: در ادامه معرفی کتاب های نگاشته شده توسط پژوهشگران و مولفان منطقه این بار، پسین اوز، به معرفی کتاب «فرهنگ عامه مردم منطقه لارستان» نوشته دکتر ساره شهپر می پردازد.

این کتاب در ۲۱۱ صفحه و شمارگان یک هزار نسخه در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات پیروز تهران در قطع وزیری با جلد شومیز چاپ و منتشر شده و ویراستاری آن به عهده معصومه الیاس پور بوده است.

کتاب «فرهنگ عامه مردم منطقه لارستان» اثر دکتر ساره شهپر در ۱۳ فصل و ۲ صفحه چکیده و ۸ صفحه پیشگفتار در ابتدای کتاب شکل گرفته است. دکتر ساره شهپر نویسنده کتاب و چهره نام آشنای فرهنگی منطقه جنوب بوده که دارای مدرک تحصیلی دکترا در حوزه مردم شناسی است که کتاب را براساس روایات جمع آوری شده از مردم منطقه تنظیم کرده است.

شهپر توانسته است در حد امکان مجموعه ای از عقاید، آداب و رسوم و فرهنگ قدیمی مردم ۴ شهرستان لارستان، گراش، اوز و خنج را تحت عنوان فرهنگ عامه جمع آوری و تدوین کند.

فولکور مردم جنوب بسیار غنی، ارزشمند و یادگار نیاکان ماست و جستجو و کنکاش در منابع غیر تاریخ نگاری مانند: داستان شفاهی یا مکتوب، آداب و رسوم و فرهنگ مردم که در حقیقت جزئی مهم از ادبیات فولکور هستند می توانند ره یافتی برای روشن گری تاریخ اجتماعی باشد. اگر بپذیریم که ادبیات عامه (فولکور) اعمال و رفتار گروهی بوده که در بین مردم رایج است. به این موضوع می رسیم که فولکور در جوامعی غنی و پربار است که افراد آن جامعه دارای ۲ نوع پرورش عامیانه: ۱-مردم کوچه و بازار ۲-خواص و نخبگان هستند. کتاب مورد بحث ما براساس روش توصیفی به وجود ادبیات، رفتار و بطورکلی فولکور ۴ شهرستان جنوب شرقی استان فارس پرداخته و در ماندگاری و اهمیت فرهنگ عوام همت گذاشته است.

تالیف و کار خانم دکتر ساره شهپر علاوه بر این که دانش های عامه را از سینه ها به کتاب منتقل کرده است، از فنا شدن آنها نیز جلوگیری کرده است. این کتاب موجب همبستگی قومیت ها و نزدیکی مردم به یکدیگر شده. البته موجب صیانت از تاریخ اجتماعی آنها نیز گشته است. بنابراین کار وی ستودنی است. موضوع را با مطلب کتاب در مورد باور مردم جنوب که «اگر زن در دوران بارداری زیبا شود، پسر می زاید و اگر زشت شود از آنجائی که زیبایش را به دختر درون شکمش می دهد. پس او دختر است به پایان می بریم.


1 دیدگاه

  1. جواد از لار

    خیلی جالب وزیبا نقد کردید ، استاد خضری ممنون هستیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد