مردم اوز مطالبه گر هستند یا طلبکار

*احمد خضری: مطالبه گری یعنی چه؟ این پرسش زمانی مطرح می شود که بسیاری از مسئولان و حتی بعضی از شهروندان مردمان شهرستان اوز را مطالبه گر نمی دانند و معتقد هستند از حق و حقوق خود دفاع نمی کنند. در این مقاله سعی می شود، مطالبه گری را معنا کرده و بعضی از حقوق شهروندان را نیز مطرح سازیم.

انسان در جامعه زندگی می کند. بنابراین زندگی جمعی و گروهی دارای حقوق و وظایف مشخص است، که انسان سعی می کند حقوق و مزایایی که حق آنان است و ادا نشده را مطالبه و درخواست کند.

بنابراین مطالبه گری اجتماعی نشان دهنده اراده افراد برای وصول به حقوق و خواسته هایی است که تاکنون محقق نشده است.

در قدیم مطالبات اجتماعی بیشتر سنتی و در حوزه امنیت اقتصادی و غیره بود. اما در دنیای کنونی که دنیای اینترنت و آگاهی است در حوزه فرهنگ و اجتماع و برای موضوعات مختلف مانند تغذیه سالم، محیط زیست، رفاه عمومی و سبک زندگی مطرح می شود. در دنیای مدرن مطالبه گری اجتماعی تمرین دمکراسی و انجام کار مشارکتی است.

بنابراین بدون داشتن روحیه همکاری گروهی و احترام به نظرات دیگران و افزایش ظرفیت صبوری و پرهیز از بداخلاقی نمی توان مطالبه گر بود. ضمنا یک مطالبه گر باید مسئولیت پذیر هم باشد. یعنی در کار گروهی شانه از بار مسئولیت خالی نکند. بنابراین مسئولیت پذیری و تعهد اجتماعی یکی از ویژگی های مهم مطالبه گری است.

اینجاست که بین مطالبه گری اجتماعی و طلبکاری اجتماعی تفاوت فاحش وجود دارد. مطالبه گری اجتماعی عمل محور است و از مشارکت و همکاری فعالان افراد که دارای مطالبات مشابه هستند، برخوردار می باشد. اما طلبکاری اجتماعی بدون همکاری، بدون حرکت و اقدام عملی و فقط حرف زدن و نق زدن و غرغر کردن است.

مطالبات اجتماعی از خواست و تقاضای تک تک افراد جامعه شروع شده و به فراتر از سطح فردی رسیده و به گروه افراد که خواست مشترک دارند تبدیل می شود. مطالبات اجتماعی هزینه بر است ولی در طلبکاری اجتماعی چون فرد به فکر خویش است می خواهد بدون هیچ هزینه ای فقط با غر زدن به خواست خویش برسد و از آب گل آلود ماهی خود را صید کند.

در مطالبات اجتماعی افراد حقوق و وظایف خویش را در برابر قانون و مقررات و مسئولان اداء می کنند و چون وظایف خویش را انجام داده اند، انتظار دارند که مسئولان نیز حقوق آنان را ادا کنند. اما طلبکار اجتماعی، فرد از زمین و زمان طلبکار و ناراحت است ولی حاضر نیست کاری انجام داده یا با دیگران همکاری کند و انتظار دارد دیگران کار برایش انجام دهند.

مطالبات اجتماعی موضوعی طولانی مدت، عقلانی، همگانی است که منافع عموم را تامین می کند اما طلبکار اجتماعی کوتاه مدت و هیجانی است که به سرعت پدید و به سرعت هم خاموش می شود. ارتقاء بخش اوز به شهرستان یک مطالبه اجتماعی بود که با پیگیری مردم و مسئولان و مدت زمان طولانی محقق شد. اعضاء کارگروه ارتقاء بخش اوز مطالبه گر اجتماعی بودند ولی کسانی که می خواستند از شهرستان شدن منفعت شخصی ببرند طلبکار اجتماعی بوده که در جامعه حرف می زند و انتقاد می کردند ولی هیچگاه همراه و همگام با مطالبه گران نبوده و یک گام هم برای این موضوع بر نداشتند.

مردم در شهرستان اوز مطالبات فراوانی دارند، که لازم است آنها را پیگیری کنیم. عمده مطالبات مردم که می طلبد به صورت مشارکتی پیگیری شود عبارتند از ارتقاء دهستان فیشور و روستای بیدشهر، تاسیس ادارات ثبت اسناد، سازمان آب، پلیس ۱۰+ و غیره، ساخت جاده های مربط، کوره بختیارویه و غیره، نصب دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان، اخذ چارت سازمانی ادارات موجود، تکمیل کادر پزشک بیمارستان و درمانگاهها، حضور هر سه ماه یک بار نماینده در جمع مردم. 

*مدیر مسئول


6 دیدگاه

  1. لاری. از سر دلسوزی

    مطلب ارایه شده کاملا درست می باشد انتظار می رود که خانه مطبوعات و رسانه های شهرستان مطالبات اجتماعی مردم را مطرح وانرا هدایت نمایند قطعا درخواست‌های مردم اوز مقداری دیر شده است وباید مسولان تحرک بیشتر بخرج دهند تا جبران. شود لازم است بدانیم که از غفلت های گذشته گفتن دردی درمان نمی کند باید از الان مسولان را پاسخگو نماییم

  2. قابل توجه فرماندار ورسانه ها

    از آقای فرماندار واهالی رسانه در اوز میخواهیم که همانند سایر شهرها یک نفر را برای خبرنگاری صدا و سیمای فارس معرفی نمایند. واقعا که شهرستان اوز در مرکز استان در بی خبری است

  3. سلام واحسنت برجناب آقای خضری روشنگری وآگاهی بخشی که یکی از اهم وظایف رسانه است یعنی مطلب فوق که امیدوارم علاوه برمردم که فعالانه به مطالبه گری به معنای واقعی خود می پردازند رسانه ها هم هم پای مردم مطالبه گری کنند.

  4. اوزیها. بده کارند. نه طلبکار

    مردم خوب صبور وخیر اندیش اوز. نه تنها طلبکار نیستند بلکه مقداری هم بدهکار هستندزیرا در همه شهرها وبخشها ادارات دولتی را راحت میدهند. ویا در بخشهای لارستان دستگاه سی تی اسکن میدهند ولی نوبت اوز که شد شرط و شروط میگذارند تا جایی که اوز در اینگونه امورات از سایر شهرهای مجاور عقب تر است بنابراین مردم اوز بده کارند

  5. آقای خضری وظیفه شما اصحاب رسانه است که مردم را با وظایفشان آشنا کنید پسین اوز ، اوز امروز ، پیام دانش وغیره باید کار مطالبه گ ی را آسان کنند

  6. سوال:
    اکسانی که مدعی آشنایی با مطالبه گری هستند و از اول انقلاب تا کنون در مصادر امور اوز بوده اند واقعا تمایلی به حضور حداکثری مطالبه گران دارند ؟ یا انحصار طلب هستند؟
    وفقط باندی فکر وعمل میکنند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد