مسیرهای دستیابی به وحدت پایدار در شهرستان اوز

قبلاً مقاله ای تحت عنوان «گفتمان، تسامح و تساهل» رقم زده که خوشبختانه مورد تایید مخاطبان عزیز قرار گرفت. مطالب مختلفی درباره وحدت، اتحاد و همدلی در چند روز اخیر منتشر شد که همه مورد توجه و قبول اهالی شهرستان بوده و خواهد بود. در همه قاموس ها گل واژه ای زیباتر و دلگشاتر از کلمه اتحاد و همدلی وجود ندارد.

اتحاد، همبستگی و وحدت به مثابه نخ تسبیح در شهرستان اوز بوده که مردم و مسئولان تمام نقاط شهرستان مانند مهره ها در کنار یکدیگر قرار می دهد. اگر نخ تسبیح گسسته شود همه مهره ها گسسته می شوند. اتحاد و وحدت و پیشرفت توسعه زیربنای است. این وحدت چگونه و از چه مسیری در این شهرستان مستحکم تر می شود؟ به نظر نگارنده، روحانیت، شواری شهر و شهرستان و بالاترین مقام مسئول شهرستان هر کدام به تنهائی و یا بطور جمعی می توانند وحدت منطقه را مستحکم تر کرده و ارتقاء بخشند تا به پایداری برسد.

حضرت علی(ع) می فرماید: «جایگاه زمامدار در حکومت به مثابه جایگاه رشته در میان مهره هاست و زمامدار عامل وحدت و دوام وحدت در جامعه است». اگر قرآن کریم را بدقت مورد توجه قرار دهید در ۶۴جای آن در مورد وحدت صحبت شده است.

بنابراین در حال حاضر روحانیت، شورا و مقامات مسئول می توانند در جایگاه زمامدار، هدایت کننده و تعیین کننده خط مشی جامعه باشند با این حساب آنان می توانند عامل وحدت و دوام آن در شهرستان باشند.

اگر وحدت، گفتگو و همدلی و اتحاد بین مردم شهرستان اوز وجود داشته باشد مسلم بدانید که بستر لازم برای پیشرفت و توسعه همه جانبه نیز فراهم می شود. اگر بپذیریم که زیربنای اصلی «توسعه» شهرستان اوز وحدت بین همه اقشار مردم شهر و روستاهای شهرستان اوز است، لازم است که مسیر آن به درستی و روشن ترسیم شده و توان ها و ظرفیت ها بر روی کار مشترک قرار گیرد تا به اهداف توسعه برسیم.

شهرستان اوز را می توان شهرستانی غنی توصیف کرد. مهم ترین ظرفیت این شهرستان بارها گفته و نوشته ام که ظرفیت انسانی است. این ظرفیت از قدیم الایام برگرفته از حضور بزرگان، نخبگان، اندیشمندان، نویسندگان و فرهیختگان بوده است و این موهبت می تواند زمینه رشد و توسعه را فراهم سازد.

بدیهی است مهم ترین عوامل شکاف، تنازع و خصومت را می توان در سطحی نگری نسبت به مسائل کلان شهرستان، تعصبات خشک گروه گرائی و غیره دانست.

بنابراین دلسوزان جامعه تا جائی که می توانند باید نسبت به حل گسست های اجتماعی و کاهش تنش ها کمک کنند تا طرح های زیربنائی عمرانی دچار وقفه نشود. سخن را ادامه می دهیم و می گوئیم که در همه مواقع وحدت و همدلی اقشار مختلف جامعه به ویژه دست اندرکاران و فعالان اجتماعی باید سرلوحه امور بوده و نسبت به بزرگان و فعالان و دلسوزان احترام قائل شد و برای رفع ابهام به گفتمان روی آورد. تا بتوانیم در کمال آرامش، امنیت و امیدواری به اهداف مثبت برسیم.

بار دیگر تاکید می شود که نقش روحانیت، شورا و مقامات مسئول در ایجاد وحدت و شتاب بخشی به روند دستیابی به پیشرفت و توسعه بسیار اساسی است و می طلبد که در این مورد وارد موضوع شده و اقدام نمایند.


3 دیدگاه

  1. اوزی دوستدار منطقه بلوکات

    هرچقدر تعداد جاده وراههای ارتباطی در منطقه بیشتر باشد به نفع همگان است اما وحدت و برادری بین مردمان اوز ومنطقه بلوک برهنه امور ارجعیت دارد زیرا ما ها پاره تن همدیگریم. نقش روحانیت وبزرگان منطقه دراین امر بسیار سازنده خواهد بود. اینشالله

  2. ماهم قبول داریم شورا وروحانیت باید وارد موضوع شده ودر حفظ برادری کوشا باشند اوزی همیشه خیر ، با فرهنگ وخواهان پیشرفت است وهیچگاه روستاها را فراموش نمی کنند

  3. احسنت بله باید روحانیتوارد موضوع شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد