یادی از گنجینه زنده بشری

نجف دریابندری در یکم شهریور ۱۳۰۸ خورشیدی در آبادان متولد و در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در تهران درگذشت. وی مترجم، نویسنده و مقاله نویس زیردستی بود که در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ کمیته ملی ثبت میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری او را به عنوان گنجینه زنده بشری در میراث خوراک در فهرست حاملان ناملموس (نادره کاران) به ثبت رساند.

نجف دریا بندری دارای ۸ جلد تالیف و ۲۶ جلد ترجمه است که مشهورترین تالیفات وی« درد بی خویشتنی و افسانه اسطوره» و مشهورترین کتب ترجمه وی «وداع با اسلحه و پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی و تاریخ فلسفه غرب اثر برتر اندراسل است.» لازم به ذکر است که وی با کتاب های ترجمه اش مشهور شد. جالب است بدانید وی در سال سوم دبیرستان رازی آبادان بود که تحصیل را رها کرد و به دنبال کار رفت و به دلیل حضور انگلیسی ها در آبادان به زبان انگلیسی علاقمند شد و به طور خودآموز به فراگیری زبان انگلیسی پرداخت و در این مورد خبره شد.

بطوری که در سال ۱۳۳۲ خورشیدی اولین اثر خود را که ترجمه کتاب معروف وداع با اسلحه نوشته ارنست همینگوی بود برای چاپ به تهران فرستاد و همزمان با چاپ این کتاب در سال ۱۳۳۳خورشیدی به دلیل فعالیت سیاسی، دستگیر و به مدت ۴ سال زندانی شد. پس از آزادی بیشتر دنبال کار ادبی، نویسندگی و ترجمه رفت و به مناسبت ترجمه آثار ادبی آمریکائی جایزه ادبی از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. وی در ۱۵ اردیبهشت ۹۹ پس از یک دوره بیماری در سن ۹۰ سالگی درگذشت.


1 دیدگاه

  1. همشهری. از شیراز

    ایشان متولد شهرستان. بوشهر. است. و بخاطر شغل. پدرشان خلف ذریا بندری مدتی. در ابادان. وسپس در تهران. زندگی. کرده. است. ومتر جم وندیسند ای. بزرگ در دنیای. فرهنگ. وادب. ایران. بود. یاد. وخاطره اش. گرامی. باد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد