اتـاق اصنـاف یعنی وجـود رونـق اقتصـادی در اوز

بدون شک رونق اقتصادی در کسب و کار و بازار در هر منطقه ای نقش تعیین کننده ای در ایجاد رفاه اقتصادی و بهبود معیشت مردم ایفا می کند. روزگاری نه چندان دور بازار اوز پررونق و کسبه های آن از اعتبار قابل توجهی برخوردار بودند. اما متاسفانه در سال های اخیر اگر پای صحبت هر کدام از صاحبان مشاغل در اوز که بنشینید رضایت چندانی از وضع موجود ندارند. فارغ از این که بخشی از این رکود را می توان متوجه وضعیت کلی کشور در سال های تحریم دانست اما بازار اوز در مقایسه با دیگر شهرستان ها وضعیت نامطلوب تری را تجربه کرده است. در همین خصوص سراغ عبداله معصوم نژاد رئیس اتاق اصناف اوز رفتیم و با او در مورد وضعیت کسب و کار شهرمان گفت و گو کردیم.

عبداله معصوم نژاد فرزند مرحوم محمدابراهیم متولد ۱۳۳۸ کاسب شهر اوز که تقریبا ۴۲ سال از سابقه کاری او در این شهر می گذرد. ۶ سال ابتدایی خود را در مدرسه بازرگانی و کلاس هفتم تا دوازدهم در مدرسه بهروزیان تحصیلات خود را گذراند. چهار سال هم در دانشگاه آزاد اوز مدرک کارشناسی علوم قضایی دارد.

عبداله معصوم نژاد در اول مصاحبه از خاطرات پدرش می گوید که: مرحوم پدرش در سال ۱۳۵۵ اولین سوپرمارکت را در شهر اوز دایر کرد. البته قبل از آن مرحوم یوسف عابدزاده یک مغازه داشت که مقدار کمی مواد غذایی سوپرمارکتی را به فروش می رساند. ولی مرحوم پدرش به طور رسمی سوپرمارکتی دایر کرد که تمام اجناس مایحتاج مردم اوز و منطقه را به صورت تازه از شیراز وارد می کرد. با توجه به اینکه در آن زمان هنوز بعضی از جاده ها آسفالت نشده بود و  رفت و آمد در راه های عبور و مرور بسیار سخت بود و مواد غذایی از جمله لبنیات را نمی توانستند به مقدار زیاد وارد کنند پس در سال ۱۳۵۹ به فکر خرید سردخانه ای افتادند که این سردخانه اولین سردخانه ای بود که در اوز خریداری شد. و به این ترتیب مردم از لبنیات های تازه و مواد پروتئینی از جمله گوشت و مرغ منجمد و مخصوصاً بستنی و…

بهره مند شدند. مردم روستاهای تابعه نیز بستنی ها را در بوج های یخی می گذاشتند و به روستاهای خود می بردند.

وی می گوید: پدرم یکی از فعالین اجتماعی شهر بوده است. همچنین او در سال ۵۵ بعد از انتخابات اعضای هلال احمر به عنوان عضو ثابت جمعیت هلال احمر اوز انتخاب شده است که مرحوم حاج محمد یوسف نامی به عنوان رئیس هیئت مدیره و محمد محمودی هم به عنوان مدیرعامل انتخاب شدند. همچنین در انتتخابات مجلس و ریاست جمهوری عضو هیئت اجرایی انتخابات بود. در شهریور ۵۹ که جنگ تحمیلی شروع شد همه اوزی ها برای افراد پشت جبهه کمک های مردمی جمع آوری می کردند و مرحوم پدرم نیز به من گفت: همگام با مردم به بخشداری برو و بلندگو را بردار و پشت ماشین بگذار و در کوچه پس کوچه های شهر گونی خالی را جمع آوری تا برای ساخت سنگر استفاده گردد.  همچنین در ارسال کمک های پشت جبهه همراه با مرحوم پدرم در تهیه مواد غذایی و کنسرویجات همگام با مردم فعالیت داشتم و چندین کامیون با بار مرغ، برنج، روغن، قند و کنسرویجات از اوز به جبهه های جنگی ارسال گردید.

عبداله معصوم نژاد از همان دوران کودکی خود در تابستان های که درس و مشق تعطیل بود به میدان میران (لرد میری) نزد شوهرخاله اش مرحوم عبداله امیرراد که خواربار فروشی داشت می رفت. همچنین در مغازه مرحوم محمدنور کمال زاده هم شاگردی کرده است. بعد از پایان تحصیل و خدمت سربازی به نزد پدر در سوپرمارکت کورش رفت و کار خود را به طور رسمی همراه با پدر و برادرانش شروع کرد. که تا به الان نیز به این کار مشغول است.

معصوم نژاد: تشکیل اتاق اصناف در اوز

زمانی که در مغازه پدر مشغول به کار و فعالیت بود همیشه دغدغه اش ایجاد تشکل صنفی در اوز بود. البته تا موقع ای که پدرش زنده بود، با تمام ارگان ها بخشداری و شهرداری و… همکاری های لازم را انجام می داد. بعد از فوت پدرش عبداله معصوم نژاد در سال ۸۶ به پیشنهاد آتش فراز بخشدار اوز که او را به عنوان نماینده صنفی به شکل تشریفاتی انتخاب کرده بود تا در مواقع لزوم با کاسب های شهر هماهنگی های لازم را جهت شرکت در جلسات انجام دهد. تا اینکه در دوره چهام شورای اسلامی اولین درخواست عبداله معصوم نژاد از شورای چهارم ایجاد تشکل صنفی به طور رسمی در شهر اوز بود، که با حمایت شورا، بخشدار و معتمدین شهر فراخوانی در دی ماه ۹۲ زده شد که از تمام کسب ها که دارای پروانه کسب بودند دعوت شدند تا در سالن الزهرا جمع شوند و هر کس در صنف خود کاندید تا انتخابات برگزار شود. ۱۳ نفر در صنف های مختلف انتخاب شدند.

معصوم نژاد نیز در صنف خود بالاترین رای را به دست آورد.  با پیگیری های لازم موفق شدند که از اداره صنعت معدن مجوز گرفته که منجر به تاسیس نمایندگی اتاق اصناف لار در اوز شد. و در ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۳ مجوز این نمایندگی به مدت ۴ سال صادر شد.

در اسفند ماه ۹۳ در انتخابات اتحادیه لار که هر ۴ سال یک بار انجام می شود، شرکت کرد و توانست با بیشترین رای رئیس اتحادیه خواربار فروشی لارستان انتخاب شود ولی به دلیل مشغله زیاد کاری، معصوم نژاد سمت خود را از رئیسی به نائب رئیسی تغییر داد.

در اتاق اصناف اوز کارهایی از قبیل:  اخذ پروانه کسب، جابه جایی پروانه کسب، تمدید پروانه کسب، رسیدگی به شکایات از صنف خاصی و … همچنین گزارشات را نیز روزانه در دفتر اندیکاتور به ثبت می رسانند. و گزارشات را ماهیانه به اتاق اصناف لار و صنعت و معدن استان ارسال می کنند و همین کار باعث شد که فعالیت هایشان در اداره صنعت و معدن استان بازتاب داده شود و در سال ۹۵ به عنوان یکی از نمایندگان فعال در استان در رتبه نخست را دریافت کنند. در سال گذشته نیز از طرف حسنی فرماندار ویژه لارستان، جعفرپور نماینده مردم در مجلس و صنعت و معدن لارستان، بخشداری، شهرداری و ادارات مختلف تقدیر شدند. 

در این مدت نیز کارهایی از قبیل: تقدیر و تشکر از کسبه های شهر و روستا، شرکت در مراسم فرهنگی، کمک به زلزله زدگان کرمانشاه، تشکیل پنج شنبه بازار به مدت دو سال و نیم و … را انجام داده اند.

معصوم نژاد می گوید: هدف ما جلب رضایت مردم است. در مجموع سعی کرده ایم در این مدت فعالیت مان در شهر اوز با کارهایی که برای مردم انجام می دهیم رضایتشان را جلب کنیم تا گره ای از گره مشکلات مردم باز شود. وجود اتاق اصناف در اوز باعث شده است که رفت و آمد مردم به لار کمتر شود مثلا برای تایید فاکتور خرید وام کالا یا تایید پروانه کسب برای گرفتن وام و دیگر خدمات در اتاق اصناف اوز انجام می گیرد.

از وی می پرسیم آیا در یک شهر با این جمعیت به این تعداد فست فودی و سوپرمارکت نیاز است؟ آیا برای گرفتن مجوز محدودیتی ندارند؟ در پاسخمان می گوید: طی بخشنامه ای که برای ما آمده است اخد پروانه برای هر صنفی بدون محدودیت می باشد چون سیاست دولت در اشتغال زایی و رقابت در بازار می باشد. از نظر دولتی ما موظف هستیم هر کس در هر شغلی که خود مایل باشد مجوز صادر کنیم. البته در گذشته معیارهایی برای دادن مجوز صنف های مشابه وجود داشت که مثلا در یک خیابان فقط مجوز یک سوپرمارکت داده شود ولی الان به این صورت نیست و مجوزها به راحتی داده می شود. ولی با این وجود باز هم من در  نماز جمعه ها  یا جلسات مختلف همیشه سخنم با مردم است که به دنبال شغل هایی بروند که در اوز وجود ندارد یا به آن شغل در شهرمان نیاز است ولی متاسفانه مردم به دنبال شغل هایی می روند که در شهر اشباع شده است و این کار آنها باعث بی رونقی کسب و کار خود و حتی هم صنف دیگر می شود. و این باعث شده است که در سال ۹۵ حدود ۳۰ ابطال پروانه کسب داشته باشیم و از کسبه های محترم شهر تقاضا می شود در بازگشایی واحدهای صنفی خود در اول صبح اقدام نمایند تا همشهریان اوزی و به خصوص توابع مجبور نباشند به علت دیر باز نمودن مغازه ها به شهرهای مجاور بروند.

* برگزاری ۸ دوره کلاس آموزشی برای صنف های مختلف جهت آگاهی از کسب و کار خود.

* مدت تمدید پروانه کسب ۵ سال می باشد.

* طبق قانون ماده ۱۴ کسبه ها باید سالانه حق عضویت خود را پرداخت کنند.

* برای ابطال پروانه کسب به اثرانگشت خود شخص نیاز است.

* فاکتور خرید، ملاک اصلی برای رسیدگی به شکایات مردم به گران فروشی است.

* تبلیغات بدون داشتن مجوز صنفی و پروانه کسب جرم محسوب می شود.

* قبل از اشتغال زایی باید پروانه کسب خود را ارائه دهند نه بعد از دایر کردن کار.

* برای مشاغل تخصصی نیاز به مدرک فنی می باشد.

* مشاغل خانگی در صورتی که هیچ تبلیغاتی نداشته باشد و فقط برای تامین مخارج خانواده باشد، بلامانع است.

* بیشترین صنفی که در بخش اوز وجود دارد خرازی و کمترین صنف طلافروشی می باشد.

* در بخش اوز ۱۲۰۰ پروانه کسب در صنف های مختلف صادر شده است که از بین آنها ۹۰۰ پروانه کسب متعلق به شهر اوز و ۳۰۰ پروانه کسب به روستاها اختصاص دارد. البته لازم به ذکر است که از بین این تعداد ۴۸۷ پروانه کسب توسط اتاق اصناف اوز صادر گردیده است.

* اتاق اصناف اوز دارای سه نیرو ثابت جهت ارائه خدمات می باشد.

* بودجه اتاق اصناف از درآمدی است که خود به دست می آورند. مثلا ۲۰درصد درآمد پروانه کسب و ۳۰ درصد درآمد حق عضویت به اتاق اصناف اوز تعلق می گیرد.

* از خیرین تقاضا می شود که یک ساختمان برای اتاق اصناف اوز ساخته شود.

* به منظور بها دادن به کسبه های بخش اوز در سال ۹۶ به کسبه های با سابقه و بدون تخلف صنفی که شامل شهر و ۱۱ روستا بود، حضوراً تقدیر و تشکر شد. 

*۱۱ روستا زیرنظر اتاق اصناف اوز است.

* هزینه حق عضویت و پروانه کسب در روستاها شامل ۵۰ درصد تخفیف می شوند.

* مهمترین مشکل اتاق اصناف اوز مشکل مالی است. چون به صورت نمایندگی مشغول فعالیت هستند منابع مالی محدودی دارند. در بسیاری از موارد از خیرین کمک می گیرند. یکی از نمونه های آن خریداری صندوق مکانیزه انتخابات است که توسط خیرین خریداری شده است. این انتخابات به این صورت است که به یک دستگاه و یک حسگر انگشت نیاز است و کاربر از طریق لپ تاب انتخابات را انجام می دهد و برای رای دادن در مانیتور مقابل به صورت لمسی و کاندیدها را از روی عکس آنان انتخاب می کنند و فقط کسانی که دارای پروانه کسب هستند می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

او که سخنگوی دفتر امام جمعه اوز نیز می باشد اضافه کرد که:

 در سال ۱۳۷۸ مسجد جامع قدیم توسط اینجانب به متراژ ۷۰۰ مترمربع و با هزینه خیر محترم حاج عبدالرحمن تاجران توسعه یافت. البته قبل از آن نیز با مرحوم پدرم در زمینه تخریب و بازسازی مساجد همکاری های لازم را انجام می دادم.  من به عنوان یکی از اعضاء هیئت امنای مساجد انتخاب شدم. دو سال قبل نیز طی حکمی که از طرف امام جمعه محترم به عنوان سخنگوی دفتر امام جمعه انتخاب شدم. در حال حاضر هم در این سمت فعالیت می کنم.

در پایان عبداله معصوم نژاد از همه کسانی که در این راه او را همیاری کرده اند به خصوصاً برادرانش تشکر ویژه کرد.

گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


7 دیدگاه

  1. شهروند اوزی

    اصناف بخش اوز احتیاج به دفتر خدمات پلیس ۱۰ دارند تا سرگردان شهرهای مجاور نباشند این کارها را انجام دهید تا خیران هم بیشتر به فکر اتاق اصناف باشند

  2. شهروند اوزی

    جناب اقای معصوم نزاد معمولا درمورد اتاق اصناف کارهای خوبی انجام داده اند اما در مصاحبه های خود زیاد تاکیید بر فارع التحصیلی در دانشگاه میکنند لطفا دیگر دراین مورد تاکید نکنند بهتر است چون الان دیگر این مدارک چندان مزیتی برای انسانها ندارد

    • با تشکر از شما شهروند اوزی معمولا در اول هر مصاحبه و گزارش بیوگرافی هر شخص نوشته می شود. البته در گزارش ارائه شده تاکیدی بر فارغ التحصیلی در دانشگاه ایشان نبود.

  3. مصاحبه خوبی بود و چند سوال هم برایم مطرح میباشد
    ۱- هزینه صدور پروانه چه مقدار میباشد آیا برای هر نوع کسبی هزینه پروانه ثابت است یا متفاوت میباشد؟
    ۲- هزینه حق عضویت سالانه چقدر میباشد آیا برای هر فرد ثابت میباشد یا متناسب با تعداد دهنه مغازه و نوع کسب و درآمد متفاوت میباشد
    ۳- آیا آقای عبداله معصوم نژاد و دونفر همکار از حقوق ثابت و مشخصی برخوردارند و حقوق آنان زیر نظر دولت میباشد یا خیر
    ۴- چرا فقط ۲۰ درصد درآمد صدور پروانه و ۳۰ درصد حق عضویت به اتاق اصناف اوز تعلق میگیرد و مابقی کجا میرود و صرف چه هزینه هائی میشود.
    خیلی ممنون میشوم این سوال برای شفاف سازی و اطلاع همشریان و صاحبان مشاغل داده شود.
    پیشنهاد میشود در مورد زمان بازگشائی مغازه ها هنگام صبح بر حسب نوع کسب و مغازه ساعتهای مشخصی برای مغازه داران مشخص شود و مغازه داران هم متعهد به بازگشائی مغازه ها طبق ساعت مشخص شوند تا به گفته آقای معصوم نژاد خریداران مجبور نباشند برای خرید به شهرهای اطراف بروند.

  4. کار خوبى کردید ، لطفا ازاین ببعد مصاحبه را صندلى داغ بکنید

  5. عبداله معصوم نژاد:
    در پاسخ به اوزی
    ۱-هزینه پروانه کسب در همه بخشهای لارستان مانند مرکز شهرستان بوده ولی در صنوف بنگاه املاک ونمایشگاه اتومبیل بیشتر می باشد بخاطر کلاسهای آموزشی درشیراز وهزینه دفاتر ثبت معاملات ومهر برجسته ناگفته نماند هزینه های اخذ پروانه کسب وحق عضویت سالیانه برای روستا ۵۰درصد طبق قانون کمتر می باشد ۲-هزینه حق عضویت برای هر صنفی متفاوت می باشد چون از طرف اتحادیه مربوطه معین میشود ودر صنفی که فروشگاه بزرگتر باشد زیاد تفاوتی ندارد ۳- مسئول اتاق اصناف هیچ گونه حقوقی دریافت نمی کند حتی حق جلسه ولی کارمندان طبق ساعت کاری اداره کار حقوق میگرند وزیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هم هستند وحقوق آنها از در آمد اتاق اصناف تامین میشود وزیر نظر بودجه دولت نمی باشند۴-۲۰درصد درآمد پروانه و۳۰درصد درآمد حق عضویت توسط کمسیون اداره صنعت ومعدن مصوب شده ومابقی ماهیانه همراه با گزارش به اتاق اصناف لار حواله میشود وطبق قانون ماده ۳۱ اتحادیه ها میتوانند از کمکهای مردمی واهدایی برخوردار باشند مثل خرید دستگاه میکانیزه انتخابات که با همیاری خیران اخیرا خریداری کرده ایم.ودر صورت ارتقا اوز به شهرستان هر کدام از اتحادیه ها دارای هیئت مدیره مستقل خواهند شد ودر آمدها هم.همانند شهرستان خواهد بود بامید ارتقا بخش کهن اوز به شهرستان ان شالله🙏🙏

    • جناب آقای عبداله معصوم نژاد
      با تشکر از پاسخگوئی به سوالات مطرح شده ، منظور من از طرح سوال این نبود که کلی گوئی پاسخ بفرمائید منظورم این بود که رقم درست برای اخذ پروانه یا حق عضویت سالانه چقدر میباشد و اگر ارقام ثابتی نیست بهتر است بفرمائید حداقل و حداکثر اخذ پروانه و حداقل و حداکثر عضویت سالانه چقدر میباشد تا مشخص شود مجموع دریافت سالانه یا مثلا مجموع دریافت آخرین سال چقدر میباشد تا بتوان برآورد درست تری از میزان دریافتی ۲۰ درصد اخذ پروانه و ۳۰ درصد حق عضویت بدست آید تا بتوان برآورد درستی از دریافتی ودرآمد اتاق اصناف اوز داشته باشیم. لطفا شفاف تر بیان بفرمائید تا مردم آگاه تر شوند و احساس مسولیت کسبه در قبال اتاق اصناف بیشتر شود . با تشکر از زحمات و اطلاع رسانی جنابعالی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد