ارتقای سیاسی کلید توسعه پایدار

دنیایی که در آن زندگی می کنیم هر لحظه در حال تغییر است. همانند ما انسانها که پیر می شویم یا بزرگ، دنیای پیرامون ما نیز دستخوش تغییر است. برخی از این تغییرات بدست ما انسانها رخ می دهد و برخی دیگر بر اثر عوامل طبیعی، تغییرات ایجاد شده در محیط های شهری بیشتر تحت تاثیر انسانها بوجود می آید تا تاثیر عوامل محیطی. شهر ما اوز نیز همواره دستخوش تغییرات مختلف بوده و هست.

در تعطیلات نوروزی و در دیداری آقای احمد خضری از من پرسیدند: «اوز چه تغییری کرده است؟» من هم  تغییراتی را  که در سفرهای اخیر متوجه آن شده بودم در میان گفت و گو برایشان بازگو کردم. ایشان از من خواست همانها را برای پسین اوز بنویسم. از لحظه ای که ایشان را ترک کردم تا یکی دو روزی که پس از آن در اوز بودم ذهنم را به خود مشغول داشت. موضوعی که برای پاسخ دقیق تر نیاز به کار کارشناسی و مراجعه به آمار و ارقام رسمی دارد ولی بر اثر مشاهدات میدانی می توان این موضوع را هرچند بدون دسترسی به آمار، مورد کنکاشِ سطحی قرار داد.

ابتدا بایستی مشخص شود چه بازه زمانی مورد نظر است؟ من مبنا را از پایان دهه هشتاد گرفتم که اوز را پس از نه سال سکونت به مقصد تهران ترک کردم. در این چند سال اخیر  حداقل سالی یکبار و بیشتر سالها تا دوبار به اوز سفر داشته ام. در هر سفر تغییراتی مشاهده کرده و می کنم که نشان از پویایی شهر و ایستا نبودن شهر و مسئولان شهری آن دارد.

آنچه در نگاه اول به نظر می آید مبلمان شهری است که تغییرات محسوس داشته است و در جلسه ای که نوروز در شهرداری با مهندس کراماتی شهردار اوز داشتیم، نوید تغییرات وسیع تری در سال جاری نیز دادند که اگر عملی شود چهره شهر تغییرات بیشتری خواهد داشت. روی هم رفته شهر اوز شهر تمیز و مرتبی به نظر می رسد که البته هنوز جای کار دارد.

 سالهاست بیشتر مسافرانی که از شیراز به سمت اوز می آیند مسیر جهرم را بخاطر نزدیکتر بودن انتخاب می کنند که با اتمام اتوبان لار-جهرم-شیراز مسافران بیشتری را نیز ترغیب به استفاده از این راه می کند و در آینده شاهد حجم بیشتری از سفر از این مسیر خواهیم بود. از سویی دیگر دسترسی بیشتر روستاهای اوز و توابع نیز به مرکز شهرستان از این سو است. پس زیبا سازی و ساخت یک ورودی در خور مردم شهر اوز برای سمت شمالی شهر مورد نیاز است. در سفر نوروزی البته شنیدم شهرداری برنامه هایی برای آن دارد که شاید تاکنون شروع نیز شده باشد. تاکنون تمام توجه ها به سمت جاده های ورودی شرقی و غربی بوده است که کارهای زیبا و مناسبی نیز انجام پذیرفته و اگر این ورودی نیز مورد توجه بیشتر و بهتر قرار گیرد، شاهد سه ورودی و خروجی مناسب به اوز خواهیم بود. ورودی های شرقی و غربی اوز یعنی ورودی از گراش و خنج با دوبانده شدن بسیار بر زیبایی شهر افزوده و گویی شهر را از هر دو سو گسترش داده است. ایجاد پارک حاشیه ای که در برنامه شهرداری گسترده تر نیز خواهد شد و استقبال مردم از آن نیز جای تعریف دارد، چراکه علاوه بر زیباسازی شهری سبب نشاط عمومی بیشتر و رضایتمندی شهروندان نیز شده است.

آنچه در یک بررسی اجمالی بنظرم آمد زیاد شدن واحدهای تجاری با ویترین های مناسب بود. در سالهای اخیر واحدهای تجاری بیشتری در نقاط پر رفت و آمد شهر ساخته شده است که هم بر زیبایی خیابانهای اصلی و هم بر رونق اوز افزوده است.

در این مدت تنها نوروزها و تابستانها امکان حضور در اوز را داشته ام و نمی توان رونق شهر را در این بازه های زمانی بدرستی سنجید چرا که در این دو برهه مسافران زیادی از میان اوزیهای ساکن جاهای دیگر به شهر می آیند. اما سال گذشته مسافرتم همزمان شد با پایان شهریورماه و روزهای آغازین مهرماه. آنچه جالب بود آنکه با شروع مدارس و بازگشت مسافران به شهرهای خود، شهر همچنان دارای جنب و جوش و رونق بود که نشان می داد به نسبت شاید ده سال پیش بر رونق شهر افزوده شده است. در بررسی موردی چندین کاسب و کسب و کار را در اوز می توان مثال زد که کسبشان رونق بسیار خوبی دارد و با مدیریت درست، سبب جلب مشتری از شهرها و روستاهای همجوار نیز شده اند. کسب و کار این کاسبان و نحوه مدیریت کارهایشان می تواند الگویی برای سایر کسبه باشد. این کاسبان موفق نشان داده اند با یک مدیریت صحیح حتی در دوره ای که بازار با نوسان و افت مواجه است، می توان موفق بود و موفق عمل کرد. البته گفتنی است این روزها در فضای مجازی زیاد می خوانم که کسبه و مردم از عدم رونق کسب و کار و بازار می گویند که یکی از دلایل عمده آن رکود بازار در سراسر ایران است که اوز را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. بررسی رونق تجاری و اقتصادی شهر نیاز به یک بررسی جامع تر و کامل تر توسط کارشناسان دارد که از توان من با چند نگاه سطحی برنخواهد آمد و شاید نتوانم تحلیل مناسبی ارائه دهم و همانطور که گفته شد، آنچه نوشته ام تنها متکی بر مشاهدات میدانی و سطحی خودم بوده است و اگر خوانندگان بویژه کاسبان اوز نظری غیر از این دارند قابل تامل و بررسی است.

رونق سرای زرنگار یا خانۀ فرهنگ اوز که توسط نیک اندیش بزرگ اوز منصور فقیهی نژاد تعمیر، بازسازی و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و رفت و آمد جوانان بدان مکان فرهنگی و گپ و گفتگوهای فرهنگی شکل گرفته در آن، یکی دیگر از تغییرات مثبتی بود که در سفر اخیرم به اوز شاهد آن بودم. خانه زرنگار بواسطۀ قرار گرفتن در «لَردِ خون» و در همسایگی خانۀ پدربزرگم «شادروان حاج محمدهادی صدیقی» از کودکی برایم خاطره انگیزاست. وقتی در سفرهایم از شیراز به اوز می آمدیم و جلو خانۀ پدربزرگ با سایر همسالان به بازی می پرداختیم، همیشه دیوارهای بلند این خانه و بادگیر زیبایش و ورودی آن جلب نظر می کرد. بویژه باقیمانده آئینه ای در ورودی آن که نشان از وجود آیینه کاری در ورودی آن می داد که به مرور زمان و یا بر اثر شیطنت کودکان خردسال شکسته شده بود. دیدن درون آن خانه یکی از رویاهای کودکی ام بود. در عالم خیال اندرونی آنرا به شکل های متفاوت مجسم می کردم چرا که تا زمانیکه به یاد دارم درب آن منزل زیبا همیشه بسته بود و نمی شد درون آنرا دید. امسال که فرصتی شد و بدرون خانه راه یافتم حیاط آنرا کوچکتر از آنچه در ذهن داشتم یافتم ولیکن حضور گرم هنرمندان شهر و نمایشگاه نقاشی بدان رونق خاصی بخشیده بود. خانه ای بود آباد و پر رونق که دوباره زنده شده و روح زندگی در آن پس از سالها به جریان افتاده بود.

افتتاح سینما در دانشگاه آزاد اوز با تجیهزات روز و پیشرفته و بازدید از آن نیز برایم جذابیت داشت. وجود سینما و سالنهای نمایش در شهر ها یکی از شاخصه های توسعه شهری است. در نشستی که در دانشگاه آزاد به مناسبت بزرگداشت نیک اندیش بزرگ اوز شیخ عبدالقادر فقیهی برپا شده بود، قابلیت های سینمای اوز نیز نشان داده شد و برای دقایقی با خاموش کردن چراغ های سالن، تیزر فیلم های در حال نمایش پخش شد. نیم نگاهی به اطرافیان انداختم و در یک نگاه بسیار کسان را از بزرگان شهر دیدم که شاید سالها از آخرین باری که به یک سینما قدم گذاشته بودند، گذشته بود. شاید زمانی به درازای چندین دهه. پس از اتمام پخش فیلم در چهره های هر کدامشان می شد نگاه های معنی داری دید. شاید در آن دقایق با دیدن بخش هایی از فیلم های پخش شده، هرکدام به دوران جوانی خویش سفر کرده بودند و زمانیکه برای آخرین بار در سینماهای شیراز، تهران یا آبادان به تماشای فیلمی نشسته بودند را به یاد می آوردند.

روز اوز نیز فرصت دوباره بازدید از پارک نوروز را فراهم آورد. پارک نوروز با محوطه سازی جلوی آن و نیز بهسازی درون آن و افزایش روشنایی محوطه بسیار زیباتر از سالهای گذشته شده بود. رسیدگی به این پارک اگر جزو برنامه های دایمی باشد ظرفیت جلب مردم را از نقاط مختلف را داراست و می تواند به یکی از مکانهای مورد علاقه مردم برای گردش و تفریح بدل شود.

خیابان کمربندی و منطقه مسکن مهر نیز با توجه به سکونت عدۀ زیادی از مردم در آن به یکی دیگر از مکانهای پر رفت و آمد شهر بدل شده که پتانسیل جذب سرمایه و رونق تجاری بیشتر و بهتر را خواهد داشت. آقای ابراهیم جام گوهری خبر از شروع به کار پروژه مرکز بزرگ تجاری- فرهنگی که در جنوب استان فارس بی نظیر خواهد بود، در آن حوالی را دادند که قطعا در جذب سرمایه و رونق اقتصادی شهر تاثیرگذار خواهد بود.

آنچه مسلم است اوز همواره روبه جلو و پیشرفت در حال حرکت بوده و هست. حال این حرکت گاهی تند بوده و گاهی آهسته که ارتقای سیاسی شهر اوز از مرکز بخش به شهرستان که از مطالبات همیشگی مردم است به این روند روبه رشد و افتادن در مسیر توسعه پایدار کمک شایانی خواهد کرد. امیدوارم بزودی شاهد این خواستۀ دیرینه همشهریانم باشم تا بتوانیم به آنچه خواستۀ بحق اوز می باشد، برسیم.

هادی صدیقی


3 دیدگاه

  1. اوزی ساکن در ولایت

    با سلام خدا شمارا حفط کند هادی جان علافه مندیت به اوز قابل ستایش است اما اوز را چنانکه با شهرهای هم تراز وهم ردبف خودش مثل گراش وخنج درمنطقه ویا مانند فراشبند خرامه سروستان کوار ارسنجان زرقان و…..دراستان فارس مقایسه نماییم به راحتی مشخص میشود که چقدر فاصله داریم متاسفانه در ۲ دهه اخیر در اوز به کارهای زیر ساختی واساسی پرداخته نشده است وکما کان هم فعالیتهایی فرهنگی دراولویت است وبیشتر فعالین اجتماعی دراین عرصه فعالند وبیشتر کارهای مهم اجتماعی واقتصادی تحت الشعاع کارهای فرهنگی است وچنانچه تحول وتعییری دراین نگرش صورت نگیرد فاصله شهر ما با دیگران زیادتر هم خواهد شد البته همانطور که گفته اید یکی از مهمترین علل این عقب ماندن اوز عدم ارتقای سیاسی اوز به شهرستان است موفق باشید

  2. حالا که صحبت از ارتقای سیاسی اوز مطرح است بد نیست بدانیم که درحال حاصر در استان فارس ۵ بخش زرقان بیصا زرقان اباده طشک وچنارشاهیجان واوز پرونده انها در وزارت کشور وبعصا درهییت دولت در دست بررسی نهایی است ودرکل کشور هم بین ۳۵ تا ۴۰ بخش پرونده های تحت بررسی دارند که بخش بزرگ اوز از ۸۰ درصد این بخشها شرایط بهتری دارد که امیدواریم مسولین ومعتمدین اوز بیشتر از اینها پیگیر این مطا لبه بحق ودیرین اوز باشند تا مانند ادوار گدشته نا کام نشویم

  3. اخیرا معاون سیاسی وزارت کشور. طی یک مصاحبه ای اعلام کردند که کار تقسیمات کشوری وبررسی ارتقای مناطق دردستور کار. وزارت کشور قرار دارد ودر نشریات. وسایتهای مختلف از. ارتقای بخش. صالح اباد. در خراسان. اصلان. دوز. در استان اردبیل. هوراند. در اذربایجان. بخش. ششتمد. در. سبزوار. وزرقان. در فارس. دراینده. نزدیک. خبر میدهند. واز قرار معلوم. پرونده این بخشها پس از بررسی وتایید در کمسیون. سیاسی. دفاعی. دولت. برای. اعلام نهایی به هییت دولت. امده است. ایا. مردم. ومسولین. در بخش. اوز. اطلاع دارند که. پرونده اوز. در چه. مراحلی است. با تشکر از. دست اندر کاران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد