بخشدار اوز: از مردم انتظار داریم در شهرک صنعتی سرمایه گذاری کنند

گاه نگاشتن مطلبی، حسی توانا و قلمی نافذ می خواهد، آنقدر دلت می خواهد بنگاری ولی می ترسی حق مطلب ادا نگردد و در توصیف عاجز بمانی و آنچه در ذهن می پروری روی کاغذ آوردنش سخت و ناممکن شود در دلها باید ماند نه در دیده ها، اخلاق خوبش دلچسب و گواراست. خدمت به خلق را عبادت می داند و این گونه معنایش می کند وقتی با مردم شهر اوز هم قدم شدم حس مشارکت را در وجودشان دیدم و این موضوع کارها را برایم راحت کرد.

محمدحسین آتش فراز متولد سال ۱۳۴۸ دارای ۵ فرزند سه پسر و دو دختر، دارای فوق لیسانس جغرافیا از دانشگاه آزاد لار، هفت سال بخشدار اوز، تحصیلات دوره های ابتدایی و راهنمایی خود را در روستای باغان و متوسطه در دانشسرای امام محمد باقر گراش بودند. دو سال در مدرسه ابتدایی در روستا مشغول به تدریس و بعد از آن وارد دانشگاه فردوسی مشهد و در رشته جغرایا ادامه تحصیل داده و در دبیرستان های خنج تدریس و ۸ سال نیز مدیر هنرستان کار و دانش خنج بودند.

بین بخشدار و آموزش و پرورشی بودن خیلی تفاوت است ولی به قول بخشدار آنها به عنوان مامور به خدمت در وزارت کشور مشغول به خدمت هستند و در صورت نیاز وزارت کشور از تمام دستگاه های دولتی می توانند به وزارت کشور مامور شوند.

۲۵ سال در آموزش و پرورش خدمت کرده و الان حدود ۷ سال است که در سمت بخشدار اوز فعالیت می کند. اولین سابقه بخشدار بودن را در شهر اوز داشته و اعتقاد دارد مردم بخش اوز مردمانی اصیل، نجیب، با فرهنگ که زبانزد عام و خاص بوده و به یک شهر فرهنگی معروف هستند و ارتباط و صمیمیت خاصی بین روستاها، شهر و مرکز شهرستان وجود دارد که این ارتباط ناشی از همدلی و هم صدایی مردم و مسئولین این بخش و شهرستان است.

از نظر بخشدار بحث وحدت و همدلی بسیار مهم است چون ما امروزه بیش از هر چیزی به وحدت و همدلی و یکپارچگی نیاز داریم و با توجه به وضعیتی که هم اکنون در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس می بینیم نیاز به این وحدت بیشتر احساس می شود که الحمدلله در بخش اوز تعامل خوبی بین مردم و مسئولین وجود دارد و من هم تا حد توان سعی کرده که این زمینه را فراهم و تقویت نمایم تا هم زمینه مشارکت بیشتر مردم و هم ارتباط و تعامل آنها با مجموعه بخشداری و ادارات بیشتر شود. الحمدلله از زمانی که بنده به عنوان یک خدمتگزار در خدمت مردم بوده سعی کرده ام که ارتباطات بین مردم و مسئولین بیشتر باشد و از ظرفیت و توانمندی مردم بهره ببریم. امروز ما شاهد مشارکت اجتماعی چشمگیر مردم در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و غیره در بخش هستیم. حقیقتاً ما این زمینه را فراهم کردیم تا مردم این حس مشارکت را افزایش دهند و هر چقدر این مشارکت اجتماعی بیشتر باشد نقش مردم نیز برجسته تر خواهد بود چون معتقدیم وقتی ما کار را به دست خود مردم بسپاریم مردم نیز در بسیاری از مسائل به دولت و مسئولین کمک می کنند.

برای نمونه مراسم استقبال از شهدای گمنام برای اولین بار در اوز و با حضور فعال و چشمگیر مردم همراه بود و یا برگزاری جشن گلریزان که برای اولین بار در شهر اوز اتفاق افتاد بسیار خوب بود و حدود ۱۲۰ میلیون تومان با مساعدت و همراهی مردم، خیرین، انجمن ها و… جمع آوری گردید و این امر ناشی از حس مشارکت جویی مردم است و این برای ما بسیار بسیار ارزشمند است چون نظام ما یک نظام جمهوری اسلامی است. جمهوری همان مردمی هستند که هر چه مشارکت بالاتر برود باعث پایداری نظام و انقلاب می شود تا مردم سرنوشت خود را خودشان رقم بزنند و مشکلات خود را بیان کنند و ما هم از این طریق بتوانیم به رفع مشکلاتی که در سطح بخش وجود دارد، کمک کنیم.

*مدیریت مهم تر است یا اخلاق : هر دو مهم است ولی اخلاق زیرمجموعه و پایه و اساس مدیریت و یکی از پارامترهای مهم آن است و یک مدیر موفق کسی است که اخلاق و رفتارش مورد تائید مردم باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

از نظر بخشدار، بخشداری یک دستگاه حاکمیتی است و بخشدار به عنوان عالی ترین نماینده دولت در بخش مجری سیاست های عمومی دولت در بخش است که به عنوان هماهنگ کننده، نظارت و تعامل بین مردم و مسئولین را داراست و تمامی مسائل و مشکلات بخش را رصد و پیگیری و به مقامات مافوق ارجاع و در جهت حل آن اقدام می نماید. وی می گوید: بحمدلله در بخش اوز مشکل خاصی نداریم و مردم در تمام زمینه ها به بخشداری مراجعه کرده و تا حد توان به صورت کتبی، حضوری و یا تلفنی کارها و مشکلات آنها را انجام داده و یا از طریق ادارات مربوطه پیگیری می نماییم.

*در روستاهای بخش اوز هم خدمات دولت و هم خدمات مردمی را مشاهده می کنیم چون روستاهای بخش اوز از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند و همه اینها ناشی از مشارکت مردمی است و در روستاها این مشارکت بسیار بالاست و حتی خیلی از روستاها چهره شهری دارند بلوارهای ورودی خود نشان دهنده و گویای این ادعاست که تلفیقی بین مشارکت مردم و دولت است و کارهای خوبی در زمینه عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در روستاها صورت گرفته که مورد رضایت مردم می باشد و شوراهای هر روستا با توجه به پتانسیل و در حد توان برای روستای خود کار کرده اند.

*بخشدار و معلم بودن هر کدام ویژگی خاص خودش را دارد چون نوع مدیریت هر کدام فرق می کند کار در مدرسه و کار در بخشداری متفاوت است. بخشدار با طیف گسترده ای از مردم سر و کار دارد و باید به عنوان نماینده عالی دولت همه مسائل و مشکلات بخش را رصد و در جهت حل آن اقدام نماید ولی در آموزش و پرورش بیشتر با دانش آموز و اولیا سر و کار داریم.

*عامل اصلی هر موفقیتی وحدت و همدلی بین مردم و مسئولین است بحمدلله با وجود فرماندار خوبی که داریم به این وحدت و همدلی رسیده ایم و کارها خیلی راحت تر پیش می رود و اگر اختلافی وجود داشته باشد باید در رفع آن کوشید چون دامن زدن به اختلافات موجب اختلافات بیشتر و مانع پیشرفت می شود.

*مشارکت اجتماعی بالا بحمدلله در همه زمینه ها وجود دارد و مردم و خیرین کمک چشمگیری دارند و موضوع پایتختی کتاب به عنوان یک نوع همصدایی بود و شهر اوز به عنوان شهر خلاق در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی برگزیده شد و این برای ما خیلی مهم بود که ما اوز را در سطح کشور معرفی کردیم که این پتانسیل بالقوه به بالفعل درآمد و در سال جاری اعضای کارگروه پایتختی کتاب بحمدلله تا به الان خوب کار کرده اند و به طور مستمر جلسات در همین راستا برگزار می کنند و ذکر این نکته مهم است که مردم اوز بدون هیچ چشمداشتی کارها را انجام می دهند و از خودشان مایه می گذارند و این موضوع باعث شده اوز پیشرفت چشمگیری نسبت به سایر بخش های دیگر داشته باشد.

*یکی از موضوعات بسیار مهم و خوب در این بخش وجود مراکز عالی و دانشگاهی است که تلفیقی از خدمات دولت و مردم را مشاهده می کنیم وجود دانشگاه های پیام نور، آزاد و دانشکده بهداشت و همچنین ساخت و احداث این دانشگاه ها، استادسراها، خوابگاه های دانشجویی و … خود گواهی و موید این مساله است. این ها نشانه این است که مردم و خیرین به سوی مسائل فرهنگی و علمی روی آورده اند.

 در زمینه بهداشت و درمان کارهای بسیار خوب و مهمی صورت گرفته که به عنوان نمونه می توان به بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی که به همت خیر گرانقدر حاج یوسف راهپیما در حال احداث می باشد اشاره نمود و این نشانه مشارکت عمرانی مردم در شهر و روستا است. وجود درمانگاه های خیرساز که با مشارکت مردم و دولت ساخته شده، راه اندازی پایگاه های اورژانس و ساختمان های بهداشت در روستاهای تابعه که در مجموع می توان خدمات مشترک دولت و مردم را مشاهده نمود و قطعاً این خود یک نوع همگرایی است که بین دولت و مردم وجود دارد.

*وجود مجموعه ورزشی که با مشارکت مردم، خیرین و دولت در شهر و روستاهای تابعه ساخته شده نوعی مشارکت مردم در زمینه های ورزشی است که همین جا از خدمات خیرین تقدیر و تشکر می نمائیم و به عنوان نمونه می توان از سالن های خیرساز در روستاهای محلچه، توحید کهنه و گلار نام برد.

*در مورد انجمن های فعالی که در بخش اوز داریم می توانیم به انجمن خیریه که در زمینه های مختلف به مردم کمک می کنند، انجمن نواندیشان که انصافاً در تمام زمینه های مختلف همکاری و مشارکت داشته، انجمن بهداشت و محیط زیست اوز، انجمن های ورزشی و هیات امناهای مختلف، انجمن های دوستدار کتاب و کودک و طبیعت که با همکاری منابع طبیعی کارهای خوبی انجام می دهند اشاره کرد و هر چقدر این انجمن ها گسترش پیدا کنند کمک بیشتری به مسئولین شهر و پیشرفت شهر و … می کنند.

*در زمینه راه سازی کارهای خوبی صورت گرفته که به عنوان نمونه می توان به بحث دو بانده شدن محور گراش اوز و آسفالت محورهای کوره گلار بیدشهر و روستاهای دیگر اشاره نمود.

*در حوزه گازرسانی نیز می توان به توسعه شبکه در شهر اوز و گازکشی به روستاهای فیشور و محلچه که یکی از خدمات مهم دولت بوده اشاره نمود و مطالعات گازرسانی به دهستان بیدشهر به اتمام رسیده و در مرحله مناقصه و واگذاری طرح به پیمانکار جهت اجرای این پروژه عظیم است.

*در زمینه شهرک صنعتی انتظاری که از مردم و سرمایه گذاران داشتیم خیلی بیشتر از اینها بوده و با توجه به اینکه سرمایه گذاران خوبی در سطح بخش داریم ولی متاسفانه حضور چشمگیری در این زمینه نداشته ایم ما در این بخش کارگروه توسعه و اشتغال در بخشداری راه اندازی کرده تا بتوانیم مشاوره های رایگان و طرح های نو در اختیار متقاضیان سرمایه گذار قرار دهیم تا به راحتی بتوانند با ریسک کمتری در شهرک صنعتی اوز سرمایه گذاری نمایند. زمینه فعالیت در شهرک صنعتی بسیار خوب و همه زیرساخت ها آماده است و ما مشکلی در شهرک صنعتی نداریم حتی زمین این شهرک هم با ۵ تا ۱۰ درصد به صورت نقدی و مابقی آن به صورت اقساطی اخذ می گردد و حتی اگر کمتر از دو سال به بهره برداری برسد ۸۰ درصد از قیمت زمین عودت داده می شود و این انتظار می رود که مردم در زمینه اشتغال بیشتر فعالیت کنند. دلیل بیکاری و مهاجرت جوانان می تواند همین امر باشد چون اشتغال زایی خوبی نداریم شاید در زمینه کشاورزی با توجه به اینکه در منطقه گرم و خشک قرار داریم و همچنین با توجه به خشکسالی ها متوالی نتوانیم در این زمینه پیشرفت چندانی داشته باشیم ولی در زمینه صنعتی به خوبی می توانیم اشتغال ایجاد کنیم و تولیدات بومی را با استفاده از ظرفیت های موجود و با توجه به وجود فرودگاه بین المللی در مرکز شهرستان و ارتباط مردم این منطقه با مردم کشورهای حوزه خلیج فارس گسترش دهیم.

*موضوع خشکسالی یکی دیگر از مسائل مهمی است که آحاد مردم نسبت به رعایت الگوی مصرف و استفاده بهینه از منابع آبی اعم از آب سد سلمان فارسی و یا آبهای زیرزمینی اقدام کنند چون ما در زمینه کم آبی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

*تشکر ویژه از اصحاب رسانه که بسیار فعال هستند و بدون هیچ چشم داشتی برای مردم و شهر خود زحمت می کشند و همین نشریه پسین اوز که ادامه دهنده ی عصر اوز است با این قدمتی که دارد خود بر می گردد به پشتکاری که همه اعضای آنها با هم داشته و برای همه آنها آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

در پایان این گونه، صفحه این برگ زرین از تاریخ دیارمان را می بندیم که وقتی به فضای شهر برای تهیه این گزارش رفتیم وقتی دیدیم رفتار، کردار و اخلاقش را در قلب مردم شهر، می گوییم امید است همه مسئولین شهر نیز معیارشان برای انتخاب خدمت قلب و بطن مردم باشد.

 گزارشگران: حمیرا نامدار و مریم سمیعی


1 دیدگاه

  1. اوزی از بندرعباس

    مردم اوز به خاطر مردمی بودن بخشدار ایشان را ازخودشان میدانند اما ایشان باید به خاطر یادگاری هم که شده است چند تا اداره مورد نیاز مردم در زمان خودشان در اوز دایر نمایند دادگاه وثبت اسنادواملاک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد