از شایعه تا روشنگری، در قلب سلامت یک شهر

در یک مصاحبه شفاف و بی پرده، با متولیان مردمی  تنها بیمارستان اوز….

(قسمت اول)

✍️گزارشگر:امیررضارضایی( خبرنگار مردمی و رسانه شهرستان اوز)

پس از درخواست خبرنگار مردمی و رسانه شهرستان، از متولیان مردمی بیمارستان امیدوار اوز به انجام مصاحبه در جهت روشنگری و به نسبت برخی شایعات و خبرها و انتقادات، حول این بیمارستان، موسسه خیریه بیمارستان امیدوار اوز ، از این درخواست استقبال کرده و دوشنبه، سیزده آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰/۳۰ صبح، اولین بخش از مصاحبه در دفتر این موسسه برقرار شد که در این ملاقات، علاوه بر اعضای متولی مردم نهاد بیمارستان، فرید آتش افروز از اعضای انجمن جوانان آتیه ساز شهر اوز نیز حضور داشت.

هیئت مردمی متولی بیمارستان امیدوار اوز، که سابق بر این و از ابتدای ساخت بیمارستان، به نام هیئت امناء بیمارستان، معرف جامعه بود، هم اینک با توجه به الزام دولت، در انسجام تشکلهای مردم نهاد و رسمی شدن و قانونی  کردن این تشکل ها، در قالب نام *موسسه خیریه بیمارستان اوز* دارای پرونده ثبت شده در وزارت کشور است که با حکم رسمی، قانونی و براساس اساسنامه و در چهار حوزه مجزا یعنی

 ۱- کمک به بیماران خاص و‌نیازمند در شهرستان اوز.

۲-ساخت، توسعه و بازسازی بیمارستان.

۳-همکاری و همیاری با پرسنل بیمارستان.

۴- خرید تجهیزات و دستگاههای پزشکی مورد نیاز بیمارستان.

 فعالیت و‌خدمات خود را به بیمارستان و‌بیماران نیازمند،  ارائه می کند.

در محل مصاحبه با اعضای موسسه خیریه بیمارستان امیدوار ،چهره هایی نام آشنا،  از اعضای این موسسه خیریه را دیدم که در طی سالیان متمادی، شناخته شده برای مردم این شهرستان، در امر خدمتگزاری به جامعه هستند. اما خسته و‌ دلتنگ و‌ غمگین از تیرهای تخریبگر در این جامعه، به نسبت فعالین اجتماعی و به نسبت خیرین و به نسبت نهادهای مردمی خدمتگزار بودند .

*آجی مزرعی*

از ریاست این موسسه خیریه،  که می توان از خدماتش در  ساخت پایگاه اخذ گواهینامه رانندگی در شهر اوز و آسوده کردن جوانان و‌مردم شهرستان و نرفتن به شهرهای مجاور گرفته، تا حضورش در انجمن خیریه سلمان فارسی و در کنار سایر معتمدین و خیرین در فعالیتهای عام المنفعه دیگر، تا هم اینک که در موسسه خیریه بیمارستان امیدوار به عنوان ریاست موسسه حضور دارد  و در کنار ساسان پیرزاد عضو دیگر موسسه و نماینده خیرین، که اخیرا مشاور دکتر سلمانپور رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان در امور خیرین نیز معرفی شد، می توان گفت که  از کلیدی ترین و موثرترین اعضای موسسه، در جذب نیازمندی های این بیمارستان و به سبب ارتباط گسترده ای که با خیرین داخل و  خارج از کشور ایجاد کرده اند، هستند.

*ساسان پیرزاد*

عضو دیگر موسسه :رد پای عضو دیگر این موسسه، یعنی ساسان پیرزاد را،  می توان در سایر مراکزی که به نوعی، نیازمند همراهی خیرین در ساخت پروژه ها و تامین نیازهای زیرساختی ارگان ها بوده اند نیز، می توان یافت.

 از جمله در آماده سازی زیرساخت ها و تامین لوازم اداری در اغاز شهرستان شدن اوز و تاسیس  فرمانداری، در دادگستری،  اداره فرهنگ و‌ارشاد، آموزش و پرورش، جاده، بهداشت و‌ درمان و سایر نهادهایی که به واسطه ارتباطش با خیرین و معتمد بودنش، مسبب برآورده کردن نیازهای زیرساختی گسترده ای در سطح این شهر شده است.

*سید حیدر هاشمی*

 از دیگر اعضای این موسسه نیز، یک فرهنگی خوشنام و‌بازنشسته است، ولی تاکنون از خدمت به جامعه، باز ننشسته تا خدماتش در انجمن خیریه سلمان فارسی و نیز حضور در جریانات منطقه ای به عنوان یک معتمد امین و مردم دار در سطح شهرستان اوز، همچنان خادم مردم باشد و اینک نیز در موسسه خیربه بیمارستان، به بیماران  نیازمند،  خدمت می کند.

*سلمان قائدی*

  عضو دیگر این موسسه و از چهره های حضور در این مصاحبه بود.

فردی از بدنه حوزه دینی، فعال اجتماعی در چندین بحران اجتماعی، مجری توانمند مراسم های مذهبی، دولتی و مردمی در شهرستان،مدیر امورات قبرستان شهر اوز و شناخته شده در محافل اجتماعی شهرستان.

*یونس امیدوار*

 از دیگر اعضای شرکت کننده در مصاحبه ،که شاید، به سبب نسبت فامیلی داشتن، با بانی بیمارستان اوز، از چهره های بحث برانگیزی باشد که به گفته اعضا، جور این فامیل بودن را کشیده است.

شخصیتی که به قول اطرافیان، فقط مانده با رفت و آمد مرتب و پیگیرش به لار و حضور در دانشکده علوم پزشکی لارستان، بعنوان متولی دولتی بیمارستان اوز، در جهت پیگیر شدن مطالبات، یا باید لحاف بیندازد در آنجا و یا از حرص خوردن بیش از اندازه در برآورده نشدن مطالبات بیمارستان، به درجه بستری شدن برسد.

یونس نیز از چهره های فعال اجتماعی در دهه های اخیر این شهر است که با حضور در انجمن های مردم نهادی همچون، نواندیشان، انجمن خیریه سلمان فارسی و نشست های مردمی در نهادهای دولتی  است، که هم اکنون نیز، در این موسسه مشغول به خدمت است.

*فرحناز میراحمدی*

 از دیگر اعضای موسسه خیریه بیمارستان که البته در این  مصاحبه، حضور نداشت.

یک فعال اجتماعی، خدمتگزار، نماینده و‌معتمد خیرین، که خدماتش در سطح جامعه در قبال بانوان و نیازمندان و نیز اشتغال به کار آنها و سابق بر این، حضور در  انجمن خیریه سلمان فارسی، از سوابق خدمات اجتماعی این عضو  موسسه خیریه بیمارستان است که اخیرا نیز، نماینده خیرینی دغدغه مند در بازسازی تعدادی از منازل آسیب دیده زلزله اخیر شهر اوز شده است که البته بدون رسانه ای کردن ، در حال خدمت رسانی و بازسازی منازل برخی از نیازمندان است.

شایان ذکر است که براساس گفته ساسان پیرزاد،  آقایانی همچون

 ۱-منصور محمدی از محلچه

۲- ابراهیم فیروزی از کهنه و شهرک

۳- خالد احمدپور

۴- عبدالرحیم امیدوار

۵- مجید حلاجی

۶- محمد مزرعی

۷- علی تیرزن

۸-امیر مزرعی

 از اعضای  موسسه خیریه بیمارستان امیدوار هستند که پا به پای خیرین، جهت خدمت به مردم منطقه همراه موسسه بوده و دارای سوابق روشنی در خدمت رسانی و همراهی با فعالیت های عام المنفعه دارند.

معرفی اعضای موسسه خیریه بیمارستان و‌سوابق خدماتشان به جامعه، می تواند روشن کننده ابهاماتی باشد که حول این موسسه را در برگرفته و گاها منجر به تخریب نرم نیز می شود.

 یکی از این دست گفته های انتقادی ، در جریان مسائل مالی و زیان تجارتی اخیر  این شهر مطرح شده که شایعه خروج اموال موسسه خیریه بیمارستان بسمت  این سرمایه گذاری در تجارت و خرید و فروش ماشین بر زبان عامه مردم، انداخته است و اینکه بخشی از اموال موسسه، در این تجارت از بین رفته و اعضای موسسه را متهم به حیف و میل کردن اموال خیرین می کنند.

*سوال خبرنگار مردمی*

آقای ساسان پیرزاد، شما بعنوان عضو اصلی و اثرگزار موسسه خیریه بیمارستان و مشاور دکتر سلمانپور ( ریاست دانشکده علوم پزشکی لارستان) در امور خیرین، چه پاسخی می توانید نسبت به این گفته ها و یا شایعات داشته باشید؟

*ساسان پیرزاد*

ضمن تشکر مجدد از خبرنگار مردمی و رسانه شهرستان اوز،  که به حق تاکنون ثابت کرده اند که مستقلانه و بدون وابستگی به گروه و دسته و حزبی،فقط در جهت گسترش روشنگری در سطح جامعه، شجاعانه قلم زده اند.

در جواب این سوال  عرض می کنم که: 

شما و هر شخص حقیقی و حقوقی را دعوت می کنم به بازدید از اسناد مالی این موسسه، و همزمان با بررسی حساب های دفتری و بانکی و دقت در واریز هر مبلغی و نشان دادن سرنوشت همین مبلغ ها و سپرده ها، تا انتها.

شنیدن شایعه در حیف و میل کردن اموال سپرده موسسه، برای تک تک اعضای موسسه، سخت و دشوار است.

و‌ البته اتهام تازه ای نیست و در ادامه سریال تخریب کردن های مکرر و هدفمندی است که هر از گاهی، شنوای آن هستیم، اما تا کی؟  و چرا ؟

طرح اتهاماتی به کرار،حتی سبب تصمیم به استعفای اعضا شده، که خدمت با تهمت در یکجا نمی گنجد.

موضوع برباد رفتن بخشی از سپرده موسسه توسط اعضاء،  کذب محض است.

شما بعنوان خبرنگار مردمی، این اسناد دادگاه و شکایات را ببینید( پیرزاد احکامی را که مربوط به شکایت از صاحب بنگاه متواری شده بود، نشان داد) نام شاکیان را ببینید.

این نامهای شاکیان حقیقی، و نام بنده و دهها سرمایه گذاری است که به نیت کسب درآمد، حتی اموال خود را فروخته اند و سرمایه گذاری کرده اند.

آیا سرمایه گذاری شخصی افرادی که عضو  موسسه های مردم نهاد هستند و یا سرمایه گذاری وابستگانشان در تجارت، غیرقانونی است؟

بنده اگر تجارت کنم که اسنادم موجود است و  مال خود را فروخته ام و سرمایه گذاری جهت خرید خودرو کردم تا درآمدی داشته باشم.

آیا شفاف تر از این می تواند عنوان شود؟

 این عمل شخصی و تجارت شخصی با هدف کسب درآمد، یعنی موسسه سرمایه گذاری کرده است؟

یعنی پول و سرمایه شخصی، باید همان پول موسسه قلمداد شود؟

موسسه ای ریز به ریز دخل و خرجش، ثبت می شود.

چند نفر دیگر مثل بنده و دیگرانی در این شهرستان، دچار خسارت شده اند؟

بدنام کردن عمدی موسسه ای که فعالیت و خدماتش شفاف است و رزومه کاری و مالی آن، بدون هیچ ابایی می تواند در اختیار هر شهروند محقق و کنجکاوی بگذارد، متاسفانه تاثیر خوبی در روحیه افراد خیرخواه و فعالین اجتماعی ندارد.

ما سپاسگزار گذشتگان متولی در این بیمارستان بوده و هستیم، چون در زمانه و‌دوره ای از خدمات این بیمارستان،  زحمات بسیاری برای حفظ و‌ حراست و رونق این بیمارستان کشیده اند.

استقبال ما، حتی برای دعوت  از گذشتگان متولی و در قیدحیات، به حضور در تیم موسسه نیز، بلامانع است، تا این اتحاد و‌همدلی در جهت رونق یک مکان خدماتی، پابرجا بماند.

اما متاسفانه قدمهای مخربین اجتماعی، از درون فضای مجازی فراتر نمی رود، و  پای رفتن به سوی دیدن شفافیت ها نداریم و به راحتی و چشم بسته تخریب می کنیم.

این اسناد را ببینید و خود قضاوت کنید که آیا مال باختن عضوی از موسسه، دلیل بر مال باختن موسسه است؟

این تهمت ها و تخریب های هدفمند، تا کی می تواند تحمل شود؟

آیا سبب ترک صندلی خدمت افراد یک نهاد مردمی، نمی شود؟ در شرایطی که بشدت  نیازمند حضور فعالین اجتماعی در سطح جامعه هستیم.

در جریان مدیریت های داخلی بیمارستان و داروخانه شبانه روزی بیمارستان نیز شاهد اتهاماتی از قبیل بومی ستیزی و غریب محوری هستیم که، گزارش تکمیلی  این مصاحبه در شماره های دیگر و به صورت تدریجی منتشر خواهد شد و نیز با دعوت از کارشناسانی که در این بیمارستان و در سنوات گذشته حضور داشته اند و به درجه بازنشستگی رسیده اند و یا با با حضور منتقدین عملکرد بیمارستان در کنار مصاحبه گر، که می تواندادامه داشته باشد تا سبب روشن شدن مسائلی شود که در سطح جامعه این شهرستان، شاید ناخودآگاه و بدون اطلاع از لایه های پنهان،  دست به خودزنی، به نسبت  داشته های انسانی و ظرفیت ها و پتانسیل  نهادهای مردمی و تاسیساتی خود زده می شود  و یا در مسیر جریان تخریبی و هدفمند، قرار می گیرند…

عمده انتقادها از کاستی های بیمارستان امیدوار اوز، به یقین ارتباط مستقیمی با دانشکده علوم پزشکی لارستان بعنوان متولی بیمارستان اوز، می تواند داشته باشد که شاید با علنی شدن خیلی از مسائل و عیان کردن کوتاهی های دانشکده در قبال این بیمارستان برای اولین بار، پرده از آن برداشته شود…

 آیا کوتاهی ها و عدم ارائه خدمات دولتی به این بیمارستان, عمدی بوده است؟

بیمارستان امیدوار اوز، قلب سلامت این جامعه،  در زلزله ۲۷ مردادماه ۱۴۰۲، شاهد حوادثی بود که حساسیت را نسبت به این مرکز سلامت شهر، دو چندان کرد.

با ما همراه باشید در مسیر روشنگری…

پایان قسمت اول..


5 دیدگاه

  1. متاسفانه اینگونه تهمت ها باعث تضعیف روحیه فعالین می شود و مهندسی شده انجام می شود تهمت و افترا از گناهانی است که قابل بخشش نیست و از دل تنگ نظرانی بر می خیزد که هر روز به نوعی به خادمین شهر می زنند ولی خداوند بر همه چیز آکاه است و کسانی را که با شایعه پراکنی و تهمت قصد تخریب فعالین می کنند رسوا خواهد کرد.

  2. بنام خدا حاضر و ناظر….و اوست می‌داند که گفتن کجا و عمل کجا …مشکلات بیمارستان اوز و مدیریت سابق در زمان دکتررشمسایی و حشمتی نگاه کنید آن زمان که حکم اخراج و تعلیق مدیر بیمارستان در دانشگاه شیراز بود چه کسانی با دکتر کریمی چهره جنجال ع پزشکی لارستان هماهنگ کردند و حضوری ماتع اتهامات اجرایی مدیر وقت و.ع گشتند …چه کسانی باعث شدند زمانی که حکم ریاست دکتر حیدری تویط،دکتر رصایی واسه ریاست بیمارستان در حال بررسی بود شبانه به لار و مانع شدند تا دکتر حشمتی بی تجربه بر مسند بنشیند چه کسانی از مدیر متخلف بیمارستان با جان ودل حمایت کردند و چرا آقایان رحیمی و ستاری ایمانی رحیمی و رهجو و اسدی که هر کدام وزنه و با تجربه ترین پرسنل و پرستار بودند به کنار و نیروهای بی تجربه جایگزین شوند…و خدا خوب میداند و دیگر نیازبه روشنگری نیست …و علت عقب ماندن در کد دار شدن بیمارستان راهپیما در چیست.کمی تامل و تفکر ..دنیا جای بقا نیست بلکه فانی و زودگذر

  3. ما اصلا برایمان روشن نشد که چه گفتند. هرچه گفتند تنها موجب شک و تردید بیشتر شد.

  4. سلام اول اینکه شخص بقول ساسان خان متواری شده از کجا وچگونه اصلا به این پول دسترسی داشته ؟؟مصاحبه باید دوطرفه و در ملا عام وبا سند و مدرک باشه

  5. نوشته آید قدم مخربین از گروههای مجازی فراتر نمی‌رود این صحیح است ولی کمی به خودتان هم فکر کنید تا الان کجا در میدان قلم زده آید و نوشته های متناقض تان هم مرور کنید و قضاوت مجدد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد