اعتماد عمومی و تاثیر آن بر میزان مشارکت های مردمی

*مهران عسکری: مشارکت از اصلی ترین شاخص های توسعه اجتماعی به شمار می آید. توسعه اجتماعی خود نیز با چگونگی و شیوه زندگی افراد پیوند تنگاتنگی دارد و ناظر بر ارتقای سطح زندگی عمومی از طریق ایجاد شرایط مطلوب و بهینه در زمینه های گوناگون است. یکی از ابعاد مهم مشارکت، مشارکت سیاسی در معنای دخالت مردم در امور سیاسی است. شرکت در انتخابات، علاقه به موضوعات سیاسی، گفتگو درباره امور سیاسی، شرکت در راهپیمایی و یا اعتراض های سیاسی و عضویت در تشکیلات سیاسی از شاخص های مهم مشارکت سیاسی است.

در این راستا بزرگ ترین نماد مشارکت سیاسی و روشن ترین نمود دخالت مردم در امور سیاسی، شرکت آنان در انتخابات است و هر چه میزان مشارکت مردم در گزینش زمام داران و یا نمایندگان بیش تر باشد، حکومت و یا گروه منتخب شده از مقبولیت، استحکام اجتماعی و ثبات بیشتری برخوردار خواهد بود، این وجه از کارکرد مشارکت سیاسی از بعد دیگری، یعنی مشروعیت بخشی نیز دارای اهمیت وافر می باشد، از این رو غفلت از عوامل اثرگذار بر این امر مهم می تواند صدمات جبران ناپذیری بر سرمایه اجتماعی منتخبان و هم توده مردم در تمام سطوح بگذارد. با نگاهی به میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای می توان به عوامل مهم و اثرگذاری اشاره کرد که شاید مهمترین آنها چگونگی پاسخگویی به مسولیت و نحوه جلب اعتماد مردم می باشد.

لذا آنچه بایستی امروز مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد بالابردن اعتماد عمومی و شکل دادن به هنجارهایی است که تسهیل کننده همکاری افراد در رسیدن به اهداف مشترک است و محقق شدن این مساله تا حدودی تضمین کننده مشارکت و همبستگی مردم با منتخبان خود می باشد. قطعا هرجا سطح اعتماد اجتماعی بالا باشد، مشارکت و همیاری اثربخش مردم در صحنه های مختلف عینیت بیشتری می یابد و مردم خود را مسولانه در صحنه احساس می کنند. اعتماد شرط اصلی و کلیدی برای موجودیت هر جامعه‌ای است. همه ما ناگزیر از اعتماد کردن هستیم.

 اعتماد به دیگران، اعتماد به محیط زندگی، اعتماد به زمان و اعتماد به همه عرصه های زندگی اجتماعی، از اعتماد تعاریف متعدد و گاه متفاوتی ارائه شده است. به رغم تنوع و تفاوت این تعاریف وجه مشترک مهمی در همه آن‌ها می‌توان یافت که همانا وجود دو عنصر پایه‌ای «امید به دستیابی به نتایج مورد انتظار» و «اتکا به صداقت طرف متقابل» است که تقریبا در همه رویکردهای تعریفی به طور صریح یا ضمنی لحاظ شده‌اند. جامعه شناسان عنصری همچون بی اعتمادی متقابل در روابط شخصی را در کنار عناصری چند به عنوان ویژگی‌های خرده فرهنگ دهقانی، مانع مشارکت می‌داند. از آنجاییکه هدف اصلی شورای شهر و یا هر نهاد منتخب شده ی دیگری از سوی مردم، رضایت مردم در کنار توسعه است، وحدت و تعامل اعضا راهی است برای اعتماد سازی هر چه بیشتر و استفاده بهینه از این شاخص اثرگذار می تواندکمک شایان توجهی در جلب حمایتهای مادی و معنوی شهروندان و افزایش یا کاهش مشارکت سیاسی- اجتماعی در سالهای آتی داشته باشد.

* نائب رییس شورای اسلامی شهر اوز و عضو شورای سرپرستی پسین اوز


1 دیدگاه

  1. همشهري دلسوز

    مسولان سایت بررسی کنند که چرا همشهریان در این سایت کامنت و نظر نمیدهند یا بندرت کامنت میگذارند.مشکل کجاست فرمت سایت باعث شده که خوانندگان رغبت نمیکند یا دیر به دیر چاپ کردن نظرات یا دلایلی دیگر . از مردم و خوانندگان محترم خواهش میکنم هردر مورد خبرها نظر بدهند هم در مورد عدم رغبت خودشان به نظر دادن در این سایت. هم سایر مواردی که برای بهبود سایت میتواند موثر باشد.برای ارتقای و تشویق بیشتر گردانندگان سایت سعی کنند هر گونه نظر انتقادی و اصلاحی نسبت به سایت و فرمت و نحوه نمایش نظرات دارند نظر بدهند تا سایت از نظرات مردم پربار تر شود.این سایت از نظر تعدادی شورای نویسندگان و شورای سر دبیری از بیشترین تعداد افراد برخوردار میباشد.مراجعه به سایت و مطالعه خبر و اظهار نظر نیز نوعی مطالعه و در چارچوب طرح کتابخوانی میتوان تلقی نمود.که به گسترش مطالعه و افزایش آگاهی و دانائی و فهم افراد کمک مینماید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد