بازار قیصریه در اوز و لار

سابقه تاریخی بازار را گروهی قبل از اسلام و عده ای نیز آن را به صدر اسلام نسبت داده و آن را متعلق به دوره پیش از دوران سلطنت صفویه می دانند. قیصریه به مرکز تجاری یا مغازه هایی اطلاق می شود که امکان اقامت شبانه در آن نباشد. بطورکلی قیصریه به بازارهایی گفته می شود که عمدتا به دستور پادشاهان یا حکام وقت ساخته می شده است.
بازار قیصریه لار یکی از قدیمی ترین بازارهای موجود در ایران است. تاریخ ساخت قیصریه لار به حدود ۹۰۰ سال پیش بر می گردد و البته عده ای تاریخ ساخت را در سال ۸۱ هجری قمری می دانند. براساس مدارک مستند، بازار وکیل شیراز و بازار بلند اصفهان با الگوبرداری از بازار قیصریه لار ساخته شده و یک مجموعه نفیس از معماری قدیم را به نمایش می گذارد.


در کتاب فارسنامه ناصری ضمن ذکری از بازار قیصریه لار، آمده است… که اله وردی خان و شاه ابراهیم خان لاری وارد شدند و بعد از چند روز شاه ابراهیم خان لاری درگذشت و اکنون از آثار ملوک گرگینی در شهر لار مسجد جامع چار بازار مشهور به قیصریه است که دیوار و طاق های داخلی و خارجی آن را از گچ خالص و سنگ تراشیده منبت و مقرنس ساخته اند.
بازار قیصریه اوز که متاسفانه در اثر سهل انگاری مسئولان وقت بطور کلی تخریب شد در سال های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۸ هجری شمسی دارای رونق و بسیار آباد بود. بازار قیصریه اوز نیز با الگو برداری از بازار قیصریه لار در یکصد سال پیش یعنی حدود ۱۳۳۹ هجری قمری با مصالح سنگ و گچ و ساروج بطرز زیبایی ساخته شد. و این در حالی است که در جنوب فارس فقط شهرهای اوز و لار دارای قیصریه بوده اند.


2 دیدگاه

  1. بسیار جالب و خواندنی

  2. همشهري دلسوز

    بهتر بود تصاویری از بازار قیصریه لار و اوز گذاشته میشد تا خوانندگان بیشتر میدیدند و آشنا میشدند. . یکی از دلایلی که حدس میزنم بازار اوز تخریب شد مسئله توسعه مسجد جامع اوز بود و دلیل دیگر آن ترکهائی که در سقف بازار بود و امنیت خودش از دست داده بود و امکان ریزش در زمان زلزله داشت بود و مردم رغبتی به عبور از داخل آن نداشتند.البته این مسئله تخریب نیز در مورد قلعه اوز هم صدق میکندو در صورات امکان تصاویری از کاروانسرای اوز تهیه و منتشر نمائید که سرنوشت آن چگونه است و کاربری آن در حال حاضر چیست .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد