در سوگ روزنامه نگاری که پر تیراژ ترین مجله ایران را منتشر کرد

ساعت ۱/۵ بامداد روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ نویسنده ای اهل شهر لار در شهرک اکباتان تهران چشم از جهان فرو بست که زمانی پر تیراژ ترین مجله ایران و خاورمیانه را منتشر می کرد.

رجبعلی اعتمادی مشهور به «ر اعتمادی» در ۳۰ بهمن ۱۳۱۲ در شهر لار متولد و تا سال ۱۳۲۵ در این شهر زندگی و تحصیل کرد. آن مرحوم شهر لار را در آن دوران کم تحرک و در بن بست توصیف می کرد.

وی به همراه پدرش به تهران مهاجرت و پدرش صاحب مسافرخانه و او هم تهران نشین شد. اعتمادی از کودکی به مطالعه، کتاب و نویسندگی علاقمند بود. به طوریکه تمام کتاب‌های تنها کتابفروشی شهر لار را خوانده و هرشب به درب منازل مردم رفته و تقاضای کتاب می کرد .

در سال ۱۳۳۵در آزمون استخدامی روزنامه اطلاعات شرکت و با رتبه بالا پذیرفته شد. ابتدا به عنوان خبرنگار و سپس مسئول شهرستان‌ها و خیلی زود سردبیر مجله جوانان امروز خود تاسیس شد؛ که با داستان ها و مطالبش، تیراژ آن را به ۴۰۰ هزار نسخه در هفته رساند و این شمارگان یک رکورد در ایران و کشورهای همسایه بود.

او بیشتر داستان های عاشقانه و عرفانی می نوشت که مورد پسند عامه بود. در آن زمان روشنفکران و منتقدان، «ر – اعتمادی» را مورد حمله قرار داده و آثار وی را سطحی، منحرف و مبتذل می دانستند. به هر حال هرچه بود او باعث شد که  بسیاری از جوانان به کتاب و مطالعه علاقمند شوند.

از وی ۲۸ کتاب به جای مانده است. بعد از پیرو ی انقلاب در سال ۱۳۵۹ از سردبیری مجله جوانان برکنار و ممنوع القلم شد. در سال ۱۳۷۷ از وی رفع اتهام و با نام جدید مهدی اعتمادی و رمان عاشقانه «آبی عشق »  را منتشر که بازهم مورد استقبال قرار گرفت. پس از انقلاب ۶ اثر دیگر از وی چاپ شد.

پسین اوز در زمان حیات وی سعی کرد با وی گفتگوئی داشته باشد، که موفق نشد ولی در تاریخ                 فروردین ۱۴۰۰ شماره ۳۹ پسین اوز مطلبی تحت عنوان «ر- اعتمادی رمان نویس پر طرفدار دهه ۴۰ایران» منتشر کرد.

حسب وظیفه و رسالت روزنامه نگاری فقدان رجبعلی اعتمادی را به خانواده مرحوم و اهالی فرهنگ و رسانه لارستان تسلیت می گوئیم.


4 دیدگاه

  1. مسعود از دبی

    یادش به خیر ما که جوان بودیم مرتب مجله جوانان را می خواندیم وداستان ها ر- اعتمادی محبوب همه بود ولی نمی دانستیم او اهل لار هستش

  2. قابل توجه جناب. مسعود

    مرحوم رجبعلی اعتمادی. متولد سال ۱۳۱۲درلار بود واز ۱۲ سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد. ودر سن ۹۰ سالگی. دراز فانی. را وداع کرد. یادشان بخیر

  3. خدا رحمتش کنه ، باعث شد بسیاری از جوانان را با کتاب آشنا کرد

  4. از پسین اوز به خاطر این مطلب ممنون هستیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد