شب قدر در شهرستان اوز

طبق اعتقادات مسلمانان شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد. قرآن کریم برای نخستین بار در شب قدر نازل شده است.

تاریخ دقیق شب قدر را هیچ کس نمی داند چون در قرآن و احادیث ذکری از تاریخ وقوع آن نشده است. در بسیاری از منابع مسلمانان شب،  قدر را یکی از شب های فرد از ثلث پایانی ماه رمضان می دانند.

بنابراین مسلمانان ۱۰ شب آخر ماه رمضان را مبارک و بسیار عزیز می پندارند. مسلمانان معتقدند که در شب قدر گناهان آمرزیده و دعاها پذیرفته می شوند.

 در قرآن آمده است که: … به راستی که ما آن را در شب قدر فرو فرستادیم … شب قدر از هزار ماه برتر است… این شب تا صبحگاه «سلام» است. (سوره قدر آیات ۱ تا ۵) همچنین در سوره دخان در آیات( ۱ تا ۶) می خوانیم: در سوگند به کتاب روشنگر به راستی ما آن را در شبی مبارک فرو فرستادیم…»

شب قدر از دیدگاه اهل تسنن و تشیع:

 بسیاری از علما اعتقاد دارند که شب قدر فقط اختصاص به شب نزول قرآن در عصر پیامبر اکرم(ص) بوده است. اما مفسران و علمای شیعه و سنی می گویند: شب قدر هر سال تکرار شده و متواتر است.

علامه طباطبائی به استناد آیات قرآن، احادیث و غیره می فرماید: علمای اهل تسنن و تشیع بر این موضوع که شب قدر هر ساله تکرار شده و می شود. اتفاق نظر دارند.

*علمای شیعه اعتقاد دارند که شب قدر یکی از شب های ۱۹، ۲۱، ۲۳ ماه رمضان است. بطورکلی اجماع علمای شیعه براین است که شب قدر ۲۳ ماه رمضان است.

*علمای تسنن معتقدند که شب قدر ۲۷ ماه مبارک رمضان است.

*عده ای از علمای شیعه و سنی نیز بر این نظرند که شب ۲۷ و شب نیمه شعبان دو احتمال دیگر برای شب قدر هستند.

*گروهی از علمای اهل سنت اعتقاد دارند که در هر سال و در هر ماه رمضان شب قدر تفاوت دارد. ولی شب قدر در دهه آخر ماه رمضان و در یکی از شب های فرد است.

*بالاخره این که شب قدر از قدیم الایام در شهرستان اوز شب ۲۷ ماه در این شب مبارک رمضان بوده و در آن شب به قرآن خوانی ویژه پرداخته و خیر و خیرات فزونی می یابد. مساجد و اماکن مذهبی در این شب از رونق معنوی بیشتری برخوردارند.  


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد