محوطه پس تنب هود نماد قدمت ۷ هزار ساله بخش اوز

قدمت یکصدهزار ساله پارینه سنگی منطقه «تاگارمه» و شهرنشینی ۷ هزار ساله در پس تنب هود اوز جایگاه بخش کهن اوز را در تاریخ مشخص می سازد.

به گزارش پسین اوز، هیات باستان شناسی اعزامی به لارستان شب گذشته در تالار اداره ورزش و جوانان، نتیجه اولیه تحقیقات خویش را در شمال لارستان یعنی بخش های جویم، بنارویه و اوز را به گروهی از مردم اوز ارائه داد.

دکتر علیرضا سرداری سرپرست هیات باستان شناسی اظهار داشت: وقتی می گویم لارستان منظور لارستان بزرگ شامل شهرستان های لارستان، خنج و گراش و جنوب است. وی افزود به اتفاق ۹ نفر دیگر از اعضای گروه در لارستان مستقر و به پیمایش دقیق زمین پرداختیم. دکتر سرداری اضافه کرد: در تحقیقات اولیه که از ۲۵ اسفند ۹۷ تا امروز ۴ اردیبهشت ۹۸ انجام دادیم افزون بر ۳۲۰ محوطه و اثر مهم باستان شناسی را کشف و شناسائی کرده ایم.

بخش های بیرم، و صحرای باغ و بقیه اش اوز را در ماه آبان آینده بررسی خواهیم کرد. سرپرست گروه باستان شناسی با اشاره به بخش اوز گفت: ۵ محوطه (سایت) در بخش کهن اوز شناسایی کرده ایم که عبارتند از:

 ۱- محوطه تاگارمه و غار سیه تک مربوط به دوران پیش از تاریخ (پارینه سنگی) مردم در آن زمان غارنشین بودند و حدود یکصد هزار سال سابقه دارد.

۲-پس تنب هود در دوران مس سنگی (فرهنگ باکون) مردم روستانشین پیشرفته بودند و ۷ هزار سال قدمت دارد.

۳-تپه هود و محوطه فیشور مربوط به دوره فرا هخامنشی ۱۸۰۰ سال قدمت دارد.

۴-چارتاقی محلچه حدود ۱۴۰۰ سال  سابقه دارد. مربوط به دوران ساسانی است.

۵-قلعه پرویزه حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰سال قدمت دارد. مربوط به دوران صفوی و افشاریه است و شهرنشین بوده اند.

دکتر سرداری در این همایش گفت: محوطه پس تنب روستای هود اوز محوطه ای ناشناخته و بکر ولی ارزشمند است که با قدمت ۷ هزار ساله از وجود شهر قدیمی در این منطقه حکایت دارد. دکتر احمد سرخوش معاون هیات نیز اظهار داشت: غیر از آثار ثبتی بخش اوز افزون بر ۶۰ اثر و محوطه تاریخی و ارزشمند در این بخش شناسائی شده است که منطقه تاگارمه و پس تنب هود سر آمد این آثار است.

در پایان دکتر ابراهیم فارسی نیز درباره آثار دوران های هخامنشی و ساسانی در لارستان و بویژه بخش اوز صحبت کرد و گفت: مردم باید به وجود محوطه پس تنب اوز افتخار کنند.


5 دیدگاه

  1. همشهری علاقمند به پیشرفت اوز و تاریخ کهن آن

    در مورد تاریخ قلعه پروده با قدمت یک صد سال  بنظرم بسیار کم برآورد شده است زیرا تا چهل و پنجاه سال قبل بخشی از لوله توپ نادری در پایین قلعه افتاده بود و در معرض دید مردم‌بود
    در مورد اقامت این هیات باستانشناسی محل اقامتشون آیا در اقامتگاه بوم گردی اوز میباشد یا در ساختمان دیگری . منطور این سوال این است که  آیا از موسسه بومگردی تاکنون استقبالی صورت گرفته است یا نه ؟.در این رابطه پیشنهاد میشود گزارش و مقاله ای تهیه و ارایه شود تا از وضعیت لستقبال مسافران از آن همشهریان‌مطلع شوند.
    در مورد تاریخ اوز هرچه باشد از دوران پارینه سنگی تا کنون   هرچه باشد از نظر ارتقا در سطح بخش عقب نگه داشته اند بهتر است مردم در گذشته زندگی نکنند و مسولین برای وصغیت حال و آینده نردمواوز فکر کنند وقتی کار و نان و اشتغال نباشد کسی بفکر اینگونه مسائل  نیست هر  چند باید افتخارش بصورت خشکه و حالی  مردم  اوز یدک بکشند

    • ۱- قلعه پرویزه در پرونده ثبت آثار تاریخی مربوط به دوره صفوی است و قدمتی ۴۰۰ ساله دارد.
      ۲-در مورد ارتقاء مسائلی وجود دارد که بهتر است تشریف بیاورید تا حضوری برای شما توضیح داده شود.

      • همشهری علاقمند به پیشرفت اوز و تاریخ کهن آن

        با تشکر در مورد قلعه پروده در گزارش ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال ذکر شده که محدوده زمانی چهار برابر اختلاف میباشد که باید به هیات کارشناسی باستانشاسی یاداور شد .
        در مورد دلیل عدم ارتقای اوز که برای ارائه دلیل دعوت حضوزی نموده اید خیلی ممنون کمی نگرانم برای پرسیدن این مسئله حضوزی خدمت برسم و احتمالا دلیلش همان دلیلی است که نمیشه بیان کردمیباشد تا آخر قضیه خواندم

  2. فقط لارستان بزرگ ؟
    چرا وقتی از کازرون می گوییم نمیگوییم منظور خطه بزرگ کازرون شامل نوراباد وارژن بخشهایی از بوشهر و…
    چرا وقتی از مرودشت میگوییم نمی گوییم مرودشت باستان با آن همه توابع
    یا هنگامی که از آباده سخن میگوییم نمی گوییم منظوراز آباده، آباده کهن است
    که آباده سمیرم اقلید پاسارگاد خرمبید وبوانات وارسنجان وهرات ومروست وابرکو ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد