مهم ترین دغدغه این روزهای شما چیست؟

حمیرا نامدار: سال ۱۳۹۹ را باید سال روزهای سخت اقتصادی و بیماری کرونا به شمار آورد؛ کرونا از وقتی که آمد همه را درگیر خود کرد؛ از بزرگترین شهرهای جهان تا روستاهای دورافتاده حالا همه از نامش هراس دارند. انگار کووید ۱۹ هدفش فقط سلامت و جان مردم نبود؛ آمده بود تا اقتصاد قرن ۲۱ را فلج کند.
سالی بود که قدرت خرید مردم کاهش یافت و در کنار آن رشد مداوم قیمت‌ها در بازار، سبب شد تا رفتار دارندگان سرمایه‌ها تغییر کند و باعث رکود بازار که مهم ترین دغدغه این روزهاست شود. ‌تا به امروز با خودتان فکر کرده‌اید که چرا در گذشته پدران ما یک زندگی آرام همراه با نشاط و شادی بیشتری داشته‌اند؟ اما امروزه ما در هیاهوی زندگی شهری به دنبال گمشده‌ای به نام شادی هستیم؟! این روزها
دغدغه های ریز و درشت و مشکلات ناشی از آن نه تنها شادی و نشاط را از ما گرفته بلکه برخی از این دغدغه ها، زندگی خانواده های زیادی را دشوارکرده است؛ به صورتی که بسیاری از این خانواده ها به دنبال روزنه ای برای رهایی از این مشکلات و دغدغه ها هستند.
خیلی‌ها از مشکلات اقتصادی سخن می‌گویند. بعضی ها مسائل مهم‌تری چون اشتغال، ازدواج و مسکن را مطرح می‌کنند؛ اما بسیاری دیگر هم فارغ از مسائل اقتصادی موضوعاتی مانند: عدم توسعه‌یافتگی، نبود زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در شهر و هدر رفت استعدادها و…دغدغه اصلی می دانند.

مهم ترین دغدغه این روزهای شما چیست؟
اینها تنها بخش کوچکی از دریای بزرگ این موضوعات است که به خود اختصاص داده است. این موارد فقط چند مساله از ده‌ها مساله‌ای است که هر روز و ماه و سال مطرح و برای ما هنوز مساله و معضل است. حتی گاهی، صورت برخی از این مسائل پاک می‌شود یا از صدر اخبار کنار می‌رود؛ همچنین بر برخی از این مسائل سرپوش گذاشته می‌شود؛ اما حل نمی‌شود. بعضی از مسائل و معضلات، پیچیدگی بیشتری دارند و زمانی است که دیگر پیدا کردن راه حل برایش آنقدر سخت و هزینه بر می‌شود که عموماً تمایل دارند آن را انباشته کنند تا آن را حل کنند. خلاصه کلام اینکه به جای حل شدن روی هم انباشته می‌شوند.
امروزه شهرها، بخصوص شهرهای کمتر توسعه یافته و شهرستان های نوپا، از مشکلات و آسیب های جدی در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، بهداشتی و… رنج می برند. گرانی، بیکاری، مسکن، ازدواج، مهاجرت و… اصلی ترین دغدغه های این روزهای هموطنان است؛ دغدغه هایی که چشم امید جامعه را به همت و تدبیر مسئولان معطوف کرده است.
سوال اصلی، آسیب ها و مسایل عمده کدامند؟ بر حسب اهمیت و حساسیت چگونه اولویت بندی می شوند؟ مهم‌ترین دغدغه این روزهای شما چیست؟
به راستی، مشکل از کجاست؟ چگونه است در مورد معضلات و مشکلات توان تصمیم گیری جهت حل و پشت سر گذاشتن آنان وجود ندارد؟ و چرا تصمیم گیری گاهی سخت است؟
*عضو شورای نویسندگان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد