مولوی عبدالله مدیر دبستان مصطفویه بستک

مولوی عبدالله در سال ۱۲۸۸ شمسی از هندوستان وارد ایران شد و در مدت اقامت در ایران در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، بوشهر، شیراز و بستک اقامت گزید. وی مدتی هم در اداره معارف فارس مشغول فعالیت بود
مدرسه مصطفویه بستک در سال ۱۳۰۲ شمسی توسط شیخ مصطفی بن عبدالطیف تاجر بستکی مقیم بمبئی هندوستان رسما در سال ۱۳۰۴ شمسی گشایش یافت. مولوی عبدالله در سال ۱۳۰۶ شمسی پس از ورود به بستک رسما مدیر دبستان مصطفویه شد. برخی منابع حکایت از آن دارد که آشنایی قبلی شیخ مصطفی بن عبدالطیف با مولوی عبدالله باعث مهاجرت وی به بستک و پذیرش مدیریت مدرسه مصطفویه گردیده است. مولوی عبدالله که نام اصلی وی عبدالله المولی بود علاوه بر مدیریت مدرسه به تدریس دروس زبان انگلیسی، ریاضیات و برخی از دروس ورزشی اشتغال داشت. وی به مدت ۱۰ سال مدیریت و تدریس در مدرسه مصطفویه را به عهده داشت و مسلط به زبان های انگلیسی، فرانسوی، هندی و فارسی بود.


مولوی عبدالله در سال ۱۳۱۳شمسی درخواست تابعیت نظام شاهنشاهی ایران را داد که پس از بررسی پرونده وی و با توجه به مدت ۲۵ سال فعالیت و سکونت در ایران و عدم پیشینه سیاسی و اخلاقی وی و همچنین خوشنامی و کارایی وی در سال ۱۳۱۵ شمسی با درخواست وی موافقت گردید و رسماً تابع دولت ایران شد.
تاریخ دقیق فوت وی مشخص نیست. احتمالا در ایران دار فانی را وداع گفته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد