نقش تربیت در فرآیند آموزش و پرورش

*محمدرضا رضایی: اساتید و بزرگان تعلیم و تربیت تقدم و اصالت تعلیم و تربیت را در نظام معرفتی و تربیتی می دانند و اصولاً تربیت بنیان و سرچشمه همه تحولات در همه ساحت های  تعلیم و تربیت بوده و بر آنها سایه افکنده است. هر چند ضرورت تلبس انسان به دو موضوع تعلیم و تربیت در هیچ فرهنگ و برهه تاریخی انکار نگردیده و همگان بر پیوند ناگسستنی این دو اذعان داشته و معترف هستند لکن قدر مسلم تربیت دارای  مفهومی بسیار گسترده تر از تعلیم بوده و بلکه تعلیم یکی از زیر شاخه های تربیت است یا به تعبیری  برای تربیت ابزارهایی وجود دارد که یکی ازآن  ابزارها تعلیم و یا همان آموزش است. با توجه به این موضوع هرگاه خطاب تربیت، انسان باشد این تربیت به پیروی از ساحت های  مختلف و استعدادهای گوناگون انسان،  به  اقسام  مختلفی نظیر تربیت عقلانی، اخلاقی، دینی، عاطفی، روانی، اجتماعی، جسمانی و بدنی تقسیم می شود، که تربیت علمی (عقلانی و ذهنی )تنها یکی از زیر شاخه های تربیت است از این رو می توان گفت هر آموزشی نوعی تربیت است ولی هر تربیتی آموزش و تعلیم نیست.

این توصیفات و مقدمات ذهن هر خواننده ای را به اهمیت موضوع تربیت و نقش سازنده آن در زندگی انسانها (بویژه متعلمین که ابعاد شخصیتی آنها در حال تکوین و نضج  بوده و ردای تلمّذ بـــر دوش دارند) رهنمون و معطوف می سازد. بالطبع خانواده بعنوان اولین جامعه فرهنگی که فرزندان در آن گام می گذارند و مدرسه بعنوان خانه دوم فرزندان  نقشی بی بدیل در این فرایند مهم دارند هر چند تاثیر عواملی دیگر که مصادیق آن را باید در بیرون از خانواده و مدرسه جستجو کرد نیز بسیار حائز اهمیت و شایسته و در خور توجه است.

در این میان تجسم جامعه ایده ال و مطلوب در آینده نیز وابسته و معطوف به نوع تربیتی است که اکنون فرایند آن در جامعه در حال شکل گیری است و بدون تردید عوامل زیادی از جمله خانواده، اجتماع، مدرسه، گروه همسالان، دوستان و … در آن مدخلیت دارند.

هر اندازه عزم و اراده عوامل تاثیر گذار در این روند و جریان مصمم تر باشد یقیناً تجسم مورد اشاره به واقعیت نـــزدیک تر خواهد شد و جامعه ی هدف در آینده از آن منتفع خواهد گردید و اگر سستی و بی اعتنایی و غفلت و بی توجهی  بر عوامل اثر گذار سایه افکند نتیجه عکس آن جامعه را مایوس خواهد نمود.

 مسلماً اتحّاد  عوامل موثر بر تربیت نونهالان و متعلمین و دانش آموزان از جمله پدر، مادر، معلم و … و اتخاذ شیوه های تربیتی واحد و نزدیک به یکدیگر در پرورش و شکوفایی استعدادهای آنان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

به امید و انتظار اینکه همه عوامل تاثیرگذار و دلسوزان در این  مرحله و وادی خطیر قدم گذاشته و نقاط ضعف  موجود در این پروسه را مرتفع نموده و شاهد جامعه ای خلاق و با نشاط در آینده باشیم و این مهم  میسر نخواهد شد مگر با مساعی و تلاش و تعامل خانواده بعنوان موثرترین عامل و آموزشگاه و سایر عوامل که مکمل این موضوع هستند.

*رییس اداره آموزش و پرورش منطقه اوز و عضو شورای سرپرستی پسین اوز


1 دیدگاه

  1. خوی ذاتی افراد بر اساس ژنتیک تعیین می شود و تقریبا تغییرناپذیر است اما رفتار افراد تحت شرایط محیطی و اطلاعاتی و آموزشی مشخص می توان افراد را با درجات مختلف در مسیر اهداف مشخص کنترل کرد. مثلا فردی که ذاتا از تجاوز به حقوق دیگران متنفر است (جوانمردی) در هر مسلک و مرامی که باشد تمایل به این رفتار ندارد و بلعکس اما بر اساس فشار محیط یا حفظ منافع رفتار خود را تغییر می دهد اما این تغییر ماندگار نیست و در شرایطی که اب پیدا شود بر اساس طبیعت به شناگران ماهر تبدیل می شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد