هیات امناء مرکزی نیاز فعلی جامعه اوز

*محمدربیع خضری: سالها پیش بیاد دارم که آشنایان در شهرهای همجوار می گفتند شهر اوز عجب شانسی دارد، خیابان های عریض و ادارات آن در کنار همین خیابان ها یک زیبایی و جلوه خاصی را به شهر بخشیده است.
بله ۴۰ سال قبل زیبائی و آبادی اوز به چشم می آمد ولی حالا چه؟ چند روز پیش با چند نفر از همشهریان دور هم جمع بودیم یکی از آنها گفت: من مدتی بود شاید ۵ الی ۶ سال به اوز نرفته بودم، توی ذهنم نمای شهر را جور دیگری تداعی می کردم. دیدم برخلاف تصورم چهره شهر تغییری نکرده و بی روح بود.
دلم گرفت ولی در مدت کمی که توقف داشتم به شهرهای خنج، گراش، شهر جدید لار حتی خور هم گشتی زدم، زمین تا آسمان چهره این چند شهر تغییر کرده بود. مخصوصا گراش، شهر جدید و حتی خنج و خور نسبت به اوز حتی زیباتر و آبادتر جلوه گر بود آیا عوامل موثر در این خصوص شهرداری است یا مردم؟
این آقا می گفت: حتی تو بازار گراش، اوزیها و روستائیان اوز را بیشتر از گراشی ها می دیدی. برایم جالب بود و هم قابل تاسف گراش از رونق بازار و وضع اقتصادی خوبی برخورددار بود. اینها باید کارشناسی و بررسی شود. دوست دیگری می گفت: احداث و کشیدن جاده کمربندی پشت بیمارستان و استادیوم هم خودش یک معضل شده بیشتر ماشین های ورود از سمت بلوک کوره و بیدشهر از داخل اوز عبور و مرور نمی کنند بلکه از این جاده به سمت گراش و لار و بنادر می روند. بالاخره باید فکری کرد تا از این وضعیت خارج گردد. کارگروهای تخصصی در خصوص وضعیت زیبایی شهر و وضعیت رونق اقتصادی که روستائیان از اوز رد نشوند بروند گراش و لار البته در این جمع مسائلی دیگر مورد بحث نیز واقع گردید، و آن اخلاق و برخورد مغازه داران بود که مورد انتقاد واقع شد که خود خیلی مهم و از اصول مشتری مداری بود.
مشتری وقتی وارد مغازه می شود مغازه دار باید با خوشروئی و تواضع استقبال کند، حتی اگر مدتی هم وقتش گرفته شود و چیزی و یا کالایی هم نخرد و معامله ای هم صورت نگیرد. صاحب مغازه جلو در مغازه ایستاده، مشتری داخل می شود او بعد از مشتری حتی وارد
نمی شود که با مشتری وارد مذاکره و گفت و گو شود. مشتری گشتی می زند و خارج می شود.
حالا بر عکس بروید شهرهای هم جوار با خوش رویی و تواضع می گویند: بفرمائید داخل اجناس را ببینید نخرید شاید روزی خواستید بیایید. اینجا این موضوع هست که شهرهای همجوار از نظر اصول روانشناسی، اقتصادی و تجاری جلوتر هستند و برای همین مردم با رغبت و میل از اوز و روستاها را جلب کرده افراد را تشویق به سرمایه گذاری در تولید و صنایع کنید. تاسیس شرکت سهامی عام که عموم مردم در این شرکت سهام برای مدتی محدود مثلا یک فرد خیر مبلغی در این شرکت سرمایه گذاری کند، برای مدتی مثلاً بعد از ۱۰ سال می تواند سرمایه را بردارد و یا برای مدتی دیگرتمدید کند.
سود حاصل از این سرمایه گذاری برای کارهای عمرانی، درمانی و بهداشتی، آموزشی و کمک هزینه تحصیلی دانشجویان بی بضاعت جهت ادامه تحصیل و… و…و حتی می توان از بودجه زکات سالیانه که مبالغ زیادی در اوز و اطراف توزیع گردد، یک کارگاه تولیدی و ماندگار سرمایه گذاری کرد به نام همان افراد تحت پوشش زکات که نیازمند هستند و از محل درآمد این تولیدی آنها را مورد حمایت قرار داد و در کنار آن ایجاد شغل هم شده در وهله اول افرادی در این کارگاه های تولید و کارخانه ها و شرکت یا مشغول به کار نشوند که سرمایه گذاری از راه زکات مشارکت کرده اند که البته در این مورد نیاز به فرهنگ سازی و تبلیغات دارد.
انجمن های خیریه و هیات امنای متعددی که بوجود آمده تفکر و ایده بسیار خوبی است که افرادی دلسوز اقدام به تشکل ها نموده اند با علم و اطلاع کافی که در پس این اقدام حرف و حدیث هایی هم نهفته است و با آگاهی پا به عرصه وجود گذاشته فعالیت های خود را در زمینه های مختلف آغاز کرده اند و نسبتا موفق بوده اند. در این کار و فعالیت ها که همگی نظرشان جزء کار خیر و خیرخواهی نیست همه می خواهند شهرمان اوز شهری زنده پر رونق و آباد باشد.
اما بعضی مواقع فعالیت های این هئیت امناها حالت رقابتی به خود گرفته است. حالا بعضی از این هئیت امناها از افراد بانفوذتر و قوی تری در جذب کمک های مردمی مادی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برخوردارند و بیشتر نمودارند و هئیت امناهای دیگر فعالیت کمتری دارند شاید بیشتر از این در توانشان نباشد پس باید این ها را هم حمایت کرد، راهکار نشان داد. مسائل و مشکلاتشان با دیگر تشکل ها در میان گذاشت. تشکیل یک هئیت امنای مرکزی به عقیده بنده در زمینه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، درمانی با فعالیت در تمامی امور عمومی عام المنفعه می تواند اثرگذار باشد.
نیازی به جمع آوری نیروی جدید نیست تمامی هئیت امناها و انجمن های فعال موجود از بین خودشان یک نفر نماینده به این هئیت امناء مرکزی معرفی کرده و این تشکل هم برای خود شرح وظایف و اساسنامه ای جدید تدوین کنند تا در اعتماد حامیان برخوردار گردد تا بتوانند بدین وسیله با وحدت و هماهنگی بیشتر از بن بست های موجود خارج شد تا شهر و زادگاهمان اوز به سمت پیشرفت و ترقی گام بردارد.
* دوستدار و همراه پسین اوز


1 دیدگاه

  1. جناب آقای خضری جانا سخن از زبان ما میگوئی . در مورد برخورد مغازه داران با مشتری به نظر من میباید بموازات فرهنگ کتابخوانی لازم است فرهنگ مشتری مداری نیز صورت گیردو بسیار مهمتر است و اثرات آن زودتراط فرهنگ کتابخوانی ببار مینشیند زیرا عمدتا از افراد متوسط و میانسال جامعه هستند .در این رابطه مسول اصناف میباید افراد اصناف و مغازه داران را در جلسه ای در یکی از سالنهای بزرگ شهر دعوت نموده و در این باره کلاس نحوه برخورد با مشتری برگزار نماید حتی اگر لازم باشد افراد متخصص ومدرس خوب در این زمینه دعوت نموده و برای مغازه داران کلاس متناسب با آنان تدریس نماید.از طرفی دیگر در مورد خیابان باریک حدفاصل درمانگاه تا میدان امام شافعی بسیار کم عرض میباشد و خریداران بلوکات اوز برای پارک ماشینهایشان با مشکل مواجه میباشند و محلی برای پارک ماشین وجود ندارد و این مسئله در شهرهای بزرگ هم برای خریداران بسیار مهم میباشد.همچنین در این مسیر خیابان لازم است مغازه های در سمت بانک ملی و زمین کارخانه برق و پاساژ قدیمی کنار زمین برق سابق عقب نشنین نموده و ضمن تعریض خیابان اصلص و قدیمی اوز نسبت به احداث پاساژ زیبا و دوسه طبقه اقدام شود که عامل مهمی در جذب مشتری خواهد بود. در مورد مسیر کمربندی جاده بلوکات بسمت گراش و لار هم میتوان برنامه ریزی نمود تا افراد و مالکین برنامه برای ساخت مغازه و پاساژ نیز در این مسیر تشویق شوند و این امر باعث خواهد شدکه مسافران بلوکات با دین مغازه های جدید و زیبا حداقل چند لحظه ای در مقابل مغازه ها توقف نموده و برای خرید کالا تشویق و جذب شوند.احداث خیابانهای عریض و مغازه های بزرگ و تمیز و فضا برای پارک اتومبیلهای مشتریان میتواند در جلب توجه خریداران تاثیر بسزائی داشته باشد. در مورد تشکیل هیئت امنا نیز باید افرادی معتمد و آگاه و دلسوز در این باره نشستهای متعددی داشته باشند ئ ابتدا در جمع زیادتر با استفاده از طوفان ذهنی از افراد ایده و نظر خواسته شود و سپس برروی ایده های مطرح شده بررسی بیشتری صورت گیرد تا ایدهای بهتر انتخاب و بر روی آن متمرکز شوند. امانت داری افراد هم خیل یمهم است و باید خیرین دلسوزی نمایند در مورد خیرین زکات باید مواظب بود که سازمان اوقاف در این مسئله دخالت نداشتهخ باشد که در آینهده مالک همه مغازه ها یا تاسیسات شود .بناراین نامگذاری موسسات باید حساب شده باشد که کار از دست مردم خارج نشود.امروزها بعضی ها منتظر فرصت هستند بقولی تا کلاه چرخ داده ای خوردت. ارداه برای توسعه و پیشرفت اوز نیار به افرادی دلسوز و از خود گذشته دارد . از انجمن نواندیشان و سایر انجمن های مشابه هم لازم است در اینگونه مسائل به ارائه ایده وطرح و همکاری بیشتر و اقدامات موثر تر بپردازد.صرفا به اهدای چند جلد کتاب به کتابخانه فیشور وشرکت در جلسات عمومی نپردازد. بیشتر و موثرتر در صحنه وارد شود و افراد در زمینه های اشتغال و ایجاد طرح های سازنده و نوآوری متناسب وارد کارزار شود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد