بررسی راهکارهای توجه به میراث فرهنگی و گردشگری ۴ شهرستان در اوز

احمد خضری: حضور مردم در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بزرگترین عامل در توسعه گردشگری و حفظ میراث فرهنگی است.

به گزارش پسین اوز، با همکاری موزه مردم شناسی و اعضای دانش آموختگان تورلیدی و گردشگری اوز با مدیریت صادق قاسمی و آموزشگاه گردشگران بارمان هم اندیشی برای حفظ آثار تاریخی و توسعه گردشگری و صنایع دستی با حضور کارشناسان،علاقمندان و مسئولان شهرستان های لارستان، گراش، اوز و خنج در موزه مردم شناسی اوز برگزار شد.

دکتر فریبا فتحی استاد معماری و میراث فرهنگی و گردشگری در آغاز جلسه گفت: انسان فرزند زمان است بنابراین باید به گذشته توجه داشت. وی که متخصص معماری است افزود: یکی از جلوه های میراث کهن ما، نوع معماری است و معماری را می توان نوع سنج فرهنگ جامعه دانست. وی ضمن تقسیم بندی گردشگری اظهار داشت: گردشگری محلی، ملی و بین المللی امروزه توانسته است علاوه بر اینکه آرامش روحی و روانی برای گردشگران به وجود آورد باعث رونق اقتصادی در کشورها نیز شده است. فریبا فتحی درباره مزایای صنایع دستی نیز سخن راند و از حضار درخواست کرد که به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه بیشتر نموده تا هویت هر شهر و منطقه حفظ گردد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه اطلاق واژه فرسوده به آثار تاریخی و قدیمی نمی تواند مناسب باشد گفت: سعی کنیم با آماده سازی زیرساخت ها به گردشگری کمک کنیم. سپس مدیر آموزشگاه گردشگری بارمان طی سخنانی کوتاه گفت: هدف از تشکیل آموزشگاه و این نشست ارتقاء سطح شناخت میراث منطقه توسط مردم است.

فاطمه نیامبارک کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: مردم باعث می شوند که به میراث احترام و ارزش بیشتری قائل شویم و در این رهگذر مردم به دولت فشار آورده تا میراث تحت توجه خاص قرار گیرد.

ساسان پیرزاد در این مورد اظهار داشت: یکی از علل کم توجهی به میراث فرهنگی این است که نگاه مسئولان در این رابطه نسبت به میراث کم اهمیت است و باید مردم و مسئولان با همکاری همدیگر نسبت به میراث فرهنگی توجه و اقدام کنند. یعقوب کامجو محقق و پژوهشگر شهرستان لارستان به تاریخچه گردشگری از سال ۹۲ به بعد در لار اشاره کرد و گفت: نهضت احیاء برکه ها در لار شروع شده که تا کنون ۶۰ برکه احیاء و تعمیر شده است. وی به معرفی کتاب «دانشنامه آثار تاریخی لارستان کهن» که توسط خودش تالیف شده است پرداخت و گفت: حدود ۵ هزار برکه شناسائی که افزون بر ۷۰۰ برکه متعلق به اوز است.

احمد خضری دبیر انجمن میراث فرهنگی نیز ضمن تشکر از حضور مهمانان که خارج از اوز حضور دارند، به تشریح مشکلات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اوز پرداخت و پیشنهاد کرد که مسئولان و علاقمندان ۴ شهرستان باید با هماهنگی نسبت به شناسائی آثار اقدام کنند. وی سابقه تاریخی منطقه جنوب را کهن دانست و با اشاره به تحقیقات و کاوش های دکتر سرداری در سال های گذشته که قدمت منطقه را افزون بر ۴ هزار سال قبل می دانست، تاکید کرد.

در این نشست نصراله سخائی دوستدار میراث فرهنگی از خنج، مهندس مهرابی از گراش، کیان رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان، گروه فارغ التحصیلان باستان شناسی و راهنمایان گردشگری، معاون دانشگاه آزاد و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقمندان به میراث فرهنگی حضور داشتند.

 


1 دیدگاه

  1. امروزها کسی به میراث فرهنگی توجه ندارد وگرنه جنوب وبه خصوص اوز از نظر میراث قوی هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد