تابستان در پیش است: ضرورت ساخت مخزن آب دولتی

پسین اوز: موضوع آب از قدیم الایام مورد توجه مردم جنوب استان فارس به ویژه شهر اوز بوده است به طوری که طبق یک آمار تقریبی حدود ۸۰۰ آب انبار در اوز از سوی نیکوکاران برای دپو آب ساخته شده است؛ و این نشان از حساسیت مردم نسبت به آب بوده است.

 به یاد دارم که در سال‌های نه چندان دور مردم از نبودن آب و جیره بندی آب شور برای مصارف خانگی نیز در رنج بودند و این موضوع حتی مهاجرت عده ای را نیز سبب شد. نشریه عصر اوز در آن سال‌ هایکه تازمیدان شد و کمبود آب ورسیدگی مسئولان به این وضعیت را خواستار گردید. تا اینکه سد سلمان فارسی روی رودخانه قره آغاج با ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای جنوب استان فارس در مدت ۱۴ سال ساخت آن به طول انجامید. به طوری که در سال ۱۳۸۸ مورد بهره برداری قرار گرفت و اوز و سایر شهرها و روستاها از این آب بهره مند شدند.

 اما شکستگی های لوله های مسیر، قطع برق و سایر حوادث طبیعی مانند سیل و غیره باعث شد تا در بسیاری موارد ورود آب سد سلمان فارسی به جنوب فارس و به ویژه به شهر اوز به دلیل اینکه باید از ایستگاه گراش به اوز می آمد آب قطع و مردم دچار مشکل و بحران آب شدند. این موضوع مردم اوز را بر آن داشت که با هماهنگی مدیریت آب استان به ساخت دو منبع در شهر بپردازند؛ تا در مواقع قطعی آب از منبع ذخیره استفاده کنند.

 طبق نظریه کارشناسان برای اوز در حال حاضر دو منبع آب ۵۰۰۰ متر مکعبی لازم بود که طبق توافق با مسئولان یک منبع توسط نیکوکاران اوز ساخته شود و منبع دیگر با اعتبارات دولتی ساخته شود. منبع مردمی توسط مجری طرح یعنی انجمن خیریه سلمان فارسی به فوریت کار را آغاز و به سرانجام رسانید و این مخزن آبگیری شده و آماده افتتاح رسمی است. در همان زمان آبفای استان  نیز کار کوهبری منبع دولتی را آغاز و بتن کف نیز ریخته شد ولی تا به امروز کار دیگری صورت نگرفته است.

 با توجه به اینکه آب در زندگی نقش حیاتی دارد و نیاز مردم شهر اوز به وجود مخزن بسیار ضروری است از مدیر عامل آبفای فارس، رئیس اداره آبفای شهرستان، فرماندار و نماینده مردم در مجلس انتظار است که به تعهدات خویش عمل نموده و نسبت به ساخت منبع آب دولتی در شهر اوز اقدام شود.

بدیهی است تا کنون برای ساخت این منبع میزان اعتبارات دولتی از سوی مسئولان بارها اعلام شده است ولی در عمل اقدامی نشده است.


1 دیدگاه

  1. مقاله خوبی است باید بیشتر بنویسید تا مسئولان اقدام کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد