سالروز پرپرشدن همشهریان و ایرباس ۳۰۰A

آمریکا ۱۳ تن از همشهریان ما را شهید کرد.

در ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه صبح روز یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۶۷ هواپیمای ایرباس A300متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از بندرعباس عازم دبی بود مورد هدف ناو جنگی آمریکا قرار گرفت. تمام ۲۹۰ سرنشین هواپیما که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند جان باختند. این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی هشتمین جنایت مرگبار هوائی تاریخ محسوب می شود.

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) از تهران به مقصد دبی در ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه صبح ۱۲ تیر ۶۷ در فرودگاه بین المللی بندرعباس به زمین نشست و در ساعت ۱۰ و ۱۷ دقیقه پس از سوار شدن چند مسافر فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرد. در این پرواز ۲۷۴ مسافر از ملیت های مختلف از جمله ایران، امارات، یوگسلاوی، پاکستان، هندوستان و ایتالیا و ۱۶ خدمه پرواز که در مجموع ۲۹۰ نفر سوار هواپیما بودند محسن رضائیان خلبان این پرواز دارای ۷ هزار ساعت سابقه پرواز بود.

هواپیمای ایرباس

مدت پرواز از بندرعباس تا دبی ۲۸ دقیقه و حداکثر ارتفاع ۱۴ هزار پا یا ۴ هزار و ۳۰۰ متر تعین شده بود. چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس به منطقه کنترل هوائی امارات در محلی به نام «مولبیت» به دستور ویل راجرز ناخدای ناوجنگی وینسنس آمریکا مورد اصابت موشک استاندارد ۲ قرار گرفت و هواپیما از صفحه رادار و روزگار محو و در آب های خلیج فارس سقوط کرد.

برج مراقبت فرودگاه بندرعباس در تماس با دبی پیگیر پرواز شد اما آنان اظهار بی اطلاعی کردند. بلافاصله بعد از این اتفاق مقامات آمریکائی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دادند پس از روشن شدن موضوع، آمریکا ادعا کرد که در این مورد اشتباه کرده است و هواپیما خارج از مسیر هوائی پرواز می کرده است. در این حادثه تنی چند از همشهریان عزیز ما: ۱- جواد آقایاری ۲- ابوالقاسم آقایاری ۳- سید کامل انصاری ۴- شاجهان بخشی زاده ۵- مرتضی قادری نژاد ۶- احمد قادری نژاد ۷- فاطمه قادری نژاد ۸- منیژه قاسمی ۹- محمد قلی پور ۱۰- عبدالرحیم کمال ۱۱- سعید کمالی ۱۲- صدیقه هنر ۱۳- بهرام مبارکی نیز به درجه رفیع شهادت رسیدند. یاد و خاطره آنان گرامی باد.

 


1 دیدگاه

  1. همشهري دلسوز

    روحشاد شاد یادشان گرامی باد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد