نگاهی به کتاب «بررسی آثار تاریخی و هنری اوز»

احمد خضری پسین اوز در ادامه معرفی کتاب های تاریخی محلی که توسط پژوهشگران و مولفان منطقه صورت گرفته است. این بار به معرفی کتاب «بررسی آثار تاریخی و هنری اوز (درون شهری و برون شهری)»  تالیف و تحقیق، حمیرا کمال می پردازد.

این کتاب در ۳۶۸ صفحه در اندازه وزیری با جلد اعلاء گالینگور در ۳ هزار نسخه در سال ۱۳۸۳ از سوی انتشارات نوید شیراز چاپ و منتشر شد.

پیشگفتار مولف با خوشنویسی زیبا که توسط فتحعلی واشقانی فراهانی در سال ۱۳۸۰ نوشته شده در سه صفحه در ابتدای کتاب به چشم می خورد. ساختار کتاب در سه قسمت تشکیل شده که :

۱-آشنائی کلی با اوز را می خوانیم که در ۴ صفحه نگارش یافته است و این مطلب در دو قسمت که الف- اوضاع جغرافی و اجتماعی شهر که با قلم احمد خضری نگاشته شده و چون مولف آن را از آموزش و پرورش اخذ کرده در منبع با ذکر آن اداره ذکر کرده است. ب- وضعیت زبان و ادبیات شهر اوز است که نویسنده آن را از مجموعه «زبان فارسی باستان» تالیف دکتر بدیع الزمان قریب و «زبان فارسی میانه» تالیف ژاله آموزگار اخذ نموده است.

 ۲- بخش اول شامل پیشینه تاریخی و قدمت اوز و جایگاه اوز نسبت به راه ها و جاده های اصلی ایران در طول تاریخ است.

 ۳- بخش دوم که ساختمان اصلی مطالب کتاب را تشکیل می دهد و دارای ۵۹ عنوان است.

حمیرا کمال دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد باستان شناسی به خوبی توانسته است فرهنگ و تاریخ مردم اوز را تدوین کند و مخاطب را شریک نوشته های خویش نماید. کتاب «بررسی آثار تاریخی و هنری اوز» سعی در بازنمائی یک روند در اسلوب و روش معنی دار گذشته نگاری که معطوف به تاریخ نگاری است انجام دهد. نگاهی که در این کتاب وجود دارد این است که نویسنده با آن به عمق زمان فرو رفته و درصدد است تا کلیات این کتاب به منابع ورود کند و همانطوری که مشخص است فرآیند منابع روشنگر سنت غنی تولید به منظور ماندنی کردن زمان های گذشته «اوز» در متون است.

تاکید می شود که حمیرا کمال سعی کرده که در این کتاب در عرصه تاریخی تکیه نموده و در متن نگاری بیشتر بر تاریخ اوز تکیه کند و این موضوع باعث می شود تا محققان و خوانندگان با مطالعه این کتاب آن را به عنوان یک منبع و ماخذ مستند مورد استفاده قرار دهند. این کتاب بیشتر به واقعیات و آنچه وجود دارد تکیه کرده و به خوبی از جزئیات به کلیات رسیده و بیشتر آثار، اماکن کوچک و بزرگ را معرفی و توضیح داده است. توجه به هنر از دیگر خصوصیات این کتاب است.

بدیهی است مردم شهر اوز از قدیم الایام و حتی زمامداران پیوسته به علم و هنر عشق می ورزیده اند و گسترش هنر خوشنویسی از آن جمله است که این موضوع را در کتاب های تاریخ دلگشای اوز و یادداشت های محمدامین کرامتی اوزی به خوبی نمایان است و در کتاب مورد مورد بحث ما نیز به آن پرداخته شده است و در پایان ورود حمیرا کمال و جانمائی جایگاه و مرتبه اوز در راه ها و و جاده های اصلی ایران در طول تاریخ ستودنی است.

 


2 دیدگاه

  1. درود بر شما

  2. از ابتکار پسین اوز در معرفی کتابهای تاریخی محلی سپاسگزاریم . بسیار کار ارزنده ای است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد