هفته پژوهش و دانشگاه های اوز

هفته پژوهش و دانشگاه های اوز

به منظور حفظ جایگاه تحقیق و پژوهش روز ۲۵ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز پژوهش نامگذاری شد.  اما از سال ۱۳۸۴ این روز به هفته پژوهش و فناوری تغییر یافت و همه ساله هفته چهارم آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت گردید.

اما پژوهش چیست؟

پژوهش یعنی بررسی و کنکاش برای کشف واقعیت های نو به منظور تسهیل زندگی بشر است. هر جامعه ای نیازمند پیشرفت و توسعه است. راههای دستیابی به پیشرفت و توسعه را می توان از طریق تحقیق و پژوهش بدست آورد.

بطورکلی پژوهش به انسان توانائی می دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کند و به اهدافش برسد. پژوهش نیروی محرکه توسعه در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست هر جامعه است. با این مقدمه و به بهانه گرامیداشت هفته «پژوهش و فناوری» به ریشه مشکلات شهرستان نوپای اوز در استان فارس می پردازیم.

بسیاری از صاحب نظران در اوز می گویند: ریشه تمام مشکلات ما اقتصادی است و اگر رونق اقتصادی وجود داشته باشد و بازار فعال باشد آن جامعه آباد و پیشرفته است. آنان بیشتر شهرهای همجوار مانند لار و گراش را مثال می زنند. شهر لار که از قدیم به عنوان پسکرانه خلیج فارس دارای سابقه درخشان اقتصادی بوده و پیشرفت و آبادی آن را مدیون این حوزه می دانند. اخیرا نیز شهر گراش توانسته است در خرید و فروش «طلا» و لوازم ساختمانی و بهداشتی و غیره در استان فارس بویژه در جنوب استان به عنوان قطب از آن یاد شده  و حتی ملاحظه می شود که مشتریان فراوان از سایر شهرهای استان فارس برای خرید به گراش می آیند.

 شهر اوز در زمینه اقتصادی کم توان و نتوانسته است در این حوزه موفق باشد هرچند سعی دارد در زمینه لوازم خانگی نمره قابل قبول بگیرد و تعداد فروشگاه های لوازم خانگی نیز روز به روز در حال افزایش است و نرخ های آن به نسبت سایر شهرها شاید کمتر باشد. اما هنوز نام خود را در سطح استان فارس گسترده نکرده است. ولی افق روشنی دارد.

عده ای از مقامات کشور معتقدند ریشه مشکلات در کشور و بعضی از جوامع «اقتصادی نبوده بلکه فرهنگی است» مدیر عامل کانون فکری کودکان و نوجوانان کشور بر این عقیده استوار است و البته بعضا بی ربط هم نیست. ولی خود ما و سایر همسایگان و حتی مردم شریف استان فرهنگی فارس و بعضا کشور براین باورند که شهرستان اوز یک شهرستان فرهنگی است و در عمل این موضوع ثابت شده است چون دارای نشریه بوده، انجمن های مردم نهاد فرهنگی داریم، شهر خلاق کتابخوانی و نامزد پایتخت کتاب در ایران هستیم.

ولی در پیشرفت و توسعه، جایگاه ما، بالا نیست. در صورتی که شهر گراش همسایه ما دارای رتبه پیشرفت بالاست چرا چنین است؟

اینجاست که پژوهش به داد ما می رسد. تحقیق و پژوهش علمی نیز از عهده هر کس بر نمی آید و شهر فرهنگی اوز دارای دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور و دانشکده بهداشت و مدرسه عالی احمدیه است. از نظر آکادمی در سطح بالایی قرار داریم. به نظر می رسد کار پژوهش و تحقیق به عهده مراکز علمی و دانشگاه ها و دانشکده است. امید است در این مسیر ورود کرده و مشکلات اساسی شهرمان را بررسی و برای برطرف کردن مشکلات و رسیدن به توسعه پایدار راه حل ارائه دهند.


1 دیدگاه

  1. به نظر ما مقایسه اوز با شهرهای اطراف ، لازم وباید صاحب نظران اقدام کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد