چرا در تابستان آب در شهر اوز نقصان می یابد

*احمد خضری: بحران آب در اوز در مرحله نخست به کمبود آب درمنابع زیرزمینی این شهر اشاره دارد. در گذشته نه چندان دور مردم این شهر از وجود آب برای مصارف جاری (غیرآشامیدنی) در تنگنا بوده که پس از ساخت سد سلمان فارسی شهرستان اوز و بسیاری از نقاط از این بحران رهائی یافتند. شهرستان اوز در منطقه گرم و خشک قرار دارد که میزان بارندگی سالانه آن حدود ۲۰۰-۱۸۰ میلی متر است و بنابراین از سفره های آب زیرزمینی مطلوب بی بهره است. ارتفاع شهر اوز نسبت به ارتفاع سایر شهرهای همسایه بیشتر و این نقطه بلندتر است. در منابع مختلف ارتفاع اوز را بین ۱۰۵۰-۹۵۰ متر متغیر می دانند. منطقه اوز از لحاظ منابع آب بسیار ضعیف بوده و جریان آب سطحی در آن وجود ندارد و آب آبرفتها دارای ظرفیت کم و کیفیت نامطلوب است. قبل از ورود آب سد سلمان فارسی ۱۴ حلقه چاه در سازندهای سخت آهکی حفر شده بود. که اولاً آبدهی مناسبی نداشتند و ثانیاً کیفیت آب آنها به دلیل تداخل آب شور نامناسب بودند و شاهد رشد و نمو گیاهان و درختان شادابی مردم نبودیم.
از نظر زمین شناسی اگر به ساختار زمین های اطراف اوز توجه کنیم در شمال این شهر با ترکیب های جوش سنگ روبرو می شویم که در اصطلاح علمی به آن سازند بختیاری می گویند. در قسمت بالاتر این لایه با ترکیب های ماسه سنگ روبرو گشته که به آن سازند آغاجاری می گویند که نمی توان منابع آب زیرزمینی فراوان در آن ملاحظه کرد. اما در جنوب شهر اوز با ترکیبات آهک و مارن به نام سازند گوری ممبر و در میان آن لایه های گچ و مارن به نام سازند گچساران وجود دارد که چاه های قدیمی شهر اوز در این سازندها حفر شده است و متاسفانه نتوانست نتیجه مطلوب بدهد و سال ها اوز در بحران کم آبی دست و پا می زد و چه مهاجرت ها و عدم پیشرفت ها که از این موضوع نصیب شهر اوز نشد؟ خیرین و مسئولان بر اساس داده های زمین شناسی و اطلاعات علمی در نواحی که امکان وجود سفره های زیرزمینی آب وجود داشت با زحمات زیاد اقدام به حفاری کردند و مدتی نیز از آب این چاه ها بهره مند شدند ولی اگر سد سلمان فارسی و آب ذخیره شده در پشت این سد و روان شدن آنها به سوی شهرستان های قیروکارزین، خنج، اوز، گراش، و لارستان نبود معلوم نبود لااقل چه بر سر مردم اوز از نظر آب می آمد؟؟!!


به هر حال با این مقدمه پی می بریم که ساختار زمین و جریان آب و هوائی اوز نشان از کم آبی دارد. علاوه بر همه اینها شیب تند شهر اوز باعث می گردد تا آبها از دشت اوز فراری و سفره های زیرزمینی آب شکل نگیرند.
جا دارد از چاه های آهکی که در ناحیه یاد شده حفر گردید یادی بکنیم. ۱- چاه زارع ۲- چاه هنری ۳- چاه اعتمادی و برنا ۴- چاه محمد امیری نژاد ۵- چاه محمود امیری نژاد ۶- چاه بارور ۷- چاه عمرانی ۸- چاه محب ۹- چاه وحدانی ۱۰- چاه ابونجمی ۱۱- چاه پاداواد ۱۲- چاه علوی ۱۳- چاه کهنه خلیل ۱۴- چاه عالی (شهرداری) که بعضاً این چاه ها در فاصله ۳ کیلومتری و بیشتر تا شهر اوز فاصله داشته و مسافت بین چاه ها بین ۵۰۰ و ۶۵۰ متر متغیر بود. ضمن تقدیر از خیرین و نیکوکاران عزیز که دغدغه آنها آب بوده است بعضاً اعتراضاتی در مورد کم آبی فعلی به گوش می رسد. به طور متوسط هر فرد بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند. در حال حاضر سه منبع بزرگ ۵ هزار متر مکعبی نیز در شهر وجود دارد اگر جمعیت شهر اوز که طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ هزار نفر بوده و بدیهی است با توجه به جمعیت مهاجران و افزایش جمعیت در ایام تابستان می توان جمعیت فعلی شهر اوز را ۲۵ هزار نفر دانست که با یک حساب سرانگشتی میزان مصرفی آب شهر اوز را می توان محاسبه کرد.
پس این پرسش پیش می آید که چه میزان آب از سد سلمان فارسی به مخازن آبی اوز می رسد؟ تا آنجائیکه به ما اطلاع دادند ظرفیت این سه منبع تغذیه کننده آب در شبانه روز تکمیل نمی شود بنابراین آب به حد کافی به شهر نمی رسد و بیشترین مشکل نیز در محله مسکن مهر بعثت وجود دارد که ارتفاع آن از سطح منبع ها بلندتر است.
پس نتیجه می گیریم که: آبی وجود ندارد تا توزیع شود. حالا چه کسی، چه نهادی و چه ارگانی باید میزان ورودی آب شهر اوز را افزایش داده و یا سازه ها و ابزار ورودی آب را تغییر دهد تا آب بیشتری وارد اوز شود؟
* مدیر مسئول


4 دیدگاه

  1. قابل توجه. اداره. آبفای. اوز

    عالی. است بسیار. ساده. وروان. مشکلات. اب اوز. توضیح. داده سد حالا فرمانداری. واداره. اب. پاسخ. دهند که چه برنامه ای. برای. رفع مشکل. اب. دارند. با تشکر

  2. شهروند وحمایت بی آبی. مردم. اوز

    ممنون. مطلب جالب. ولازمی. مطرح. کرده آید مردم بزرگان ومخصوصا مسولان آبفای. اوز. بفکر. باشند که ورودی آب. را به اوز از طریق گراش. افزایش. دهند

  3. عالی است ، معلوم شد که آب به اوز کم می آید ، باید به فکر چاره بود ومیزان ورودی آب به اوز افزایش یابد

  4. خوب نوشتی کمبود از ورودی آب به اوز است ونبود منبع وغیره بهانه است .مسئولان لطف کنند میزان ورودی آب به اوز را افزایش دهند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد