در عفو لذتی است که در انتقام نیست

* احمد خضری: یکی از عوامل ارتقاء و تقویت سرمایه اجتماعی، همدلی و مهربانی را می توان روحیه بخشش دانست. بخشش چه به صورت گذشت، ایثار و چشم پوشی و چه به صورت دهش باشد، حاصل تعقل و تفکر صحیح است. اگر عقل و فکر را به عنوان ابزار مناسب در رفتارها و تصمیمات به کار ببندیم افراد را از کینه ورزی و انتقام جوئی منع می کند. از قدیم گفته اند در عفو لذتی است که در انتقام نیست. چون کسی که عفو کرده و می بخشد به جای دل بستن به لذت آنی انتقام، پاداش خداوندی و لذت معنوی را انتخاب می کند. بنابراین چنین کسی قدرت روحی و ذهنی بالائی بر تسلط برتنش های هیجانی و افکار منفی و احساسات دارد.

با این حساب جامعه ای که در آن بخشش و گذشت وجود داشته باشد مسلما دارای افرادی است که به معنویات و پیروی از تعالیم پیشوایان دینی، تسلط بر خویش، تعقل و تفکر و قدرت کنترل افکار منفی و کینه ورزی را دارند. لذا باید سعی شود تعداد چنین افرادی در جامعه افزایش یابد چون هر چه در جامعه ای اینگونه افراد بیشتر باشند سلامت و سعادت جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

با اتکا به چنین افراد مختلفی می توان جامعه را در سطوح و ابعاد دیگر نیز ارتقاء داد. پرسش این است که چگونه می توان در جامعه چنین افرادی را افزایش داد. صاحبنظران پیوسته بر سرمایه گذاری و تلاش برای بیشتر شدن چنین روحیه ای اتفاق نظر دارند و می گویند: از طریق فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و بویژه تلاش در آموزش و پرورش و با هدف قرار دادن گروه های سنی زیر ۲۰ سال می توان به مقصد رسید.

بدیهی است ساختار ذهنی و عاطفی جوانان و گروه های سنی زیر ۲۰ سال برای پذیرش چنین آموزش هائی آماده تر است. در مجموع باید گفت که بخشش و ایثار لازمه رشد و توانمندی اجتماع انسانی است. چشم پوشی و گذشت و عفو و بخشش در جامعه روحیه ای را ترویج و انتشار می دهد که با وجود آن روحیه کمتر جنایتی و یا کینه ای اتفاق خواهد افتاد، و تخلفات به سطح کمتری خواهد رسید. گرچه ما منکر نقش باز دارندگی مجازات های قانونی نیستیم ولی آموزش های دینی، اخلاقی و اجتماعی و  حتی مراجع قانونی و قضائی نیز عفو و بخشش را مقدم بر هر نوع مجازات می دانند. چنین اقدامی نوعی خیر و صلاح افراد و جامعه می دانند.

لذا لازم است در جامعه در حال تحول ما، موضوع بخشش و عفو در اولویت کاری قرار گیرد. حس انتقام جوئی و کینه ورزی فراموش شود. همدل شدن و فراموشی گذشته هائی که بار منفی را در بر دارد باید سرلوحه رفتار بزرگان، مسئولان، معتمدان و فعالان اجتماعی در این برهه از زمان قرار گیرد.

* مدیر مسئول

 


1 دیدگاه

  1. سلام
    زحمت های فراوانی می کشید و می کشند اما کو آن قدر دان و خواهان خوبی و…..
    شما هم خودتان را به زحمت نندازید
    باتشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد