ضرب المثل های زادگاهمان اوز

کتاب ضرب المثل های زادگاهمان اوز با همت و کوشش خانم فاطمه خضری چاپ و منتشر شد.

ضرب المثل اوزی

کتاب آموخته ها و اندوخته هایم از«ضرب المثل های زادگاهمان اوز» که متاسفانه فاقد شناسنامه و شابک است، و به نظر می رسد در خارج از کشور چاپ شده باشد. در قطع وزیری در شمارگان ۲ هزار نسخه و در ۱۱۸ صفحه به چاپ رسیده است که از سوی مهندس عبداله و حسین خضری برای استفاده عموم بین کتابخانه ها و نهادهای مختلف فرهنگی توزیع شده است.

خانم فاطمه خضری قبلا هم قصه های قدیم اوز را به رشته تحریر در آورده که مورد استقبال قرار گرفت. در مقدمه این کتاب وی خیلی ساده و به زیبائی دلیل نگارش را توضیح داده است. بزرگ ترین ایراد به این کتاب این است که هیچ کدام از ضرب المثل ها به فارسی برگردانده نشده و فقط منظور و مفهوم ضرب المثل به فارسی ذکر شده است که این روند نمی تواند برای محققان غیربومی جالب و مورد استفاده باشد.

کتاب اوز

بطور مثال: ضرب المثلی در کتاب نوشته «اَگِه مُشتی کور و کچل بُستِت» (کسی که به مهمانی دعوت نشده حرصش درآمده است) بهتر بود نوشته می شد: «می گویند تعدادی کور و کچل بوده اند» و مفهوم آن چنین توصیح بدهند که «مراد آن است که کسی به یک مهمانی دعوت نشده و ناراحت گردیده است و حرصش درآمده از این ضرب المثل استفاده می کند».

بهرحال کتاب «ضرب المثل های زادگاهمان اوز» جمع آوری و تالیف خانم فاطمه خضری می تواند در پایداری بخشی از فولکور منطقه تاثیر داشته باشد و برای این بانوی محقق و علاقمند آرزوی موفقیت بیشتر را داریم. این کتاب برای استفاده عموم در کتابخانه پسین اوز موجود است.


6 دیدگاه

  1. توضیح در مورد نقص ضرب المثل که اشازه نموده اید که بفارسی برگردانده نشده است از اشکال عمده میباشد ولی اقدام بزرگی انجام داده اند به امید و ارزوی موفقیت برای ایشان . حتما در چاپ بعدی کتاب اقدام به رفع نقیصه خواهند نمود.گرچه کتاب مذکور ندیده ام اما حتما خریداری و مطالعه خواهم نمود و لازم است تعدادی از این کتاب در اختیار سایر کتابخانه های عمومی اوز گذاشته شود.

  2. زجمت کشیده اند. اما یک کتاب. مدون وقابل استفاده برای عموم مردم نیست تنها. اوزیهایی که متعلق به ان نسل. وروزگار باشند. متوجه. مفاهیم ونظر. نویسنده میشوند. سایرین. وعیر. همشهریان. چندان. نی توانند. ضرب المثل ها را به خوبی. درک کنند. چندان اصول. علمی در کار وجمع اوری. استفاده نشده است. با سپاس

  3. این طور که توضیح داده اید این کتاب فاقد قواعد واصول نگارش است ولى بازهم به مولف آن خسته نباشید مى گوئیم خوب بود بهتر توضیح مى دادید تا در چاپ هاى بعدى بر طرف شود

  4. در صورت امکان راهنمائی فرمائید این کتاب از کجا ومحل یا شهر میتوان خرید یا تهیه نمود. شماره تلفن هم ذکر نمائید

  5. علاقه مندان می توانند این کتاب را از کتابفروشی کریما واقع در اوز میدان محمدی تهیه نمایند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد