فیشور یا پشور یادگاری از ساسانیان

دهستان فیشور به مرکزیت «فیشور» تابع بخش کهن اوز واقع در شهرستان لارستان در استان فارس در ۳۲ کیلومتری شهر اوز و ۳۰۰ کیلومتری غرب شهر لار واقع است.

در این دهستان روستاها و آبادی های محلچه، غلام آباد، احمدان، چاه شور، کوهستان و … است. فیشور یکی از آبادی ها بسیار قدیمی و کهن لارستان محسوب می شود. سابقه تاریخی این روستا به دوران ساسانیان می رسد. گویا نام اصلی فیشور به صورت پشور Peshvar بوده است و پشور از پیشه ور گرفته شده که ریشه آن به حرفه و شغل مردم این منطقه باز می گردد. مردم فیشور در قدیم به شغل گیوه دوزی (شیوه کشی) و تنداربافی مشغول بوده اند. ارتفاع بلندی های فیشور کمتر از ۲ هزار متر است که دارای منابع معدنی از قبیل گوگرد، گچ و نمک است.

فیشور - پسین اوز

وجود قلاع قلات، احمدان، شاه نشین، کاکا سلیمان، عبدالقادری، ترگی و چارطاقی روستای محلچه نشان از قدمت تاریخی روستای فیشور است.

در سفرنامه ابن بطوطه آمده است که جهانگرد مشهور ابن بطوطه برای ملاقات شیخ ابودلف محمد در سال ۷۱۵ هجری قمری به منطقه آمده و در نهایت با وی در خنج ملاقات می کند. و آرامگاه ابدی شیخ ابودلف محمد و خانقاه آن در فیشور قرار دارد. در کتاب فارسنامه ناصری که در حوزه تاریخ و جغرافیای فارس در سال ۱۳۰۰ هجری قمری توسط میرزا حسن فسائی و به دستور ناصرالدین شاه قاجار نوشته شده است، نام فیشور به صورت «پشور» نوشته شده است.


3 دیدگاه

  1. یاشا داریوش

    درود بر فیشورهای عزیز
    الخصوص سرکار خانم فاطمه گل حقیقت مدیر فرهنگ سرا و کتابدار فیشور که مروج برتر کشور شد که باعث افتخار منطقه لارستان و اوز…

  2. سرباز فیشور شهرستان اوز

    زنده باد سرکار خانم فاطمه گل حقیقت

  3. واقعا جای تشکر داره از زحمات آقایان و بانوان فرهنگی فیشور،من چند شب پیش مهمان این کتابخانه امیر میرزایی در فیشور بودم از همین جا چون کامنت زیاد بازدید کننده صد در صد هست تشکر میکنم از خانم حقیقت و همسرش آقای قربانی که شبانه روزی تلاش می کنند برای فیشور آباد و سربلند خدایار و نکهدارتون باش بزرگواران آینده سازان و تاریخ سازان منطقه اوز عزیزمان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد