بخش اوز نماد وحدت و همدلی در فارس

* احمد خضری: برای توسعه، تولید فکر لازم است. برای تولید فکر هم انسان های توانمند و خوش فکر و شایسته لازم است. حتما به خاطر دارید که برای انجام کارهای بزرگ و ارزشمند اتاق های فکر را تشکیل می دهند. یعنی چند نفر اهل کار و تلاش و تفکر ابتکاری دور هم جمع شده و با مشورت و هم فکری سعی می کنند تا گره ای از کار و مشکلات مردم بگشایند. اخیرا هم این اتاق فکر جای خویش را به شوراهای گفتمان داده است. برای یافتن راه حل به منظور برطرف کردن مشکلات به شور و مشورت پرداخته و خروجی آن عملکرد شوراهاست. در این راستا دو نوع شورا داریم: ۱-شورای رسمی مانند شوراهای اسلامی شهر، روستاها، بخش ها، شهرستان ها، استان و… ۲-شوراهای غیررسمی که توسط افراد توانمند و دلسوز و توانا به صورت خودجوش تشکیل می شود که می توان به بعضی از گروههای مجازی نیز اشاره کرد. تشکیل اتاق های فکر و شوراهای گفت وگو به نظر سهل و ساده است. اما چرا نتیجه و خروجی شوراهای غیررسمی به طور کامل و مفید در بسیاری موارد کم اثر و کم فروغ هستند؟
پاسخ این پرسش روشن و صریح است. در بسیاری از اوقات پس از جستجو و کنکاش مشخص می شود که افراد به باور توسعه نرسیده و یا اعتقاد ندارند. همه می دانیم که برای تحول و توسعه باید برنامه داشته باشیم. اما شعار دادن و حرف زدن بدون عمل فیزیکی نمی تواند ما را به مقصد تحول برساند!!!


وقتی برنامه ریزی نباشد، عملگرائی نباشد، اعتقاد به هدف نباشد، مسلما جریانات و اتفاقاتی رخ خواهد داد که مانند سونامی برپیکره اتاق فکر، شورای دورهمی و یا اجتماع افراد برخورد کرده که پس از بحران به سختی قادر به ترمیم صدمات هستیم و ممکن است آن همه وقت گذاری و اقدامات بی نتیجه از هم پاشیده شود. با این اوصاف یک شورای گفتمان یا دورهمی عملی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمانی نتیجه بخش و قابل احترام است که به جای شعار و حرف زدن وارد عمل شده و بدون توجه به حرف و حدیث های مایوس کننده کار خویش را دنبال کنند. بسیاری از عملکرد این شوراهای غیررسمی در حد حرف است. یعنی روی بسیاری از مباحث و مشکلات و مسائل بحث و گفت و گو می شود و شاید راهکار هم ارائه بگردد اما یا قابل اجرا نیست و یا هم اجرا نمی شود.
پسین اوز هم سعی می کند که شعار ندهد و حرف نزند. بنابراین راه حل چیست؟ شوراهای کوچک، گفتمان های محدود، دورهمی های مقطعی به تنهایی نمی توانند کارهای سترگ را انجام دهند. اما با اتحاد و همبستگی می توان بر بسیاری از کارهای مهم فائق آمد. حتما داستان برج بابل را شنیده اید، می گویند برج بابل یکی از بزرگ ترین ساخته های بشر در دوران های باستان بوده است که ارتفاع آن تا ابرها نیز می رسید. در آن زمان همه مردم دنیا به یک زبان واحد سخن می گفته اند. مردم جهان به دلیل زبان مشترک تصمیم گرفتند تا با ساختن برج به حوزه خداوند برسند که صاعقه ای باعث شد که زبان های مختلفی در دنیا بوجود آید و مردم صبح که از خواب برخاستند دیدند که زبان همدیگر را نمی فهمند و هر یک به گوشه ای از جهان رفته و ملتی تشکیل شد و چون زبان همدیگر را ندانستند، اتحاد از بین رفت و تفرقه بوجود آمد و آن هدف اولیه لغو شد و برج هم تخریب گردید. یعنی عدم همبستگی و همدلی و وحدت حاصلش شکست است.
قدمت منطقه لارستان به بلندای تاریخ می رسد. مردم این دیار جنوبی با برادری و وحدت و همگرائی با هم زندگی می کنند و باعث شده اند تا از منطقه جنوب شرقی استان فارس، نماد همدلی و اتحاد را بوجود آورند. وحدت و همگرائی سرمایه بزرگ در کشور به شمار می رود. وحدت این منطقه بوجود آورنده آرامش، آسایش و امنیت است. این وحدت و همدلی از مرز شعار و حرف گذشته است و وارد حوزه عملیاتی شده که شوراهای رسمی و غیررسمی در این زمینه فعال بوده اند و باید همچنان فعال باشند و برای تقویت و گسترش آن به عنوان امری اساسی در جامعه تلاش شود.
مردم لارستان علاوه بر وحدت و همدلی افرادی نیکوکار، صبور و نیک اندیش هستند و می توانند توسعه را بوجود آورند. بنابراین مسئولان برای تکریم این انسان های کم توقع و سلیم به نظر می رسد باید مراوده و ارتباط بیشتری را بوجود آورند و حق و حقوق بعضی از آنان را اداء نمایند. تا به کمک و یاری هم بتوانیم شاهد شکوفائی نقطه به نقطه لارستان باشیم.
وحدت یک جانبه نیست که پیوسته ضوابط آن فقط از سوی یک گروهی خاص تامین شود. بلکه طرفین باید ضوابط و مقررات را رعایت کنند. علاوه بر آن طرفین نیز باید حق و حقوق همدیگر را احترام گذارند. بخش اوز یکی از بخش های وسیع و کهن، آباد و مترقی در جنوب شرقی استان فارس و به ویژه لارستان بوده است که پیوسته سعی کرده حق و حقوق دیگران را رعایت و ادیبانه و عاقلانه در موارد حساس عمل نماید.
بنابراین انتظار است که عمل مشابه نیز در مقابلش انجام شود. بهرحال تکرار می کنیم برای توسعه، تفکر لازم است. توسعه و پیشرفت هر نقطه ای باعث توسعه و پیشرفت سایر نقاط هم خواهد شد. در سایه وحدت و همدلی لارستان می توان به توسعه و پیشرفت همه نقاط توجه داشت و در اجرائی شدن آن همه به هم کمک کنیم. بخش اوز نماد وحدت و همدلی در جنوب کشور بوده و خواهد ماند.
*مدیر مسئول


2 دیدگاه

  1. همشهری دلسوخته منتقد

     در گذشته های دور افراد معتمد و بزرگان شهر بصورت غیر رسمی شبها در منزل معتمدین جمع میشدند و در مورد مشکلات و کمبودها صحبت میشد و پس از توافق نمودن بر سر مسئله ای با نوشتن نامه و یا حضور و عزیمت به شیراز یا تهران پیگیر حل مسئله میشدند و معتمدین بدون تعیین نام نهادن  و ذکر  نام نشانی برای گروه و دسته و بدون توقع و انتظار به فعالیت میپرداختند اما در حال حاضر انواع و اقسام نام و گروه و دسته با اندیشه های گوناگون صرفا برای نام و نشان و اهداف خاص تشکیل شده و جامعه اوز و مردم را به چند دسته و گروه تقسیم کرده اند حتی بر علیه شورای رسمی شهر هم ایراد میگیرند و درون آنها تفرقه ایجاد میکنند در نتیجه گروه فکر خلاق  مورد نظر به گروه فکر تفرقه تبدیل شده اند .اگر نیت پاک افراد در میان باشد بعضی برنامه ها و پروژه های  تفرقه افکن از سوی بعضی افراد و گروه خاص که مدعی اتاق فکر هستند پیگیری و دنبال نمیشد و اگر کسی قلمی بدست گرفت و مطلبی را نوشت دال بر بر حق بودن مطالب و افکار نویسنده نمیباشد .به قولی میگویند
    آیینه چون نقش تو بنمود راست _ خود شکن، آیینه شکستن خطاست

     

  2. حکایت بخش. بزرگ. اوز. ودرخواست. مطالبات. مردم. صبور. اوز

    من. با نظر. نویسنده محترم. موافق. هستم. که. وحدت. وهمبستگی سبب. پیشرفت. وتوسعه. وارتقای. مناطق. میشود. اما. متاسفانه در مورد. بخش. بزرگ. وصبور. اوز دارد. ن کمی. ناسپاسی. وبی. انصافی. صورت. میگیرد. مثلا. ارتقای. اوز. وتاسیس. ادارات. مورد. نیاز. مردم. مانند. ثبت. اسناد. واملاک و. دادگاه و…… واخیرا. کوچک. نمودن. بخش. اوز که. همه. این موارد. به. اتحاد. وهمبستگی. منطقه ای. لطمه. می. زند اخر چرا. باید. به. بهانه. مخالفت با. ارتقای. اوز. در لارستان. پیش شرط. استان. شدن. لار. را. تعیین. نمایند. ویا. چرا. عدم. تاسیس. اداره ثبت. اسناد. را. بخاطر. اینکه. روستاهای. دهستان. بیدشهر. جز. وتابعه. حوزه. ثبت. جویم. قرار. دارد. در اوز. این. اداره. مهم. مستقر. نمی. کنند. ومردم. سرگردان لار. هستند ویا. اخیرا. مساله. دیگری. در فیشور. دامن. میزنند. خلاصه از. نیت. خیر. وصبور. مردم. بخش. بزرگ. ومستحق. ارتقای. اوز باید. در جهت. وحدت. عمومی. منطقه. استفاده. شود. وگرنه وحدت. یک طرفه. نمی. تواند. پایدار. باشد. از مسولین. محترم. به ویژه. بخشداری. شورای. شهر. ودیگر. معتمدین. وفغالین. شهر. وبخش. اوز. انتظار. میرود. این. مطالبات برحق. مردم. را. فراموش. نکرده. وبا. جدیت. بیشتر. انرا. پیگیری. نمایند. تا. بخش. بزرگ. وکهن. اوز. بیش. ازین از. مناطق. کوچکتر. از نظر. امکانات. دولتی. عقب. نیفتد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد