روزه آسان با تغذیه مناسب در جنوب فارس

امسال ماه مبارک رمضان باز در فصل گرما قرار دارد. بنابراین روزها طولانی و ممکن است برای بعضی از روزه داران مشکل ساز گردد. در این رابطه بسیاری از اهالی منطقه نگران سلامتی خویش هستند. از آنجائی که روزه یکی از فرایض الهی است که بازتاب روانی و جسمی مثبتی  برای مسلمانان دارد و از طرفی بیشتر مردم اصرار دارند که حتما فریضه روزه را در ماه مبارک انجام دهند، بر آن شدیم تا پژوهشی کوتاه درباره چگونگی باز کردن روزه و استفاده صحیح از تغذیه مناسب داشته باشیم. تا مردم بتوانند فریضه الهی خویش را انجام و از سوئی دیگر سلامتی آنان حفظ گردد. به عقیده بسیاری از کارشناسان تغذیه، روزه می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند.

چون آنان بر این باور هستند که روزه سلامت جسمی افراد را تامین می کند. این کارشناسان می گویند: بدون شک زمانی می توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در ماه مبارک رمضان براساس یک رژیم غذایی متعادل باشد. بیشتر مشکلات تغذیه ای و اختلالات مربوط به دستگاه گوارش در اثر پرخوری، افراط در مصرف بعضی از گروه های غذایی، کم تحرکی و بطورکلی عدم رعایت رژیم غذایی مناسب است. رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان مشکلات سوء هاضمه بدون زخم و تحریک پذیری روده بوجود می آید. اما اگر طبق برنامه و رژیم مناسب تغذیه شویم ضرر عمده ای متحمل نمی شویم.

البته روزه گرفتن در شرایط فعلی در این منطقه گرم و خشک برای مبتلایان به برخی از بیماری های گوارشی ممنوع است. مثلا افرادی که دارای زخم معده و اثنی عشر هستند می توانند با مشورت با پزشک از گرفتن روزه خودداری کنند. پزشکان بومی معتقدند که اخیرا بیماری کرون در منطقه جنوب شایع شده است. و روزه مشکل این بیماران را تشدید می کند بنابراین بهتر است با نظر پزشکان در گرفتن روزه احتیاط کنند. گرمای هوا و تعریق بدن در این منطقه، کم آبی بدن باعث می شود تا کسانی که دچار یبوست مزمن هستند دچار تشدید بیماری شوند.

بهتر است این افراد از حجم مواد غذایی فیبری، مانند: میوه، سبزی در وعده های افطاری، شام و سحری بیشتر استفاده کنند. در مدت مجاز برای خوردن و آشامیدن حتما حداقل ۱۰ لیوان مایعات (بجز چای) را بنوشند. پزشکان اوز اعتقاد دارند بهترین نوشیدنی در ماه مبارک رمضان آب است. نوشیدن آب بعد از صرف شام تا هنگام سحر بطور مرتب توصیه می شود. منطقه خودمان با گرمای طاقت فرسا و تابش شدید خورشید روبروست که این موضوع بزرگ ترین مشکل روزه داران است. توجه داشته باشید که آب بهتر است نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد. تا برای افراد رفع عطش کند. نکته ای که حائز اهمیت است این که به هیچ عنوان روزه داران نباید وسط غذای خود چه افطاری و چه سحری نوشیدنی مصرف کنند. برای باز کردن روزه آب ولرم و خرما توصیه می شود. نوشیدن شیر ولرم همراه با خرما، کشمش، انجیر، مویز و توت خشک، بهترین ماده غدایی برای افطاری است. کسانی که نسبت به شیر حساسیت گوارشی دارند می توانند از آب ولرم استفاده کنند. بیشتر پزشکان برای افطار دوغ را توصیه نمی کنند ولی دوغ بدون نمک و چربی بلامانع است. در بیشتر مواقع روزه دار در زمان افطاری دچار افت قندخون است بنابراین به یک منبع قند قوی نیاز دارد. نوشیدن آبمیوه تازه بسیار مفید است. متخصصان تغذیه براین باورند که خوردن کشمش، انجیر، مویز، خرما، توت خشک در کنار چای سحری به جای قند و شکر بسیار لازم و ضروری است. البته غذا بویژه سحری را نباید تند تند بخورید و از نوشیدن نوشابه گازدار، دوغ شور، چای پررنگ، قهوه و آب میوه های بسته بندی در هنگام سحری جدا بپرهیزید.

بدیهی است از خوردن غذاهای شور مزه و پرادویه نیز باید چشم پوشی کرد. چون این نوع غذاها با جذب آب بدن باعث تشنگی مفرط می شوند. عدم استفاده از پیاز خام و سیر، غذاهای فست فودی، سس های چرب و خوش نمک برای سحری مناسب نیست و بهتر است پرهیز گردد. بطورکلی با مدیریت کردن تغذیه خویش می توانید با حفظ سلامت بدن به راحتی روزه بگیرید. در پایان باید گفت: در ماه مبارک رمضان در وعده های غذایی: ۱-نباید تند تند غذا خورد. ۲-در بین غذا خوردن نباید نوشیدنی مصرف شود. ۳-روزه را با آب ولرم یا شیر ولرم و خرما باز کنید. ۴-از پرخوری در شام بپرهیزید. ۵-از خوردن غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید. ۶-بعد از شام تا هنگام خواب حداقل ۱۰ لیوان آب بنوشید. ۷-از نوشیدن آبمیوه های بسته بندی پرهیز و از آبمیوه های طبیعی و تازه استفاده کنید. ۸-غذاهای فیبردار مانند سبزیجات و میوه بیشتر استفاده کنید. ۹-خوردن آبگوشت (ترید) بسیار مفید است. ۱۰-از نوشیدن چای بسیار شیرین خوداری و چای تلخ را با کشمش، انجیر، مویز، توت خشک و خرما بنوشید. ۱۱-در هر وعده غذایی کم بخورید ولی بطور مداوم بخورید. ۱۲-از خوردن شیرینی جات بپرهیزید. ۱۳-نوشابه گازدار را از برنامه غدایی بویژه در سحر حذف کنید.


1 دیدگاه

  1. انشااله خداوند به روزه داران بخصوص روزه داران جنوب ایران بخاطر گرمای طاقت فرسا صبر و تحمل و اجر و صواب کبیره عطا نماید. واقعا روزه دارانی که مشکل بیماری دارند بصلاح نمیباشد این افراد بحساب خودشان میخواهند در پیشگاه خداند متعال صواب کنند اما ناخودآگاه کباب میشوند. ضمنا جهت اطلاع خوانندگان محترم دیروز بعد از ظهر در راه بازگشت به منزل از رادیو فرهنگ شنیدم که مسلمانان نیم کره شمالی و از جمله شهر پیترزبورگ امسال طولانی ترین روز ماههای رمضان در چند دهه اخیر را سپری میکنند .طول مدت زمان روز برای روزه داران معادل ۲۱ ساعت میباشد که باید روزه داران تحمل کنند !. احتمالا خداوند هر روزش معادل دو روز منظور میکند و در پرونده آخرت آنان ثبت میکند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد